سهم چشم‌گیر سرویس‌‌های استریم از مجموع درآمد صنعت موسیقی

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از مجموع درآمد صنعت موسیقی آمریکا در سال ۲۰۱۹ ازطریق سرویس‌های استریم حاصل شده است.
تبلیغات

استریم موسیقی در دهه‌ای که گذشت، به آرامی به بخشی حیاتی از صنعت موسیقی جهان بدل شد. انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریکا (RIAA) سال گذشته گزارش داده بود از مجموع ۹/۸ میلیارد دلار درآمد صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۸، حدود ۷/۴ میلیارد دلار (۷۵ درصد از کل درآمد) به‌وسیله‌ی سرویس‌های استریم حاصل شده بود. رشد پلتفرم‌های استریم موسیقی در سالی که گذشت نیز ادامه داشت و بنابه‌اعلام RIAA در سال ۲۰۱۹ این سهم به ۷۹ درصد (۸/۸ میلیارد دلار) افزایش یافته است.

نکته‌ی جالب‌توجه در گزارش RIAA این است که بیشتر درآمد ذکرشده از هزینه‌ی اشتراک کاربران حاصل شده نه تبلیغات. در سالی که گذشت، ۶۰/۴ میلیون کاربر با پرداخت هزینه‌ی اشتراک سرویس‌های Spotify و Apple Music، حدود ۶۱ درصد (۶/۸ میلیارد دلار) کل درآمد صنعت موسیقی را ازطریق این دو سرویس به جیب هنرمندان، صاحبان پلتفرم و شرکت‌های موسیقی واریز کردند. سال ۲۰۱۸ سهم اسپاتیفای و اپل میوزیک از تعداد کاربران اشتراکی و درصد درآمد صنعت موسیقی به‌ترتیب ۴۶/۹ میلیون کاربر و ۵۵ درصد بود. 

آمار فروش و درآمد صنعت موسیقی در آمریکا / us music industry revenue

اوضاع براع دیگر روش‌ها فرمت‌های انتشار موسیقی همچنان نزولی است. فروش موسیقی به‌صورت فیزیکی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل با افت ۲ درصدی به ۱۰ درصد کاهش یافت. این درحالی است که اوضاع برای خرید موسیقی به‌صورت قابل دانلود از این هم بدتر بود و در مدت مشابه از ۱۱ به ۸ درصد سقوط کرد. بیشتر کاهش فروش موسیقی به‌صورت فیزیکی مربوط به CD می‌شود. جالب است بدانید صفحه‌های گرامافون (Vinyl) با رشد ۱۹ درصدی فروش، همچنان ۴/۵ درصد از کل درآمد صنعت موسیقی آمریکا را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌طور کلی می‌توان گفت بازار موسیقی تقریبا مترادف با بازار استریم شده است و هنرمندی که این سرویس‌ها را نادیده بگیرد، عملا شکست خواهد خورد.

جدا از روش‌های درآمدزایی، صنعت موسیقی در آمریکا همچنان در سال ۲۰۱۹ به رشد خود ادامه داد و با افزایش ۱۳ درصدی حجم بازار مجموع درآمد آن به ۱۱/۱ میلیارد دلار رسید. RIAA درباره‌ی دلایل رشد درآمد صنعت موسیقی توضیح مشخصی نداده است؛ اما به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی که کاربران در سال‌های اخیر تمایل بیشتری به خرید اشتراک نشان می‌دهند، امکان استفاده از اشتراک سرویس‌های استریم روی تقریبا تمامی دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات