رصد دقیق‌تر دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی کاربران توسط گوگل

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در راستای محافظت بیشتر از حریم شخصی کاربران در نظر دارد اپلیکیشن‌هایی را که در پس‌زمینه نیاز به موقعیت مکانی کاربران دارند، پیش از انتشار در گوگل‌پلی بررسی می‌کند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد توجه گوگل به مبحث با اهمیت حریم شخصی کاربران از ارتقای بخش‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید در اندروید ۱۱ فراتر رفته است.

براساس مطلب منتشر شده در وبلاگ توسعه‌دهندگان گوگل، از سوم اوت سال میلادی جاری (برابر با مرداد ماه ۹۹) این شرکت ضرورت بررسی دسترسی به موقعیت مکانی را در اپلیکیشن‌هایی که برای فهرست شدن در گوگل‌پلی درخواست داده‌اند، آغاز خواهد کرد.

در این بررسی، مشخص می‌شود که این ویژگی تا چه حد برای یک اپلیکیشن که آن را لحاظ کرده ضروری است. در صورتی که علت قانع‌کننده‌ای برای دسترسی به موقعیت مکانی وجود نداشته باشد، یا تعداد درخواست‌های یک اپ برای این دسترسی بیش از حد باشد، درخواست توسعه‌دهنده برای قرار گرفتن اپلیکیشنش در گوگل‌پلی رد می‌شود.

برای مثال یک شبکه اجتماعی که از کاربران می‌خواهد به‌صورت مستمر اما داوطلبانه موقعیت مکانی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، می‌تواند از این بررسی با موفقیت عبور کند؛ اما اپلیکیشنی که خرده‌فروشی‌های اطراف کاربر را برای او پیدا می‌کند، محدود به درخواست دسترسی به لوکیشن کاربران به هنگام استفادهٔ او از اپ است.

تغییرات در خصوص این سیاست از ماه آوریل (اواسط فروردین ۹۹) اعمال خواهد شد؛ اما توسعه‌دهندگان می‌تواند از ماه مه (اردیبهشت ۹۹) برای دریافت بازخوردها در قبال استفاده از این ویژگی در اپلیکیشن‌های خود اقدام کنند.

این سیاست محدودیتی برای اپلیکیشن‌های سیستمی در اندروید ایجاد نمی‌کند که همین مسئله می‌تواند برای کسانی که حساسیت بیشتری در رابطه با مبحث حریم شخصی دارند غیرقابل‌قبول باشد

گوگل برای ماه‌های ابتدایی اجرای این سیاست تازه، سختگیری‌های کمتری را برای توسعه‌دهندگان لحاظ خواهد کرد. تا پیش از سوم ماه اوت سال جاری، اپلیکیشن‌های جدیدی که در پس‌زمینه به موقعیت مکانی کاربران دسترسی می‌خواهند، امکان ثبت اپلیکیشن خود برای ورود به گوگل‌پلی را خواهند داشت؛ اما گوگل از دوم نوامبر اپلیکیشن‌های فعلی که این دسترسی را در گوشی کاربران دارند، از گوگل‌پلی حذف خواهد کرد تا دوباره باتوجه به این سیاست تازه تغییرات را اعمال کرده و مجددا برای لیست شدن در گوگل‌پلی اقدام کنند.

لوکیشن اندروید

پیش از این فیسبوک و سایر اپلیکیشن‌های پرکاربر به سوءاستفاده از اطلاعات مکانی کاربران متهم شده‌اند. این سیاست محدودکننده نه‌تنها می‌تواند تا حدی از به خطر افتادن حریم شخصی کاربران حفاظت کند، بلکه در فرایند تولید اپلیکیشن برای توسعه‌دهندگان نیز این سؤال را ایجاد می‌کند که درخواست دسترسی به موقعیت مکانی کاربران در زمانی‌که در حال استفاده از اپلیکیشن نیستند، تا چه حد ضرورت دارد. بدین‌ترتیب به واسطه اهمیت وجود اپلیکیشن در فروشگاه اپلیکشین‌های گوگل، در همان قدم‌های ابتدایی توسعه اپلیکیشن‌ها با دسترسی‌های غیرضروری، بیجا و اضافی به موقعیت مکانی کاربران پیشگیری می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات