نتایج جامع‌ترین مطالعه درباره ویروس کرونا: مردان و سالمندان درمعرض بیشترین خطر قرار دارند

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد بیشترین میزان مرگ‌‌و‌میر دراثر بیماری کووید ۱۹ در افراد سال‌خورده دیده می‌شود و میزان مرگ‌و‌میر در کودکان کم‌سن‌و‌سال صفر است.
تبلیغات

مسئولان بهداشت چین در بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که از زمان شیوع ویروس کرونا انجام داده‌اند، جزئیات بیش از ۴۴ هزار مورد بیماری کووید ۱۹ را منتشر کردند. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین (CCDC) نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد از موارد خفیف بوده‌اند و افراد بیمار و سال‌خورده بیشتر درمعرض خطر هستند. همچنین، این پژوهش به خطر بیشتر بیماری برای کارکنان پزشکی اشاره می‌کند. دیروز، سه‌شنبه‌، لیو ژیمینگ ۵۱ ساله، مدیر بیمارستان ووچانگ در ووهان و یکی از مقام‌های بلندپایه‌ی بهداشت، دراثر ابتلا به این ویروس از دنیا رفته است. استان هوبئی که شهر ووهان مرکز آن است، بدترین وضعیت را از نظر موارد بیماری در کشور چین دارد.

گزارش CCDC نشان می‌دهد میزان مرگ‌و‌میر در استان هوبئی ۲/۹ درصد و در دیگر مناطق کشور چین ۰/۴ درصد است. براین‌اساس، میزان کلی مرگ‌و‌میر دراثر بیماری کووید ۱۹ برابر ۲/۳ درصد است. آخرین آمار رسمی چین که روز سه‌شنبه منتشر شد، شمار کشته‌ها را به ۱،۸۶۸ و شمار موارد عفونی را به ۷۲،۴۳۶ نفر رساند. روز گذشته، مسئولان ۹۸ مورد مرگ و ۱،۸۸۶ مورد عفونت جدید اعلام کردند که ۹۳ مورد از مرگ‌و‌میرها و ۱،۸۰۷ مورد از عفونت‌ها در استان هوبئی، یعنی مرکز شیوع ویروس، اتفاق افتاده بود. به‌گفته‌ی مقام‌های چینی، بیش از ۱۲ هزار نفر نیز بهبود یافته‌اند و از نظر نسبت جنسی، احتمال مرگ مردان (۲/۸) دراثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیشتر از زنان (۱/۷) است.

کادر پزشکی -ویروس کرونا چین

کارکنان پزشکی در ووهان به‌منظور پیشگیری از عفونتِ متقاطع موهای خود را می تراشند.

نتایج مطالعه‌ی CCDC دوشنبه در مجله‌ی Chinese Journal of Epidemiology منتشر شد. در مطالعه‌ی مذکور، بیش از ۴۴ هزار مورد تأییدشده از بیماری کووید ۱۹ بررسی شده بود. درحالی‌که نتایج تا حدود زیادی توصیف‌های قبلی مرتبط‌ با ویروس کرونا و الگوهای عفونت را تأیید می‌کند، ۴۴،۶۷۲ مورد بیماری را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کند. براساس نتایج مطالعه، ۸۰/۹ درصد از عفونت‌ها به‌عنوان خفیف و ۱۳/۸ درصد به‌عنوان شدید و تنها ۴/۷ درصد به‌عنوان بحرانی طبقه‌بندی شدند. به‌طورکلی، میزان مرگ‌و‌میر در افراد عفونی کم است؛ اما در میان افراد بزرگ‌تر از ۸۰ سال افزایش می‌یابد. افزون‌براین، مطالعه‌ی جدید مشخص می‌کند کدام بیماری‌های پشت‌صحنه بیمار را درمعرض خطر قرار می‌دهند. براین‌اساس، بیماری‌های قلبی‌عروقی در مقام اول قرار می‌گیرد و پس‌از‌آن، دیابت و بیماری تنفسی مزمن و فشارخون زیاد جای دارند.

کودک-شیوع کرونا

براساس نتایج مطالعه‌ی جدید، میزان مرگ‌و‌میر دراثر بیماری کووید ۱۹ در کودکان کم‌سن‌و‌سال برابر صفر است.

مقاله یادشده به خطر بیماری کووید ۱۹ برای کادر پزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید درمجموع، ۳،۰۱۹ نفر از کارکنان بهداشتی آلوده شده‌اند که بیماری ۱،۷۱۶ نفر از آن‌ها تأیید شده و تا ۱۱ فوریه که آخرین روز درنظر گرفته‌شده در مطالعه است، ۵ نفر از آن‌ها از دنیا رفتند. ۱۳ فوریه، چین تعریف خود از نحوه‌ی تشخیص افراد مبتلا را گسترده‌تر کرد و مواردی که به‌صورت بالینی تشخیص داده می‌شدند، در گروه موارد تأییدشده قرار داد.

مطالعه‌ی حاضر جامع‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون درباره‌ی شیوع ویروس کرونا در چین انجام شده است و بینشی کامل درباره‌ی همه‌گیری کنونی به‌دست می‌دهد؛ اما هنوز فاصله‌ی زیادی با کامل‌شدن دارد. هنگام انجام پژوهش‌ها، تنها مطالعه‌ی موارد یافت‌شده امکان‌پذیر است؛ در‌حالی‌که برخی دانشمندان تخمین می‌زنند ممکن است تعداد افراد عفونی‌شده حدود ۱۰ برابر آمارهای رسمی باشد. این یعنی احتمالا میزان کلی مرگ‌و‌میر کمتر از میزانی است که در این مطالعه گزارش شده است.

همچنین، گزارش اخیر نشان می‌دهد شیوع بیماری در اواخر ژانویه به اوج خود رسید؛ اما هنوز نمی‌توان با اطمینان در‌این‌باره سخن گفت. آنچه تجزیه‌و‌تحلیل مذکور به‌روشنی توصیف می‌کند، حضور ویروس بسیار مسری است که حتی در مواجهه با واکنش شدید چین نیز به‌سرعت شیوع پیدا می‌کند. این مسئله باید هشداری برای کشورهای دیگر جهان باشد.

نرخ مرگ و میر کرونا

بیشترین میزان مرگ‌و‌میر ناشی‌ از کووید ۱۹ حدود ۱۴/۸ درصد است که مربوط به افراد ۸۰ سال و بیشتر است.

پیش‌بینی مطالعه جدید از آینده چگونه است؟

مقاله با نگاهی به آینده می‌گوید منحنی اپیدمی آغاز علائم قبل از کاهشی که در ۱۱ فوریه نشان می‌دهد، بین ۲۳ تا ۲۶ ژانویه به اوج خود رسیده است. روند نزولی منحنی اپیدمی می‌تواند بدین‌معنا باشد که جداسازی کل شهرها و انتشار اطلاعات مهم (مثلا ترویج شستن دست‌ها و استفاده از ماسک و دریافت مراقبت‌های بهداشتی) و بسیج گروه‌های واکنش مختلف به مهار همه‌گیری کمک کرده است. بااین‌همه، نویسندگان در‌باره‌ی این موضوع هشدار می‌دهند که با بازگشت افراد از تعطیلات طولانی‌مدت، کشور باید برای بازگشت احتمالی همه‌گیری آماده باشد. پاسخ چین دربرابر شیوع ویروس کرونا با قرنطینه‌کردن شهر ووهان، بزرگ‌ترین شهر استان هوبئی و بخش‌های دیگر استان و نیز اعمال محدودیت‌های شدید مسافرتی در سرتاسر کشور دیده شده است.

ویروس کرونا فراتر از کشور چین منتشر شده است و وجود بیماری در دو کشتی کروز نیز تأیید شده است. پس از اینکه بیماری یکی از مسافران هنگ‌کنگی کشتی دیاموند پرینسس تأیید شد، این کشتی سوم فوریه در بندر یوکوهامای ژاپن قرنطینه شد. بیش از ۴۵۰ نفر از ۳،۷۰۰ نفر حاضر در کشتی دچار بیماری شده‌اند. ایالات متحده تخلیه‌ی شهروندان خود از کشتی را آغاز کرده است. دیروز، سه‌شنبه، کره‌جنوبی نیز به فهرست کشورهایی چون کانادا، استرالیا، بریتانیا و هنگ‌کنگ پیوست که قصد دارند ساکنانشان را از کشتی خارج کنند.

کشتی دیاموند پرینسس

حدود ۳۷۰۰ نفر در کشتی دیاموند پرینسس قرنطینه هستند.

ناگفته نماند چندین بندر آسیایی نیز کشتی دیگری به‌نام ام‌اس وستردام را به‌دلیل ترس از انتقال ویروس کرونا نپذیرفت و سرانجام این کشتی در ساحل کامبوج لنگر گرفت و ظاهرا مورد مشکوکی نیز در آن دیده نشد. نخست‌وزیر کامبوج از مسافران کشتی یادشده استقبال کرد و کسی از آنان نیز قرنطینه نشد. البته چندین روز بعد، یکی از زنان حاضر در این کشتی پس از رسیدن به مالزی آزمایش شد که نتیجه‌ی آزمایشش مثبت بود. اکنون تلاش‌های زیادی برای ردیابی مسافران کشتی‌ای در حال انجام است که به کشورهای مختلفی مانند مالزی، تایلند، آمریکا و کانادا رفته‌اند. چندین کشور نیز اعلام کرده‌اند بازدید‌کنندگان خارجی حاضر در این کشتی را قبول نمی‌کنند. هنوز ۲۵۵ مهمان و ۷۴۷ خدمه در کشتی ام‌اس وستردام هستند؛ درحالی‌که بیش از ۴۰۰ مسافر در انتظار نتایج آزمایش‌های خود به هتلی در پایتخت کامبوج منتقل شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات