خانواده‌ای از کارت‌های گرافیک جدید AMD تاییدیه RRA را دریافت کردند

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
خانواده‌ی بزرگی از پردازنده‌های گرافیکی موفق به کسب تاییدیه‌ی RRA شده‌اند و به‌نظر می‌رسد یکی از این تراشه‌ها، پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار AMD، رادئون RX 5950 XT باشد.
تبلیغات

گواهی‌نامه‌ی RRA، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای پیش‌بینی زمان عرضه‌ی کارت‌های گرافیک است و حالا باتوجه‌ به اینکه خانواده‌ی بزرگی از پردازنده‌های گرافیکی موفق به کسب تاییدیه‌ی RRA شده‌اند، به‌نظر می‌رسد AMD درحال آماده‌‌شدن برای رونمایی به‌غایت زودهنگام از محصولات جدیدش است. با اینکه نمی‌توان مطمئن بود این تراشه‌ها، همان کارت‌های گرافیک جدید تیم قرمز (لقب AMD) موسوم به نَوی بزرگ (Big Navi) هستند، ولی منبع شایعه، به این خانواده اشاره دارد. درهرحال، حتی اگر این‌گونه نباشد، گیمرها می‌توانند انتظار چند پردازنده‌ی گرافیکی جدید را از AMD در چند ماه آینده داشته باشند.

تمامی مدارهای مجتمع با کارکرد خاص که در کره‌ی جنوبی به بازار مصرف عرضه می‌شوند، باید گواهی‌نامه‌ی RRA را دریافت کنند. در ایالات متحده نیز چنین تاییدیه‌ای برای محصولات صادر می‌شود، اما RRA مجوزهای صادرشده را به‌صورت عمومی منتشر می‌کند. همین امر موقعیت مناسبی را فراهم می‌کند تا کارت‌های گرافیک جذاب و جدیدی که درآستانه‌ی رونمایی رسمی هستند به‌خوبی بررسی شوند. کارت گرافیک AMD تحت مدل ATI-102-D32310، دیروز تاییدیه‌ی RRA را دریافت کرد؛ درنتیجه AMD نه‌تنها طرح‌های خود برای خانواده‌ی جدید کارت‌های گرافیک را نهایی، بلکه موارد یادشده را برای مقامات نیز ارسال کرده است. البته پس از کسب تاییدیه‌ی RRA، هیچ تغییری در طراحی محصولات امکان‌پذیر نیست.

رادئون RX 5950 XT

جهت توضیح بیشتر، دریافت تاییدیه‌های RRA اولین گام از مرحله‌ی نهایی عرضه‌ی محصول به بازار است. درواقع، پس از انتشار عمومی مجوزها، ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا محصول جلایافته در قفسه‌ی خرده‌فروشی‌ها ظاهر شود.

آن‌چه که تاکنون درباره‌ی کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RX 5950XT یا به‌عبارتی Big Navi شرکت AMD می‌دانیم

نحوه‌ی نام‌گذاری مدل مشاهده‌شده در تاییدیه‌ی RRA، همان‌گونه‌ای است که AMD در سال‌های گذشته برای مانیفست‌های فروشش استفاده کرده است و به‌سادگی می‌توان آن را رمزگشایی کرد. جهت درک بهتر لازم است ذکر شود، کارت‌های گرافیک سری هاوایی در ابتدای نام کدگذاری‌شده‌ی خود پیشوند C6، پردازنده‌های گرافیکی سری تانگا (Tonga) پیشوند C7، خانواده‌ی Fiji پیشوند C8، تراشه‎‌های پلاریس پیشوند C9، سری وگا پیشوند D12 و تراشه‌های کوچک خانواده‌ی Navi پیشوند D18 را داشتند. درحقیقت اگر با دقت بیشتری درباره‌ی تراشه‌های یادشده صحبت کنیم، نام کدگذاری‌شده‌ی دقیق آن‌ها به شرح زیر بود:

  • سری هاوایی XT نام کدگذاری‌شده‌ی C67101 را داشت.
  • سری تانگا نام کدگذاری‌شده‌ی C76501 را داشت.
  • سری Fiji XT نام کدگذاری‌شده‌ی C88001 را داشت.
  • سری پلاریس ۱۱ نام کدگذاری‌شده‌ی C91103 را داشت.
  • سری وگا ۶۴ نام کدگذاری‌شده‌ی D12201 را داشت.
  • سری Navi کوچک نام کدگذاری‌شده‌ی D18205 را داشت.

باتوجه به اینکه سری جدید کارت‌های گرافیک AMD، تاییدیه‌ی RRA را اخذ کرده‌اند، به‌احتمال‌زیاد این تراشه‌ها با معماری RDNA2 و مبتنی‌بر تراشه‌ی کامل Navi هستند و در سطح سخت‌افزار، از فناوری رهگیری پرتو (ray tracing) پشتیبانی می‌کنند. در مبحث مدارات مجتمع، هر دای (die) یک بلوک کوچک از مواد نیمه‌رسانا است که مداری با کارکرد خاص، طی فرآیندی مانند فوتولیتوگرافی روی آن ساخته شده‌ است.

رادئون RX 5950 XT

تراشه‌ای با این مشخصات، همان کارت گرافیکی است که در نسل جدید از کنسول‌ها، یعنی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس استفاده خواهد شد؛ به‌یاد داشته باشید که AMD تراشه‌های سری Navi را برای کنسول‌ها طراحی کرد. از هر نظر که نگاه کنیم، درنهایت آن‌چه که در تاییدیه‌ی RRA آمده است، اولین اشاره به کارت‌های گرافیک سری Navi بزرگ است. یک‌سال و نیم پیش گزارشی منتشر و در آن پیش‌بینی شده بود، پرچم‌دار سری Navi تا پیش از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه نخواهد شد؛ اما حالا این اتفاق درحال رخ‌دادن است و پردازنده‌ی گرافیکی رادئون RX 5950 XT پیش‌تر در اطلاعات ثبت‌نامی EEC دیده شده است.

اطلاعات به‌دست‌آمده از EEC مشخصات چهار پردازنده‌ی گرافیکی جدید را نشان می‌دهد: Radeon RX 5950 XT (نسخه‌ی پرچم‌دار)، Radeon RX 5950 ،Radeon RX 5900 و Radeon RX 5800. باتوجه‌به این اطلاعات، می‌توان پیش‌بینی کرد حداقل یک پردازنده‌ی گرافیکی جدید مبتنی‌ بر Navi با سه نسخه‌ی متنوع معرفی خواهد شد. احتمالا پردازنده‌ی جدید همان محصولی باشد که AMD از ۲/۵ سال پیش با شعار Big Navi آن را تبلیغ می‌کرد. شاید طرفداران این شرکت بالاخره بتوانند از پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌داری بهره ببرند که سال‌ها منتظرش بودند. دراین‌میان، برخی احتمال می‌دهند شاید تنها با خانواده‌ای جدید از پردازنده‌های گرافیکی روبه‌رو باشیم و با اینکه پردازنده‌های مذکور قوی‌تر از RX 5800 خواهند بود، شاید Big Navi نباشند.

بی‌هیچ توضیح اضافی، آن‌چه که در زیر آمده، تصاویری ثبت‌شده از اطلاعات ثبت‌نامی EEC است. این تصاویر را یکی از شرکای AMD با نام AFOX منتشر کرده است:

رادئون RX 5950 XT

نحوه‌ نام‌گذاری این محصول نشان می‌دهد تراشه‌ی RX 5950 XT بسیار قدرتمندتر  از سایر اعضای خانواده‌ی Navi، همچون رادئون RX 5700 است و باگذر زمان، به‎راحتی خواهیم دید کارت گرافیک یادشده چقدر توان گرافیکی بالایی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات