مشخصات احتمالی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس فاش شد

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات جدیدی از مشخصات احتمالی کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت و سونی فاش شده است که خبر از شباهت زیاد سخت‌افزار دو کنسول می‌دهد.
تبلیغات

براساس مطلب جدیدی که در انجمن 4Chan منتشر شده، کنسول‌ بازی نسل بعدی سونی و مایکروسافت یعنی پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس از نظر مشخصات سخت‌افزاری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. البته می‌دانیم که 4Chan منبع چندان قابل اعتمادی برای انتشار این‌گونه اخبار نیست؛ به‌همین خاطر توصیه می‌کنیم که این خبر را با چاشنی شک و تردید بخوانید.

طبق خبر منتشر شده، فردی که به‌عنوان تست‌کننده‌ی بازی در یک استودیوی شخص ثالث (Third-Party) کار می‌کرده، ادعا کرده که کیت توسعه‌ای هر دو کنسول پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس را از نزدیک دیده و مورد بررسی قرار داده است. طبق ادعای این فرد، تیم تست کننده‌ی بازی، به نسخه‌ای از کیت توسعه‌ای پلی‌استیشن 5 با نام PS5 dev kit 2 دسترسی داشتند که به‌نظر می‌رسد نسبت به کیت اولیه، دارای پیشرفت‌های سخت‌افزاری باشد. همچنین گفته شده که سونی نسخه‌ی سومی از این کیت را نیز ارائه کرده است.

منبع منتشر کننده این خبر، فهرستی از مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس را ارائه کرده که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

رندرهای LETSGO DIGITAL از ظاهر احتمالی PS5 براساس تصاویر منتشر شده از کیت توسعه (dev kit) این کنسول. برای مشاهده در ابعاد اصلی روی تصویر کلیک کنید

مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5:

  • قدرت گرافیکی: ۱۲/۶ ترافلاپس RDNA 1.5
  • پردازنده اصلی: AMD ZEN 2 با فرکانس ۳/۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۱۸ گیگابایت GDDR6 به‌همراه ۴ گیگابایت DDR4
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۵۰۰ گیگابایت از نوع SSD با سرعت ۵/۵ گیگابایت بر ثانیه
  • قابلیت‌های صوتی و بصری: هسته‌های اختصاصی برای ری-‌تریسینگ و صدای سه‌بعدی
  • پهنای باند: ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه

مشخصات سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری ایکس:

  • قدرت گرافیکی: ۱۱/۸ ترافلاپس RDNA 1.5
  • پردازنده اصلی: AMD ZEN 2 با فرکانس ۳/۷ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت GDDR6 به‌همراه ۴ گیگابایت DDR4
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۱ ترابایت از نوع SSD با سرعت ۳/۸ گیگابایت بر ثانیه
  • قابلیت‌های صوتی و بصری: هسته‌های اختصاصی برای ری-‌تریسینگ (کمتر از PS5)
  • پهنای باند: ۵۹۶ گیگابایت بر ثانیه

براساس اعلام منبع خبر، مشخصات مربوط به کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، سخت‌افزار نهایی این کنسول را نشان می‌دهند. این منبع پیش‌بینی کرده که مایکروسافت حداکثر قدرت این کنسول را به ۱۲.۱ ترافلاپس برساند و درکنار آن به تغییرات کوچک در حافظه رم بسنده کند.

بر مبنای اطلاعاتی که منتشر شده، کیت‌های توسعه هر دو کنسول از نظر قدرت CPU و پردازنده گرافیکی تقریبا در یک سطح هستند. البته این موضوع جای تعجب ندارد؛ چون هر دو کنسول از پردازنده‌های مرکزی Zen 2 ساخت کمپانی AMD و همچنین پردازنده‌های گرافیکی این شرکت با نام Navi RDNA استفاده می‌کنند.

مشخصات ارائه شده نشان می‌دهند که کنسول پلی‌استیشن 5 از نظر سرعت حافظه SSD و همچنین تعداد هسته‌های مرتبط با ری-تریسینگ (Ray-Tracing) نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس برتری دارد. همچنین پلی‌استیشن 5 از میزان حافظه رم بیشتری نیز بهره می‌برد. در مقابل، کنسول مایکروسافت از نظر ظرفیت SSD و همچنین سرعت کلاک پردازنده اصلی، بهتر از پلی‌استیشن 5 به‌نظر می‌رسد.

همان‌طور که گفتیم، این خبر به هیچ وجه رسمی نیست و فقط می‌توان در حد یک شایعه به آن توجه کرد؛ به هر حال این شایعه نشان می‌دهد که کنسول‌های نسل آینده سونی و مایکروسافت تا حد زیادی نزدیک به هم خواهند بود. البته  قدرت سخت‌افزاری این کنسول‌ها نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت آن‌ها در بازار باشد. پشتیبانی از بازی‌های با کیفیت در هنگام عرضه و همچنین میزان قیمتی که برای این دستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که می‌توانند تعیین کننده میزان استقبال گیمرها از این کنسول‌ها باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات