مشکلات فراوان درایورهای کارت‌های گرافیک AMD رادئون RX که باید حل شوند

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مشکلات نرم‌افزاری خانواده‌ی تراشه‌های AMD رادئون RX 5000 چیست و چه راهکارهایی برای آن وجود دارند؟
تبلیغات

AMD‌ در آخرین به‌روزرسانی‌های منتشرشده برای مجموعه نرم‌افزار آدرنالین (Adrenalin)، چندین ویژگی بصری جدید برای کارت‌های گرافیک سری رادئون ارائه کرده است؛ ولی با تمامی تلاش‌های شرکت مذکور، مشکلات اساسی مرتبط‌ با درایورها هنوز حل نشده‌اند و کاربران همچنان شکایات خود را از کارت‌های گرافیک سری رادئون RX مطرح می‌کنند.

خانواده‌ی تراشه‌های AMD رادئون RX 5000، به‌ویژه با تکیه‌بر معماری گرافیکی Navi، ژوئیه‌ی سال گذشته‌ی میلادی معرفی شد؛ بنابراین، حداقل هفت ماه است که پردازنده‌های گرافیکی یادشده با معماری Navi در حال عرضه به خرده‌فروشی‌ها هستند و AMD فرصت کافی برای بهبود و بهینه‌سازی آن‌ها را داشته است. بااین‌حال، گویا اوضاع آن‌گونه که انتظار می‌رفت، پیش نمی‌رود.

ای ام دی رادئون / AMD Radeon

در انجمن AMD از وب‌سایت Reddit نیز گزارش‌هایی از کاربرانی به‌چشم می‌خورد که مشکلات مختلفی درباره‌ی کارت‌های گرافیک رادئون RX 5000 سری Navi تجربه می‌کنند. خانواده‌ی تراشه‌های Navi درحال‌حاضر کارت‌های گرافیک زیر را شامل می‌شود که همگی از معماری یکسانی برخوردار هستند:

  • AMD رادئون RX 5700 XT (سری Navi 10)
  • AMD رادئون RX 5700 (سری Navi 10)
  • AMD رادئون RX 5600 XT (سری Navi 10)
  • AMD رادئون RX 5500 XT هشت گیگابایت (سری Navi 14)
  • AMD رادئون RX 5500 XT چهار گیگابایت (سری Navi 14)

با درنظرگرفتن مشکلات مربوط‌ به درایورها، اولین و برجسته‌ترین مشکلی که کاربران از اوت ۲۰۱۹ با آن روبه‌رو هستند، مسئله‌ی صفحه‌ی تاریک است. ازآنجاکه این مشکل به‌صورت تصادفی پدید می‌آید، AMD هنوز آن را حل نکرده است. بیشتر کاربران مشکل یادشده را هنگام اجرای بازی یا طی روند نصب درایورها مشاهده کرده‌اند. نمایان‌شدن صفحه‌ی تاریک در خلال اجرای بازی ممکن است به‌دلیل خرابی درایور و زمانی رخ دهد که سیستم برای حل مشکل ریبوت (راه‌اندازی مجدد) نمی‌شود. در این‌ حالت، کاربر برای حل مشکل باید خودش سیستم را ریبوت کند.

ظاهرشدن صفحه‌ی تاریک در روند نصب درایورها به‌دلیل باگ‌داشتن درایور است. در چنین حالتی نیز، کاربران باید تمامی اطلاعات موجود از درایور را با ابزارهایی همچون DDU پاک و درایورها را دوباره نصب کنند و درنهایت، امیدوار باشند این‌بار صفحه‌ی تاریک را مشاهده نخواهند کرد.

همچنین در خود انجمن نیز، راهکارهایی برای حل مشکل ذکرشده ارائه می‌شود. ازجمله‌ی این راهکارها غیرفعال‌کردن گزینه‌ی شتاب سخت‌افزاری (Hardware Acceleration) یا غیرفعال‌کردن یا لغو نصب اپلیکیشن‌های شخص سوم فعال در پس‌زمینه است. با اینکه راه‌حل‌های ارائه‌شده برای برخی از کاربران کارساز بوده است، سایر کاربران با وجود استفاده از راهکارهای مذکور، هنوز مشکل صفحه‌ی تاریک را دارند.

باگ درایور آدرنالین / Adrenalin
باگ درایور آدرنالین / Adrenalin
باگ درایور آدرنالین / Adrenalin
باگ درایور آدرنالین / Adrenalin

AMD در مطلبی در وب‌سایتش اظهار کرده در حال بررسی مشکل صفحه‌ی تاریک و باگ‌های دیگر است و در نسخه‌های آینده‌ی نرم‌افزار رادئون، راهکارهایی برای حل این مشکلات افزوده خواهد شد. AMD درباره‌ی گزارش کاربران از مشکلات درایور رادئون گفته است:

 ثبات درایورهای ما برای تیم نرم‌افزارمان اولویت اصلی است. آن‌ها [تیم نرم‌افزاری AMD] بحث‌های درون انجمن‌ها همچون مشکلات صفحه‌ی تاریک و دیگر مشکلات گزارش‌شده‌ی کاربران را از نزدیک رصد می‌کنند و در حال تشخیص و کار روی مشکلات هستیند. به‌محض کسب اطلاعات بیشتر، شما را آگاه خواهیم کرد.اگر کارت گرافیک رادئون RX دارید و اخیرا با مشکل صفحه‌ی تاریک روبه‌رو بودید، این فرم نظرسنجی را مطابق‌ با مشکلتان پر کنید. همچنین، می‌توانید با مراجعه‌ی مستقیم به صفحه‌ی گزارش باگ‌های خود AMD، مشکلاتتان را گزارش کنید.

یکی از کاربران درباره‌ی مشکلات موجود در درایورها و ویژگی‌های جدید خطاب‌ به AMD گفته است:

به‌جای اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید، برای ثبات درایورها و ایجاد تجربه‌ی بدون دردسر باید روی منابعتان متمرکز شوید. درک‌کردنی است که شفاف‌ساز تصویر رادئون (RIS) و قابلیت ضدلگ و اسکیلینگ اعداد صحیح گزینه‌های مهمی برای بازاریابی [کارت‌های گرافیک] و ویژگی‌های بسیار چشمگیری هستند؛ اما حتی ۶ ماه پس از عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیک سری Navi، کاربران با مشکلاتی دست‌به‌گریبان‌ هستند که در آینده، آسیب بیشتری به فروش این محصولات وارد خواهد کرد.

همچنین AMD ادعا کرده است اخیرا مشکل صفحه‌ی تاریک را حل کرده است؛ ولی باتوجه‌به اینکه بسیاری از کاربران هنوز به مشکل یادشده دچارند، گفته‌ی AMD صحت ندارد. حتی این مسئله به کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری Navi محدود نمانده است و براساس گزارش‌های کاربران در وب‌سایت Reddit‌، کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر وگا و پلاریس نیز مشکل صفحه‌ی تاریک را دارند. AMD درباره‌ی دلایل بروز صفحه‌ی تاریک، این‌گونه توضیح می‌دهد:

 ممکن است نمایش متناوب صفحه‌ی تاریک یا ازدست‌دادن صفحه هنگام انجام اقدامات موازی همچون وب‌گردی و اجرای بازی و تماشای ویدئو به‌صورت هم‌زمان یا بدون استفاده بودن سیستم و در صفحه دسکتاپ رخ دهد.

درحالی‌که بسیاری از کاربران با مشکل صفحه‌ی تاریک دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند، گروه دیگری از کاربران هستند که ایجاد صفحه‌ی صورتی و سبز را گزارش می‌دهند؛ مشکلاتی که بیشتر نگران‌کننده است. صفحه‌ی سبز یا صورتی ممکن است بنابه دلایل مختلفی به‌وجود آید؛ اما شایع‌ترین دلیل گرمای بیش‌ازحد حافظه است. این مورد می‌تواند مختص به انواعی از حافظه باشد که از رابط پیشرفته‌ی باس (AIB) بهره می‌برند و سیستم خنک‌کننده‌ی آن‌ها بسیار ضعیف است و برای حل مشکل یادشده باید از انواع قوی‌تری از خنک‌کننده‌ها استفاده شود. هنگام اجرای طولانی‌مدت بازی، حتی حافظه‌هایی که زیر حداکثر آستانه‌ی دمایی کار می‌کنند، ممکن است دمایی بیشتر از ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تولید کنند. این‌ میزان حرارت برای حافظه‌های نوع GDDR6 ایدئال نیست.

کاربرانی که هنگام نصب درایورها با مشکل صفحه‌ی صورتی یا سبز روبه‌رو می‌شوند، بسیار خوش‌اقبال هستند؛ زیرا چنین مشکلی، تنها باگی کوچک حین نصب نرم‌افزار است و همان‌گونه‌ که پیش‌تر ذکر شد، با ریبوت سیستم و پاک‌کردن نصب درایورها حل می‌شود. همچنین، گزارش‌هایی از توقف طولانی‌مدت صفحه هنگام استفاده‌نکردن از سیستم منتشر شده است. پروفایل طرفداران AMD، پر از باگ‌هایی نظیر کاهش نرخ کلاک و لرزش محتوا (Flickering) و افت کارکرد پردازنده‌ی گرافیکی است که برای فعالان حوزه‌ی فناوری همچون استیو، از وب‌سایت GamersNexus و استیون، از وب‌سایت HardwareUboxed، چندان ناشناخته نیست. این دو نفر ویدئوهایی از باگ‌های یادشده را در این لینک و این لینک یوتیوب منتشر کرده‌اند که درصورت تمایل می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید.

AMD رادئون RX 5700

ذکر این نکته لازم است که انویدیا نیز سهم عادلانه‌ای از مشکلات یادشده را در کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری تورینگ، ازجمله جی‌فورس RTX و جی‌فورس GTX دارد؛ اما این شرکت مشکلات مهم‌تر را حل کرده است و تاکنون گزارشی مبنی‌بر وجود مشکل صفحه‌ی تاریک در محصولات تراشه‌ساز یادشده منتشر نشده است. مورد مذکور به این دلیل اهمیت دارد که کارت‌های گرافیک رادئون RX شرکت AMD ازجمله RX 5500 XT و RX 5600 XT و RX 5700 که مبتنی‌بر معماری Navi هستند، با ارزش خرید بیشتر در بازه‌ی قیمتی زیر ۵۰۰ دلار در ایالات متحده، درمقابل معماری تورینگ انویدیا قدرت‌نمایی می‌کند.

پیش‌تر در گزارش‌هایی اشاره شده است که مجموعه نرم‌افزار آدرنالین ۲۰۲۰ و مجموعه‌های ویژگی‌هایی که AMD ارائه می‌دهد، به‌تنهایی یکی از دلایل خرید کارت‌های گرافیک سری رادئون است؛ ولی انویدیا نیز ویژگی‌های خاص خودش همچون فناوری DLSS را دارد که شتاب‌یافته از سخت‌افزار هستند. همچنین، تراشه‌ساز یادشده جنگی بر سر قیمت‌ها با AMD به‌راه انداخته است و کارت‌های گرافیک جدید GTX 1660 SUPER و GTX 1650 SUPER و محصول قدیمی‌تر RTX 2060 را به‌ترتیب با قیمت‌های ۲۳۰ و ۱۵۹ و ۲۹۹ دلار می‌فروشد. حتی رادئون RX 5600 XT که یکی از محصولات برتر ارزان‌تر از ۳۰۰ دلار در ایالات متحده است، آن‌قدرها بی‌عیب‌ونقص نبود و با مشکلات موجود در فایل بایوس خود، کاربران به‌ناچار به‌روزرسانی بایوس AMD با نام free-performance update را نصب کردند.

این‌ اشکلا‌ل‌های یادشده در درایور از یک طرف، کاربران بیشتری را از کارت‌های گرافیک رادئون RX می‌راند و از طرف دیگر، AMD را بیشتر زیرفشار قرار می‌دهد. حتی کارت‌های گرافیک مجزا و مجتمع AMD برای دستگاه‌های حمل‌شونده تحت‌تأثیر مشکلات مربوط‌ به درایورها هستند و این باگ‌ها تفاوت عملکرد آشکاری بین تراشه‌های یادشده و کارت‌های گرافیک دسکتاپ AMD به‌وجود آورده‌اند. اگر AMD مشکلات درایورها را بررسی و حل نکند، ممکن است به کاهش عظیمی در سهم بازار تیم قرمز منجر شود؛ سهمی از بازار که AMD درحال‌حاضر به‌شدت به‌آن نیاز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات