اولین اتوبوس مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، ۱۲۵ سال پیش ساخته شد

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
اولین اتوبوس مجهز به پیشرانه احتراق داخلی دقیقاً ۱۲۵ سال پیش عرضه و در خطوط حمل‌ونقل مسافر بین شهرهای آلمان به کار گرفته شد.
تبلیغات

اولین اتوبوس با پیشرانه احتراق داخلی در ۱۲ مارس ۱۸۹۵، دقیقاً ۱۲۵ سال پیش عرضه شد. این اتوبوس بین شهرهای Siegen و Netphen و Deuz فعال بود و توسط Netphener Omnibus-Gesselschaft اداره می‌شد. این نخستین اتوبوسی بود که از قدرت اسب و توربین بخار بهره نمی‌‌برد. در ۲۹ مارس ۱۸۹۵، این شرکت اتوبوس دوم را سفارش داد که در ۲۶ ژوئن ۱۸۹۵ تحویل داده شد. هر دو اتوبوس از پیشرانه افقی تک سیلندر در عقب استفاده می‌کردند که دارای حجم ۲/۹ لیتر و تنها ۵ اسب‌بخار قدرت بود.

mercedes benz bus / اتوبوس مرسدس بنز

اتوبوس ۱۲۵ سال پیش بر پایه بنز Landauer ساخته شد و بزرگ‌ترین خودرویی بود که Benz & Cie عرضه کرد و دارای سیستم فرمان دو محوری است که از سال ۱۸۹۳ به بعد ساخته شد. هشت نفر همراه راننده می‌توانستند با آن اتوبوس سفر کنند. امروزه اتوبوس مرسدس بنز CapaCity L می‌تواند تا ۱۹۱ مسافر را حمل کند.

در آن زمان صندلی‌ها شماره‌گذاری داشتند و اتوبوس به سقف توری برای چمدان‌ها و لاستیک‌های یدکی برای چرخ‌ عقب و جلو مجهز شده بود. اتوبوس دوم تحویلی نیز از زنگ هشدار بهره می‌برد. بعداً اتوبوس‌های بیشتری با پیشرنه احتراق داخلی به Vegesack و Nordenham و مشتریانی از Tyrol و Bitterfeld تحویل داده شدند.

mercedes benz bus / اتوبوس مرسدس بنز

خطوط اتوبوس در زمستان ۱۸۹۵ و ۱۸۹۶ به دلیل شرایط لغزنده جاده‌ها متوقف شدند. اما دوازدهم مارس ۱۸۹۵ به نقطه عطفی در تاریخ حمل‌ونقل مسافر تبدیل شد. هم‌اکنون امکان تماشای اتوبوس‌های ۱۲۵ سال پیش تاکنون با افتخار در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان برای بازدیدکنندگان فراهم است. 

با گذشت ۱۲۵ سال هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند دایملرو ولوو برای تولید اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. انتظار می‌رود طی سال‌های آینده تعداد اتوبوس‌های الکتریکی بیشتری در جاده‌ها و خیابان‌های شهرهای بزرگ جهان تردد کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات