تعیین تکلیف ماینرهای قاچاق در اصلاحیه دولت برای آیین‌نامه استخراج رمز ارز

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هیات دولت با اصلاح آیین‌نامه‌ی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده خواستار رفع توقیف از دستگاه‌های ماینینگ وارد شده به کشور در دوره زمانی قبل از تصویب این قانون شد.
تبلیغات

در اصلاحیه‌ی دولت برای آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازی رمزنگاری شده تبصره‌ای اضافه شده است که تأکید می‌کند در صورت پرداخت عوارض تجهیزات وارد شده به کشور قبل از تصویب قانون ماینینگ، آن دستگاه‌ها دیگر جزو کالای قاچاق به حساب نمی‌آیند. طبق ماده‌ی ۲ این آیین‌نامه، ماینینگ با اخذ مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز شمرده شده است. هیات وزیران در تصویب‌نامه شماره 58144/ت55637هـ مورخ ۱۳۹۸/۵/۱۳ آیین‌نامه‌ی فرایند ماینینگ رمزارزها را تصویب کرده بود اما بخشی از دستگاه‌ها و تجهیزات ماینینگ پیش از تدوین این آیین‌نامه وارد کشور بودند؛ این دستگاه‌ها یا تحت عناوین دیگری با پرداخت حقوق گمرکی متفاوت وارد کشور شده‌ یا به دلیل نبود قانون مشخص به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، حال با تصویب آیین‌نامه‌ی استخراج رمزارز از سوی دولت و صدور جواز تأسیس از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت خواستار رفع توقیف و تعیین تکلیف تجهیزات وارداتی تا پیش از نهایی شدن قانون شده است.

طبق تبصره‌ی اضافه شده به ماده ۲ آیین‌نامه‌ی استخراج رمز ارز وضعیت حقوقی کالاهای استخراج رمزارز که پیش از مصوبه و به دلیل خلاء قانونی وارد کشور شده‌اند، با اخذ عوارض جرایم و حقوق قانونی دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط جهت صدور قانونی مجوز توسط وزارت صمت تعیین تکلیف می‌شوند.

همچنین با اضافه شدن این تبصره به ماده‌ی ۲ آیین‌نامه مقرر شد تا وزارت صمت در آیین‌نامه‌ی خود مربوط به استخراج رمزارز در بخش صدور جواز تأسیس راهکار خود اظهاری دستگاه‌های ماینر موجود را فراهم کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود سامانه‌ای برای خوداظهاری دستگاه‌های ماینر موجود ایجاد شود. از سوی دیگر امکان پرداخت عوارض و حقوق قانونی دولت و دستگاه‌های ماینر نیز فراهم شود. از این رو باید امکان ارزش‌گذاری دستگاه‌های وارد شده فراهم شده و سازوکاری پیش‌بینی شود تا امکان پرداخت جرایم به‌صورت اقساط و از محل درآمد حاصل از فعالیت دستگاه‌ها به وجود آید.

دولت بارها تأکید کرده است که تکلیف تجهیزات ورودی دستگاه‌های ماینینگ باید مشخص شود و نباید با وارد کنندگان این تجهیزات و فعالان این صنعت مانند قاچاقچی برخورد کرد؛ اما هنوز به‌صورت مرتب خبر از دستگیری فعالان این حوزه به جرم قاچاق کالا به گوش می‌رسد.

وزارت صنعت معدن وتجارت نیز پیرو همین اصلاحات در آیین‌نامه‌ی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده طی نامه‌ای به دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار رفع مشکل دارندگان تجهیزاتی شده است که قصد دریافت مجوز دارند. در نامه‌ی مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تأمین مالی به دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نوشته شده است:

ازآنجاکه تعداد زیادی دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) قبل از ابلاغ دستورالعمل به‌صورت قاچاق و بدون پرداخت تعرفه‌ی گمرکی و عوارض وارد کشور شده‌اند مقرر فرمایید مساعدت‌های لازم در رفع مشکلات آن دسته از دارندگان تجهیزات که قصد دریافت مجوز را دارند به عمل آید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات