کاهش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آمار شبکه‌ی ارتباطی کشور در سال ۹۸ را اعلام کرد؛ رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز برنامه‌های زیرساخت ارتباطی کشور در سال ۹۹ را تشریح کرد.
تبلیغات

آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد در حال حاضر ۷۲ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۵۹ نفر در ایران به اینترنت متصل هستند؛ ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۷/۱۹ درصد در سال ۹۸ بوده است؛ درحالی‌که ضریب نفوذ اینترنت در سال ۹۷ رقم ۹۰/۷۸ درصد اعلام شده است. ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در سال ۹۸ رقم ۱۰/۶۱ و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند موبایل ۷۶/۵۸ درصد در سال ۹۸ بوده است.

بخش دیگری از آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد در سال ۹۸ از بین بیش از ۷۲ میلیون مشترک اینترنت پهن‌باند، بیش از ۶۳ میلیون و ۶۱۷ هزار نفر از طریق موبایل و حدود ۸ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر از طریق اینترنت ثابت به اینترنت متصل شده‌اند. در بخش مقایسه‌ی فناوری‌های دسترسی به اینترنت پهن‌باند در سال ۹۸، دسترسی از طریق فناوری‌های 3G و 4G با رقم ۸۷/۸۳ درصد در صدر و پس از آن xDSL با رقم ۱۰/۱۶ درصد، TD-LTE با رقم ۱/۵ درصد، وای‌فای (WiFi) با رقم ۰/۳۹ درصد و اینترنت فیبر (FTTx) با رقم ۰/۱۲ درصد به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در بخش آمار حوزه‌ی تلفن همراه اعلام کرده است در سال ۹۸ بیش از ۱۱۶ میلیون و ۶۵ هزار نفر مشترک تلفن همراه در کشور وجود داشته و ضریب نفوذ موبایل برابر با ۱۳۹/۷۱ درصد بوده است. ضریب نفوذ موبایل در سال ۹۷ رقم ۱۱۳/۳۴ درصد با تعداد حدود ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار کاربر بوده است. همچنین در بخش دیگر آمار نوشته شده است در سال ۹۸ بیش از ۸۶ درصد جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی کشور تحت پوشش موبایل قرار گرفته‌اند.

رشد ۱۳/۵ درصدی ظرفیت اینترنت داخلی و توسعه‌ی ۱۸ درصدی فیبرنوری

شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارشی وضعیت زیرساخت شبکه‌ی ارتباطی کشور را از لحاظ ظرفیت شبکه‌ی دسترسی، شبکه‌ی انتقال و شبکه‌ی دیتا در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش، توسعه‌ی شبکه‌ی ارتباطی کشور در سال ۹۸ در سه شاخص ظرفیت شبکه‌ی اینترنت داخلی (IP)، شاخص ظرفیت پهنای باند شبکه‌ی انتقال و شاخص توسعه‌ی شبکه‌ی فیبرنوری بررسی می‌شود.

هم‌اکنون ظرفیت شبکه‌ی اینترنت داخلی به ۲۱ ترابیت بر ثانیه رسیده است و این نشان می‌دهد ظرفیت شبکه‌ی IP کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۳/۵ درصدی داشته است. ظرفیت پهنای باند شبکه‌ی انتقال نیز به بیش از ۲۶ ترابیت برثانیه رسیده است یعنی شاخص ظرفیت پهنای باند شبکه‌ی انتقال نوری در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۸/۴ درصدی داشته است.

توسعه‌ی شبکه‌ی فیبرنوری نیز در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، حدود ۱۸ درصد رشد داشته است و اکنون ۷۱ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور وجود دارد.

تقویت شبکه‌ی ملی اطلاعات در برنامه‌های سال ۹۹

سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه‌های سال ۹۹ زیرساخت ارتباطی کشور را تشریح کرد. به‌گفته‌ی او شبکه‌ی ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی شامل شبکه‌ی داخلی و بین‌المللی کشور محسوب می‌شود که در قالب معماری سه لایه (زیرساخت، خدمات و محتوا) ترسیم شده است.

بنابی بسترسازی به موقع جهت تحویل زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی همگام با تحولات لایه‌های خدمات و محتوا و افزایش کیفیت تجربه‌ی مشتریان از سرویس‌های زیرساختی را از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۹۹ عنوان کرده است. همچنین زمینه‌سازی و سرعت بخشیدن به نوآوری، رشد خدمات، محتوا و فناوری‌های پیشرفته به‌همراه تداوم حمایت تعرفه‌ای از محتوا و خدمات داخلی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در لایه‌ی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی شبکه‌ی ملی اطلاعات است.

به‌گفته‌ی نایب رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد سازوکار و ترویج مدل‌های اقتصادی مطلوب و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌ها در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت. او گفت:

ایجاد بستر مناسب برای ترانزیت داده‌های بین‌المللی از خاک ایران به‌همراه تقویت حضور هدفمند در مجامع و بازارهای منطقه‌ای از جمله برنامه‌های سال ۹۹ در حوزه‌ی بین‌الملل لایه‌ی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی شبکه‌ی ملی اطلاعات است. ارائه‌ی قیمت‌های رقابتی در منطقه و حضور در مراکز تبادل ترافیک و اطلاعات بین‌المللی به منظور افزایش پایداری، تعامل‌پذیری و مدیریت بهینه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.باتوجه به ادامه‌ی روند تعطیلات کرونا و همزمانی با عید نوروز ۹۹، با هدف مدیریت ریسک اثرات تداوم این بیماری در ایام نوروز، افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه‌ی هسته (IP داخلی و درگاه‌های بین‌الملل) و بستر انتقال آن به‌همراه مذاکره و توافق با پروایدرهای بین‌المللی جهت تأمین ظرفیت نیز صورت گرفته است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات