منشأ کرونای جدید در ایران ناقلین چینی بودند

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر بهداشت اعلام کرد طبق بررسی‌ها، منبع ویروس کرونای جدید از ناقلان چینی و موارد آن در حال مشخص‌شدن است.
تبلیغات

سعید نمکی، وزیر بهداشت، اعلام کرد طبق بررسی‌ها، منبع ویروس کرونای جدید در ایران از ناقلان چینی و موارد آن در حال مشخص‌شدن است. به‌گفته‌ی او، یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که ازطریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین کرده است. وزیر بهداشت از تشکیل ستادی با عنوان ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا خبر داد که تمام مدیران ارشد حوزه‌ی بهداشت، درمان، آموزش و افرادی از سازمان نظام پزشکی و برخی دستگاه‌های مرتبط اجرایی در آن حضور دارند. در این ستاد، مسائل کل کشور ارزیابی می‌شود و نظارت‌ها و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها تنظیم و مطرح و ابلاغ می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

نمکی تصریح کرد:

از تاریخ هفتم بهمن ماه به محض انتشار خبر کرونا در چین با اصرار بنده و حمایت دولت، پرواز‌های مستقیم از چین را لغو کردیم اما متاسفانه پرواز‌های غیرمستقیم از چین برقرار بود. البته ما در ۳۶ مبادی ورودی کشور نیرو گذاشتیم تا همه چیز را به طور مرتب دیده‌بانی کنند. این درحالی است که این اقدامات ابدا در کشور‌هایی مانند امارات و ترکیه انجام نشد؛ بنابراین ما موارد غیرمستقیمی را که از چین وارد کشور می‌شدند، چک می‌کردیم، اما اگر این افراد در دوره کمون قرار داشتند و علایمی نداشتند ممکن است با آلودگی وارد کشور شده باشند.

وی به نگرانی ایجادشده باتوجه به شلوغی بیمارستان‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «گاهی برخی می‌گویند یک بیمارستان پُر از بیمار سرماخورده بود. اما باید توجه کرد که ممکن است یک بیمارستان پُر از بیمار سرماخورده باشد، اما همه‌ی آن‌ها مبتلا به کرونای جدید نیستند. در حال حاضر پیک گرفتاری ما با آنفلوآنزای نوع بی است. همکاران ما تا زمانی که در دو – سه نوبت بیمار را چک نکنند و از ابتلای او به کرونا ویروس جدید مطمئن نباشند، در این‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.»

وزیر بهداشت از مردم قم خواست به سایر نقاط سفر نکنند و اعلام کرد در‌حال‌حاضر رفتن به قم و شهرهای زیارتی مطلقا توصیه نمی‌شود؛ زیرا قم کانون بیماری است که باید مدیریت شود و موارد زیادی که نتیجه‌ی آزمایش آن‌ها مثبت بوده است، اکثرا منشأ سفر به قم داشته‌اند.

برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید، اما من اعتقاد دارم مردم ما آنقدر فهیم، شریف و باشخصیت هستند که با آموزش‌هایی که ارائه می‌دهیم، خودشان رعایت می‌کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می‌کنند؛ بنابراین خواهشم از مردم این است که از قم به جایی سفر نکنند و در عین حال اعلام می‌کنم که در حال حاضر رفتن به سمت قم و شهر‌های زیارتی را مطلقا توصیه نمی‌کنیم؛ چرا که در حال حاضر قم یک کانون بیماری است که باید آن را مدیریت کنیم و موارد زیادی را که از مناطق مختلف مورد بررسی قرار دادیم و مثبت شده‌اند، اکثرا منشاء سفر به قم داشته‌اند.

نمکی درادامه افزود برای همه‌ی خانواده‌های قم تا آخر امشب پکیجی آماده می‌شود که شامل تعدادی ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده و بروشور و پمفلت آموزشی است. همچنین به‌گفته‌ی او، این برنامه به‌تدریج برای سایر خانواده‌ها نیز اجرا و از امروز ۴ اسفند ۱۳۹۸، ماسک رایگان در این شهر توزیع خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات