سقوط شدید تقاضا برای لپ تاپ، کارت گرافیکی و مادربرد در ماه فوریه

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شیوع ویروس Covid-19 تمام بخش‌های اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده و در این میان، دنیای فناوری نیز در امان نمانده است؛ به‌طوری‌ که در عرضه و تقاضا شاهد سقوط شدیدی هستیم.
تبلیغات

یکی از نگرانی‌های عمده در مورد شیوع کروناویروس ضربه به اقتصاد جهان و کشورهای مختلف جهان است. پیش‌بینی اینکه این ویروس چند نفر را به کام مرگ می‌کشاند، سخت به‌نظر می‌رسد؛ اما اثر اقتصادی آن بسیار مهیب و مهلک است.

اگر بخواهیم تأثیر شدید و مشخصی را بازگو کنیم، نمونه‌ی بارز آن شاخص بورس ایالات متحده‌ی آمریکا است؛ به طوری‌ که شاخص برای سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ در بهترین شرایط بدون رشد و به اصطلاح اقتصادی منحنی آن (صاف) باقی‌خواهد ماند. پیش‌بینی‌ها برای سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ کاهش ۵ تا ۶/۵ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است که از اواسط سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ و در میانه‌ی حران بزرگ اقتصادی، شاخص ۴/۲ درصد کاهش داشته است؛ با مقایسه‌ی این کاهش‌ها به عمق فاجعه پی خواهید برد؛ به زبان ساده‌تر شاخص اقتصادی بازارهای آمریکا در سه‌ماه بیشتر از ۲سال کاهش‌ داشته‌ است!

گلدمن ساکس (Goldman Sachs) شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی می‌گوید تا پایان سال کل بازار سهام رو بهبودی خواهد رفت. در همین حال چشم‌انداز اقتصادی چین بسیار ناپایدار به‌نظر می‌رسد. روزنامه‌ی چینی South China Morning Post در گزارشی این‌گونه بیان می‌کند که تولید صنعتی در مقایسه با ژانویه و فوریه ۱۳/۵ درصد کاهش داشته است. خرده‌فروشی حدود ۲۰/۵ درصد کاهش یافته و سرمایه‌گذاری نیز ۲۴/۵ درصد پایین آمده است؛ میزان تولید محصولات در ژانویه و فوریه ۱۵/۷ درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که سرمایه‌گذاری در بخش تولید ۳۱/۵ درصد افت داشته است.

Coronavirus and tech/تکنولوژی و کروناویروس

روزنامه‌ی DigiTimes گزارش می‌دهد که در بخش فناوری، فروش لپ‌تاپ در بین پنج فروشنده‌‌ی بزرگ در ماه فوریه با ۴۰ درصد کاهش رو‌به‌رو شده است؛ شرکت‌های دل و لنوو تنها موفق به ارسال یک‌میلیون نوت‌بوک در ماه شدند. در همین حال ارسال مادربرد و پردازنده‌های گرافیکی در بازارهای ثانویه نیز وضعیت بهتری ندارند. ماه گذشته میزان فروش این قطعات در چین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت و پیش‌بینی نمی‌شود که تا ماه ژوئیه بهبود یابد. مطابق گفته‌ها تقاضا برای مادربرد و تراشه‌ها تقریباْ متوقف شده است.

برای تولیدکنندگان جهانی بهتر این است که فروش کمتر از حد انتظار را تا مدتی حفظ کنند؛ تا از تعطیلی کامل جلوگیری کنند. چین به‌صورت آنلاین بازگشته است و جا دارد سایر کشورها نیز مفیدتر عمل کنند. اگر فروش مادربردها و پرازنده‌های گرافیکی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته‌اند، انتظار می‌رود فروش پردازنده‌ها خوب باشد.

تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری در حال از دست دادن درآمد خود در سه‌ماهه‌ی اول و دوم سال ۲۰۲۰ هستند؛ ناگفته نماند این میزان آسیب مربوط به چهارهفته از سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ است. اما آمارها بسیار بد هستند و به‌نظر می‌رسد سه‌ماهه‌ی دوم نیز بدتر خواهد بود.

پیش‌بینی شما از شرایط اقتصادی طی ماه‌های آتی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات