کروناکوین؛ رمزارزی سوار بر موج شیوع فراگیر ویروس کرونا

یک‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
توسعه‌دهندگان دست به عرضه‌ی رمزارزی زده‌اند که به معامله‌گران آن اجازه می‌دهد با تخمین تعداد مبتلاها و کشته‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به کسب سود اقدام کنند.
تبلیغات

به گزارش رویترز به‌تازگی رمزارزی به‌نام CoronaCoin با نماد (NCOV) ساخته شده که عرضه‌ی آن در هر ۴۸ ساعت، به تعداد افراد مبتلا و تلفات ناشی از ویروس کرونا وابسته است.

براساس گزارش‌ها، شیوع جهانی ویروس کرونا، تا روز جمعه (۹ اسفند ۹۸) شش کشور جدید را درگیر کرده و سازمان جهانی بهداشت خطر سرایت و اثرگذاری آن را «بسیار بالا» توصیف کرده است.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد تا امروز ۸۲ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و تلفات آن دامن ۲۷۰۰ نفر در چین و ۵۷ نفر را در ۴۶ کشور دیگر گرفته است.

شیوع سریع این ویروس، که در ماه دسامبر ۲۰۱۹ از چین شروع شد، باعث ایجاد شوک در بازارهای جهانی شده است و عامل سقوط سه بازار سهام عمده در آمریکا شده است. سقوطی که پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه عنوان شده است.

CoronaCoin

اما سازندگان رمزارز کروناکوین حداکثر تعداد واحدهای قابل عرضهٔ آن را برابر با جمعیت کل دنیا محتمل دانسته‌اند. هر ۴۸ ساعت، مقداری تازه از این ارزرمز که برابر با تعداد رسمی مبتلایان و تلفات ویروس کرونا است، عرضه می‌شود.

به گفته فردی به‌نام سانی کِمپ، که در یک گفتگوی تلگرامی خود را یکی از توسعه‌دهندگان این رمزارز معرفی کرده است، برخی افراد با تخمین زدن مقدار بیشتری از این ارز که به میزان شیوع ویروس کرونا در بازه‌های زمانی عرضه مرتبط است، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افراد راغب به سرمایه‌گذاری روی این رمزارز با پیش‌بینی تعداد مبتلایان و تلفات ویروس کرونا میزان عرضهٔ کروناکوین را تخمین زده و اقدام به خرید این توکن می‌کنند

به گفته کِمپ، تیم توسعه‌دهندگان این رمزارز هفت نفر هستند و افراد بیشتری در حال پیوستن به این تیم‌اند. کِمپ گفته از هویت سایر توسعه‌دهندگان اطلاع ندارد اما اشاره کرده که اکثر آن‌ها ساکن اروپا هستند.

ارزهای رمزپایه‌ پول‌هایی مجازی شبیه بیت‌کوین هستند که برای اعتباربخشی به تراکنش‌های انجام شده توسط کاربران هر ارز، به تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ رمزنگاری وابسته‌اند؛ اما اغلب ارزهای نوظهور معمولا با افت قیمت ناگهانی مواجه شده یا در نهایت کلاهبرداری از آب در می‌آیند.

تأیید تراکنش‌ها در این ارزها با کمک یک دفتر کل مجازی که بلاک‌چین یا زنجیرهٔ بلوکی نام دارد، انجام می‌شوند. به گفتهٔ کِمپ، زنجیرهٔ بلوکی در کروناکوین به میزان شیوع ویروس کرونا وابسته است و امکان خرید و فروش این ارز در برخی صرافی‌های ارزهای رمزپایه وجود دارد.

کِمپ براساس نوشته‌ای در سایت کروناکوین مدعی شده که حدود ۲۰ درصد میزان عرضهٔ این ارز به‌صورت ماهانه به صلیب سرخ اهدا می‌شود.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله کاربران ردیت، این ارز و فلسفه و ساختار آن را نقد کرده و آن را «غیراخلاقی» و «بی‌ارزش» عنوان کرده‌اند.

به هر حال به‌نظر می‌رسد سازندگان این رمزارز به اینکه برخی کاربران ماهیت آن را غیراخلاقی عنوان کرده‌اند، اهمیتی نمی‌دهند. نظر شما چیست؟ آیا ایده گرفتن از شیوع ویروسی مثل کرونا برای ساخت یک رمزارز اخلاقی است یا غیراخلاقی؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات