ایران سال آینده چهار ماهواره سنجشی و مخابراتی به فضا پرتاب می‌کند

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
پس از موفقیت در توسعه‌ی ماهواره‌ی بومی، ایران تصمیم گرفته حرکت خود را در حوزه‌ی فضایی سرعت ببخشد و ماهواره‌های بیشتری راهی مدار زمین کند.
تبلیغات

همان‌طورکه پیش‌تر گفته شده بود، ایران سال آینده چندین ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد. اکنون تعداد و مأموریت آن‌ها مشخص شده است. مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات، گفت باتوجه‌به توانایی و تسلط دانشمندان ایرانی بر علم و فناوری فضایی، ایران سال آینده چهار ماهواره در فصول مختلف سال به فضا پرتاب خواهد کرد. وی افزود امروز ایران در میان پنج کشور دنیا ازلحاظ دراختیارداشتن ایستگاه فضایی و در میان نُه کشور دنیا ازلحاظ داشتن فناوری طراحی و ساخت ماهواره قرار دارد.

براری بیان کرد:

سال آینده، کشور ایران در هریک از فصول مختلف یک ماهواره به فضا پرتاب می‌کند؛ به‌طوری‌که درمجموع، سازمان فضایی چهار ماهواره در مدار قرار خواهد داد. هدف این سازمان توسعه‌ی کشور و رسیدن به رفاه اجتماعی است و معتقدیم ماهواره به‌عنوان پیشران توسعه‌ی کشور محسوب می‌شود.

به‌گفته‌ی رئیس سازمان فضایی، از چهار ماهواره‌ای که قرار است پرتاب شود، دو ماهواره سنجشی هستند و سه مأموریت دارند؛ بدین‌صورت که این دو ماهواره از پدیده‌های زمین تصویربرداری خواهند کرد. در مرحله‌ی بعد، آن‌ها تصاویر را در فاصله‌ی ۵ متر و ۱۵ متر تفکیک و ذخیره می‌کنند و داده‌های دریافتی را می‌فرستند. در سومین مأموریت نیز، حسگر و تشعشات فضایی را شناسایی و برای کمک به توسعه‌ی فناوری فضایی، داده‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خود را به زمین ارسال می‌کنند.

شایان ذکر است دو ماهواره‌ی دیگر که قرار است سال آینده پرتاب شوند، مخابراتی هستند و مأموریت آن‌ها شناسایی محیط و اتصال اینترنت از فضا به‌طورمستقیم به گوشی‌های تلفن‌همراه است.

براری درباره‌ی تخصیص بودجه به موضوع فضایی کشور در توییتی گفت:

در سه سال اخیر، بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به موضوع فضایی اختصاص داده شده که در تاریخ بی‌نظیر بوده است.ساخت ایستگاه‌های زمینی دریافت اطلاعات، ساخت مرکز ذخیره و پردازش داده، هزینه ساخت و پژوهش پرتابگر و در نهایت هزینه ساخت ماهواره‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری انجام شده است.— Morteza Barari - مرتضی براری (@barari_ir) January 31, 2020

ماهواره‌ی سنجشی ظفر که اکنون در پایگاه فضایی امام‌خمینی‌(ره) روی سکوی پرتاب و ماهواره‌بر سیمرغ مستقر شده است، در روزهای آتی و تا پیش از پایان‌یافتن دهه‌ی فجر به فضا پرتاب می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات