پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری با اجرای رمز دوم پویا کاهش پیدا کرد

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور اعلام کرد بعد از اجرای رمز دوم پویا پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری کاهش چشمگیری یافته است.
تبلیغات

جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستان کل کشور، اعلام کرد الزام استفاده از رمز دوم پویا در کشور با هماهنگی بانک مرکزی، نظام بانکی، پلیس فتا و قوه‌ی قضاییه انجام شده و این موضوع پرونده‌های کلاه‌برداری‌های اینترنتی را به‌شدت کاهش داده است. به‌گفته‌ی وی، رمز دوم پویا پایان راه مقابله با کلاه‌برداران اینترنتی و فیشینگ نخواهد بود؛ زیرا افرادی با نیت سوءاستفاده از تراکنش‌ها به فکر شگردهای جدید برای رمز دوم پویا خواهند بود که برای مقابله با این موضوع آگاه‌سازی بیشتر مردم و اقدامات فنی تکمیلی باید انجام شود. او گفت:

هفته‌ی اول بعد از اجرای رمز دوم پویا در عمده‌ی حوزه‌ها، با کاهش ۵۰ درصدی در حجم پرونده‌های ورودی روبه‌رو بودیم. همچنین، تعدادی از مراجعه‌کنندگان پرونده‌شان مربوط به قبل از اجرای رمز دوم بود و بعد از پیگیری در مراجع انتظامی، پرونده‌ی آن‌ها به دادستانی ارجاع داده شده بود. قبل از اجرای رمز دوم پویا شاهد رشد ۳۰۰ درصدی در حجم پرونده‌های دادستانی در این موضوع بودیم؛ ولی بعد از اجرای رمز دوم پویا، نه‌تنها رشد پرونده‌های ورودی متوقف شد؛ بلکه روند آن به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور درباره‌ی کاهش تعداد تراکنش‌های نرم‌افزاری و با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت بعد از اجرای رمز دوم پویا گفت کاهش آمار نباید حمل بر لطمه دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی شود و به طرح رمز دوم پویا لطمه بزند. او همچنین افزود هدف اصلی از اجرای رمز دوم پویا جلوگیری از اقدامات مجرمانه بوده است و عمده‌ی مردم نه‌تنها از تراکنش‌های خودناراضی نیستند؛ بلکه امنیت تراکنش‌ها نیز افزایش یافته و باعث افزایش رضایتمندی آن‌ها شده است. او درباره‌ی مشکلات اجرایی‌شدن رمز دوم پویا گفت:

طبیعی است اجرای طرحی به این بزرگی مشکلاتی هم در ابتدا به‌همراه داشته باشد. باید ارزیابی‌های دقیق و واقع‌گرایانه‌ای درباره‌ی حجم ماهانه‌ی تراکنش‌ها و پرونده‌های ورودی به دادستانی انجام شود. جمع ارقام‌ فیشینگ و کلاه‌برداری که برای شکایت به دادستانی معرفی می‌شد، میلیاردی بود؛ ولی شاهد هستیم در طول هفته‌های گذشته، این موضوع ازنظر ارزش و رقم به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

جاویدنیا درباره‌ی کاهش تراکنش‌ها و به‌دنبال آن کاهش سود برخی از شرکت‌های پرداخت گفت باید توجه کرد پول‌های سیاه، پول‌شویی، قمار یا سایر موارد غیرقانونی در تراکنش‌ها استفاده می‌شد و بخشی از کاهش تعداد تراکنش‌ها نیز مربوط به این بخش بود و افرادی از این بخش سیاه سود می‌بردند.

داوود محمدبیگی، مدیر اداره‌ی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، نیز اعلام کرده است با اجرای طرح رمز دوم پویا کاهش موقتی در تراکنش‌های بدون حضور کارت رخ داده و دلیل اصلی آن نبود نظارت دقیق بانک‌ها بوده است. او همچنین گفت شبکه‌ی بانکی به‌ویژه بانک‌های بزرگ باید درزمینه‌ی بررسی سرویس رمز دوم پویا و پایش وضعیت مشتریان دقت و نظارت بیشتری کنند تا کاهش تراکنش‌ها رفع شود. او گفت:

بررسی بانک مرکزی نشان می‌دهد تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) کمتر از ۵ درصد و تراکنش‌های کارت‌به‌کارت اینترنتی نیز ۲۵ درصد کاهش یافته. همچنین، تراکنش‌های بدون حضور کارت مربوط به پرداخت قبوض نیز کاهش یافته و ریزش تراکنش در کانال تلفن‌بانک و USSD به‌سرعت در حال جبران است.

تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی کم‌تر از ۵ درصد و تراکنش‌های کارت به کارت اینترنتی ۲۵ درصد کاهش داشته است

مدیر اداره‌ی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره‌ی دلیل کاهش تراکنش‌های اینترنتی گفت تحلیل‌ها نشان می‌دهد بانک‌های بزرگ بی‌دقت کرده‌اند و معافیت مجموع تراکنش تا صدهزار تومان با رمز دوم ایستا را به‌درستی اجرایی نکرده‌اند که درنتیجه، کاهش تراکنش بدون حضور کارت را به‌دنبال داشت. به‌گفته‌ی وی بانک‌ها در حال اصلاح ساختارها و سامانه‌ها هستند و تراکنش‌ها در حال صعود است. بانک مرکزی در حال بررسی دقیق وضعیت شبکه‌ی پرداخت و بانکی کشور است و با هماهنگی بانک‌ها، اقداماتی اصلاحی برای رفع مشکلات در دستور کار داده و درنتیجه، به‌زودی کاهش تراکنش رفع خواهد شد. او گفت:

نتایج تراکنش از روز پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته تا امروز نشان می‌دهد کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت در حال رفع است و میزان تراکنش در حال رسیدن به زمان پیش از اجرای طرح است که امیدواریم با پیگیری‌های بانک مرکزی این موضوع بهبود یابد.

افزون‌براین، محمدبیگی نقش کسب‌وکارهای اینترنتی در اطلاع‌رسانی فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف را مهم دانست و گفت سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی باید اقدامات لازم برای اطلاع‌رسانی و آموزش مشتریان برای فعال‌سازی و استفاده از رمز پویا را درکنار بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک انجام دهند تا کسب‌وکار آن‌ها با مشکلی مواجه نشود. او درادامه عنوان کرد بانک مرکزی انتظار کاهش ۲۵ درصدی تراکنش‌های اینترنتی را بعد از اجرایی‌شدن رمز دوم پویا داشت و اکنون تلاش می‌شود با رفع مشکلات در روزهای پایانی سال که روزهای اوج خرید اینترنتی در کشور و استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک است، سیستمی بدون مشکل داشته باشیم. او درباره‌ی رمز دوم پویای پیامکی و مشکلات تأخیر در ارسال پیامک گفت:

بانک مرکزی با اپراتورهای تلفن‌همراه از سه ماه پیش هماهنگی برای اجرای رمز دوم یک‌بارمصرف را آغاز کرد و سه هفته پیش نیز مانوری به‌منظور بررسی زمان ارسال رمز دوم پویا در تمامی استان‌ها برگزار و نتایج میانگین زمان ارسال پیامک رمز دوم یک‌بارمصرف به اپراتورها و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی و بهبود ارسال شد. هماهنگی‌هایی در حال انجام است و بانک مرکزی با وزارت ارتباطات همکاری لازم را می‌کند تا بانک‌ها برای ارسال پیامک به‌صورت مستقیم به اپراتورهای تلفن‌همراه متصل شوند و پیامک‌های رمز دوم یک‌بار‌مصرف با اولویت بیشتر از سایر پیامک‌ها به‌منظور کاهش تأخیر در ارسال به مشتریان ارسال شود تا در ایام پایانی سال که حجم پیامک افزایش می‌یابد، مشکلی وجود نداشته باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات