پوکو X2 معرفی شد؛ نمایشگر ۱۲۰ هرتز، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی و قیمت ۲۲۵ دلاری

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
گوشی هوشمند پوکو X2‌ با سخت‌افزاری نه‌چندان بالارده و قیمتی مقرون‌به‌صرفه، برای بازار هند معرفی شد.
تبلیغات

برند پوکو (Poco) که پیش‌تر زیرمجموعه‌ی شیائومی بود و به‌تازگی مستقل شده است، دومین گوشی هوشمندش با نام پوکو X2 را معرفی کرد. محصول مذکور، دومین تلاش این شرکت چینی برای تولید گوشی با عملکرد بالا و قیمتی پایین در بازار به‌شدت رقابتی هند است. در فصل تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، شیائومی با هدف ارائه‌ی محصولی با ویژگی‌های پرچم‌دار و قیمتی تاحد‌ممکن مقرون‌به‌صرفه، از برند جدیدش با نام پوکو پرده برداشت. اولین گوشی این شرکت با نام پوکو F1 که برای اولین‌بار در هند عرضه شد، ظاهر به‌خصوصی نداشت، اما با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ و قیمتی زیر ۳۰۰ دلار، تمامی توجه‌ها را به‌خود جلب کرد؛ از آن زمان خبری از این برند منتشر نشده بود. حالا پوکو گوشی‌هایش را مستقل از شیائومی بازاریابی می‌کند و X2 اولین محصول در همین راستا است.

گفته می‌شود پوکو X2 با گوشی ردمی K30 شیائومی که اخیرا برای بازار چین معرفی شد، تشابهات فراوانی دارد. باتوجه به اینکه گوشی شیائومی ردمی K20 (در اروپا تحت نام می ۹ تی پرو فروخته می‌شود)، با وجود قیمت نسبتا بالای خود به‌عنوان جایگزین معنوی برای گوشی هوشمند پوکو F1 شناخته می‌شود، چنین تشابهی دور از انتظار نیست. بااین‌حال گوشی‌های هوشمند پوکو X2 و ردمی K30، مشخصات پردازشی چندان رده‌بالایی ندارند.

پوکو X2

پردازنده‌ی پوکو X2 اسنپدراگون 730G است. نمایشگر این گوشی در اندازه‌ی ۶٫۶۷ اینچی، با نسبت تصویر ۲۰:۹ و رزولوشن +FHD، از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. ظرفیت باتری در دستگاه مذکور، ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع ۲۷ واتی را دارد. در پوکو X2، علاوه‌بر درگاه شارژ USB-C، جک هدفون نیز تعبیه شده و حسگر اثرانگشت یک‌پارچه با دکمه‌ی خاموش‌وروشن دستگاه است.

پوکو X2، اولین گوشی هوشمندی است که با دوربین جدید ۶۴ مگاپیکسلی سونی، تحت مدل IMX686 روانه‌ی بازار هند می‌شود. حسگر IMX686 سونی مجهز به حسگر بزرگ 1/1.7 اینچی و ابعاد هر پیکسل ۰/۸ میکرومتر است. این دوربین جایگزینی برای حسگر ۴۸ مگاپیکسلی نوع IMX586 است؛ حسگری که در سال ۲۰۱۹ در بازار گوشی‌های هوشمند محبوبیت فراوانی داشت. علاوه‌بر دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، سه دوربین دیگر شامل دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض، دوربین تشخیص عمق با رزولوشن ۲ مگاپیکسل و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی در پنل پشتی گنجانده شده است. پنل جلویی دستگاه نیز مجهز به دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی درکنار دوربین ثانویه‌ی تشخیص عمق به‌صورت است. 

شیائومی هم‌چنان پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در بازار هند است، اما براساس داده‌های وب‌سایت تحلیلی Counterpoint Research، جدیدترین و خطرناک‌ترین رقیب این شرکت در هند، یعنی ریل‌می در سال ۲۰۱۹ نسبت‌به سال پیش‌از آن ۲۵۵ درصد رشد کرده و به جایگاه چهارم پرفروش‌ترین‌ها در هند دست یافته است. باتوجه‌به تشابه نام محصول جدید پوکو و ریل‌می X2، شاید تعجب‌آور نباشد که پوکو با ارائه‌ی این محصول، سعی کرده مقایسه‌ی مستقیمی با گوشی هوشمند X2 ریل‌می به‌راه بیاندازد.

هر دو محصول از پردازنده‌ی اسنپدراگون 730G بهره می‌برند، اما نمایشگر X2 Poco اندکی بزرگ‌تر بوده و برخلاف ریل‌می X2 از نوع OLED نیست. باتری پوکو کمی بزرگتر بوده و حسگر دوربین اصلی به‌جای سامسونگ، تولید سونی است. پوکو X2 به‌جای یک دوربین تعبیه‌شده در ناچ، از دوربین‌های سلفی دوگانه به‌صورت روزنه‌ای استفاده می‌کند و درنهایت از سیستم شارژ ۲۷ واتی پشتیبانی می‌کند؛ سیستمی که بنابر ادعای پوکو، سریع‌تر از شارژ ۳۰ واتی ریل‌می است.

هر دستگاهی مزایا و معایب خاص خودش را دارد، اما قطعا پوکو X2 در انواع مدل‌ها، قیمت‌های پایین‌تری نسبت به ریل‌می X2 دارد. محصول جدید پوکو با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، با قیمت ۱۶۰۰۰ روپیه یا به‌عبارتی ۲۲۵ دلار روانه‌ی بازار می‌شود. در همین حال مدل پایین‌رده‌تر ریل‌می X2 با ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، با قیمت ۲۳۹ دلار عرضه می‌شود. هر دو شرکت، مدل میان‌رده‌ی محصولاتشان را با رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت به‌فروش می‌رسانند، اما قیمت گوشی پوکو X2 در حدود ۲۰۰۰ روپیه ارزان‌تر و درواقع ۱۷۰۰۰ روپیه است. دست‌آخر مدل‌های بالارده‌ی محصولات این شرکت‌ها با ۸ گیگابایت رم، ۲۰۰۰۰ روپیه قیمت دارد، با این تفاوت که محصول پوکو با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی، دو برابر ریل‌می X2 حافظه دارد.

پوکو X2

باتوجه‌به مشخصات نه‌چندان بالارده، پوکو X2 جایگزینی برای گوشی هوشمند پوکو F1 نخواهد بود، درنتیجه این محصول برای هندی‌هایی که به‌دنبال عملکردی فراتر از انتظار هستند، چندان وسوسه‌انگیز نیست. قیمت محصول دیگر ریل‌می، تحت مدل X2 پرو، با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ و نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی، ۲۸۰۰۰ روپیه، یعنی ۳۹۳ دلار است؛ قیمتی برابر با محصول سال قبل شیائومی، K20‌ پرو. بنابراین، درحالی‌که خرید پوکو X2 مقرون‌به‌صرفه است، اما مشخصات این گوشی همانند F1 نخواهد بود. درواقع، شرکت پوکو در گوشی هوشمند F1، قطعاتی بالارده را درون قاب پلاستیکی کاربردی جا داده بود؛ مسئله‌ای که چندان برای X2 صادق نیست.

گوشی هوشمند پوکو X2 از ظهر روز یازدهم ماه فوریه، از طریق فروشگاه اینترنتی Flipkart در هندوستان عرضه می‌شود. هنوز زمان عرضه‌ی این محصول در سایر نقاط جهان مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات