مک بوک ایر 2020 امتیاز تعمیرپذیری ۴ از ۱۰ از iFixit دریافت کرد

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وب‌سایت معتبر iFixit به بررسی میزان تعمیرپذیری لپ‌تاپ جدید اپل MacBook Air 2020 پرداخته است.
تبلیغات

باوجود اینکه در میانه‌ی بحران سلامت جهانی به‌سر می‌بریم، وب‌سایت iFixit دست از فعالیت خود برای ارزیابی تعمیرپذیری گجت‌ها برنداشته است و در تازه‌ترین اقدام خود MacBook Air جدید اپل را مورد بررسی قرار داده است و نتایج حاصل‌شده حاکی از آن است که برخی تغییرات مثل بازگشت به مکانیسم سوئیچ قیچی در Magic Keyboard اپل موجب تعمیرپذیری بیشتر این نسل نسبت به نسل قبلی مک‌بوک‌های ایر شده است. لپ‌تاپ مک‌بوک ایر اپل در سال ۲۰۱۸ میلادی بازطراحی شد و تعدادی از ویژگی‌های کاربردی مک‌بوک پرو را در خود جای داد، برای مثال: کیبورد با مکانیزم پروانه‌ای که مشکلات زیادی را به‌همراه داشت؛ اما مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ کیبورد قدیمی‌تر با مکانیزم سوئیچ قیچی دارد که آزمون‌های زیادی را گذرانده و ثابت کرده است اپل همچنان می‌تواند به آن اعتماد کامل داشته باشد.

هر کاربری که با مک‌بوک ایر جدید اپل کار کرده باشد می‌داند کیبورد آن موسوم به Magic Keyboard تا چه اندازه فوق‌العاده است. کلیدهای این لپ‌تاپ اپل بسیار راحت هستند و حرکت روان و خوبی دارند. اکنون iFixit با بررسی‌های تخصصی خود اعلام کرده به‌روزرسانی کیبورد جادویی جدید اپل در مک‌بوک ایر تنها موجب افزایش ضخامت ۰/۵ میلیمتری دستگاه شده است؛ اما این افزایش ضخامت باتوجه به کارایی که دارد چیزی از ارزش‌های این گجت کم نمی‌کند.

به نقل از گزارش iFixit: «بیش از هرچیز، افزایش ضخامت ۰/۵ میلیمتری نشان داد که چندین سال دردسر طرفداران مک با کیبوردهای ناکارآمد پروانه‌ای کاملا غیرضروری بوده است و امروز که روی کم‌ضخامت‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ اپل، کیبوردی با مکانیزم سوئیچ قیچی به‌خوبی قرار گرفته است تنها سؤال این است که چرا زودتر این اتفاق رقم نخورد؟ هرکسی ضرورت تعمیر و رفع ایراد را درک می‌کند؛ اما اصرار اپل برای دوباره و دوباره کار کردن روی طراحی پروانه‌ای هزینه‌های مالی و معنوی زیادی برای این شرکت دربر داشت. قطعا ما اطلاعات لازم برای درک فاکتورهای مؤثر در ساخت و اصرار اپل بر کیبورد با مکانیسم پروانه‌ای را نداریم؛ اما مجیک کیبورد به همه‌ی ما یادآور شد که گاهی اوقات فاصله بین کالای کارآمد و ناکارآمد یا تعمیرپذیر و تعمیرناپذیر می‌تواند به کوچکی نیم میلی‌متر باشد.»

بررسی‌های موشکافانه‌ی iFixit نشان داد که کلیدها فاقد نوار حائل سیلیکونی به‌کار رفته در کیبورد مک‌بوک پرو هستند. اپل در ابتدا مدعی بود که تنها به‌منظور کاهش صدا از این نوار حائل استفاده کرده است؛ اما بعد از انتشار مدارک داخلی روشن شد که اپل برای جلوگیری از ورود گردوغبار و خرده موادغذایی به مکانسیم پروانه‌ای از آن استفاده کرده است و حالا با حذف مکانیسم پروانه‌ای دیگر نیازی به این نوار سیلیکونی نخواهد بود. تغییر دیگری که در گزارش‌های منتشر شده به آن اشاره کردند، استفاده از خنک‌کننده‌ی بزرگ‌تر روی پردازنده‌ی مک‌بوک ایر است که از نظر مدیریت حرارتی دستگاه موجب بهبود عملکرد می‌شود.

کیبورد مک‌بوک / Keyboard MacBook

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که iFixit از آن پرده برداشته است مربوط به اتصالات و کابل‌های پد لمسی می‌شود. کابل‌های پد لمسی در این لپ‌تاپ در زیر برد اصلی از یکدیگر جدا نشده‌اند؛ بنابراین برای برداشتن پد لمسی نیازی نیست که برد را باز کنید.

در گزارش iFixit آمده است: «در سال گذشته کابل‌های پد لمسی در زیر برد اصلی محبوس شده بودند؛ اما امروز قطع‌کردن آن‌ها در هر زمانی امکان‌پذیر است و فقط باید قاب پشتی را باز کنید تا بتوانید به پد لمسی دسترسی داشته باشید. از آنجایی که باتری در زیر همین کابل‌ها قرار دارد، این چینش جدید باعث می‌شود بدون تکان‌دادن برد اصلی، باتری قابل تعویض باشد و به‌عبارتی اپل با یک تیر دو نشان را مورد هدف قرار داده است. با این اقدام، اپل نشان داد به صدای مشتریان خود گوش می‌دهد و در تلاش بوده است تا سرویس‌پذیری محصول خود را بهبود بخشد.»
iFixit / مک‌بوک ایر /  پد لمسی

تغییرات اعمال شده موجب می‌شود تعویض باتری آسان‌تر از گذشته قابل انجام باشد؛ همچنین اسپیکرهای مک‌بوک ایر اپل ۲۰۲۰ با پیچ‌های جدیدی در جای خود محکم شده‌اند تا لرزش کمتری داشته باشند و از سویی دیگر باعث تسهیل فرایند جداسازی در صورت لزوم خواهد شد.

درنهایت نمره‌ی تعمیرپذیری ۴ از ۱۰ برای مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ توسط وب‌سایت معتبر iFixit به‌دست آمده که حاکی از افزایش یک نمره‌ای نسبت به نسل قبل این مدل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات