از کدام اشتباهات در سفر هوایی بپرهیزیم؟

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
باتوجه به آن که در هواپیما خیلی از وسایل تمیز نیستند و انواع میکروب‌ها در هواپیما وجود دارد، برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری، بهتر است نکاتی را رعایت کنید.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

صحبت درباره ویروس کرونا داغ است و نکته‌ها و توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا و حفظ سلامت فردی در سفر، فکر مسافران بسیاری را به خود مشغول کرده است. در سفرهای هوایی باید از برخی رفتارها اجتناب کنید که در ادامه این مقاله از کجارو از زبان گیلبرت اوت (Gilbert Ott) خواهید خواند. گیلبرت اوت، مسافری کنجکاو و یکی از کارشناسان برجسته‌ی سفر است که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر سفر هوایی انجام می‌دهد. شرح سفرها و ماجراجویی‌های او معمولا در بی‌بی‌سی، ساندی تایمز، تراول اند لیژر، سی‌ان‌ان و چندین رسانه‌ی معتبر دیگر منتشر می‌شود.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

از میان سؤال‌های عجیب و غریبی که از طرف مخاطبانم دریافت می‌کنم، یک سؤال بیشتر از بقیه تکرار می‌شود:

چه کاری انجام می‌دهی که با وجود مسافرت‌های زیاد، بیمار نمی‌شوی؟

در شرایط فعلی که ویروس کرونا، زندگی‌ بسیاری از مردم را تهدید می‌کند، این سؤال بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت دارد. در پاسخ این باید بگویم: حداقل ۱۰ کار وجود دارد که سایر مسافران در سفرهای هوایی انجام می‌دهند؛ ولی من هیچ‌وقت و تحت هیچ شرایطی مرتکب آن‌ها نمی‌شوم.

نوشیدن آب هواپیما

بهداشت در هواپیما

اگر تابه‌حال به مطالعه مقاله‌هایی که توصیه می‌کنند در هواپیما قهوه ننوشید، علاقه نداشته‌اید، در حق خود جفا کرده‌اید. مخزن‌های آب هواپیما، فرق زیادی با ظرف‌های کشت میکروب ندارند و آب داخل آن‌ها، حاوی انواع باکتری‌ها است. من هیچ‌وقت از آب شیر هواپیما برای نوشیدن یا مسواک‌زدن دندان‌هایم استفاده نمی‌کنم؛ شما نیز این کار را نکنید.

همیشه یک بطری همراه خودتان داشته باشید و آن را با آب فرودگاه پر کنید یا حتی اگر مجبور شدید، آب معدنی بخرید. گفتن این جمله که «آب شیر ننوشید»، به این معنا است که قهوه، چای یا هر نوشیدنی دیگری را که با این نوع آب تهیه می‌شوند، نیز استفاده نکنید. محض اطلاع بهتر است بگویم که حتی اگر آب مخزن‌ها هیچ آلودگی‌ای نداشته باشند، قوری‌های قهوه، چندان تمیز نیستند.

مطالعه مجله‌

صندلی‌های هواپیما به‌ندرت به‌اندازه‌ کافی تمیز می‌شوند؛ پس چرا فکر می‌کنید که مجله‌ها از این امر مستثنا هستند؟ هر هفته، صدها مسافر سوار هواپیما می‌شوند و دستان پر از آلودگی و میکروب خود را روی صفحه‌های متعدد این مجله‌ها قرار می‌دهند. من هیچ‌وقت این مجله‌ها را نمی‌خوانم یا به وسایلی که در جیب جلوی صندلی است، اصلا دست نمی‌زنم. مجله‌های خودتان را از خانه بیاورید یا به‌صورت آنلاین مطالعه کنید تا در مصرف کاغذ هم صرفه‌جویی کرده باشید.

پابرهنه راه رفتن در هواپیما 

این حرف را همیشه به خاطر بسپارید: پابرهنه راه‌رفتن در هواپیما اصلا کار درستی نیست. ازآنجاکه هواپیماها، از نظر بیولوژیکی، یکی از ترسناک‌ترین مکان‌های روی زمین و بالای زمین هستند، باید به این نکته توجه کنید که هر زخم کوچکی در پای شما می‌تواند در معرض باکتری‌های متعددی قرار بگیرد و جان شما را به خطر بیندازد. زمانی‌که روی صندلی نشسته‌ام، از جوراب استفاده می‌کنم؛ اما هنگام بلندشدن از روی صندلی، کفش می‌پوشم؛ چراکه شیشه و اشیای دیگر می‌توانند پاها را زخمی کنند و قطعا، کسی دلش نمی‌خواهد در چنین محیطی، دچار خون‌ریزی شود.

نشستن طولانی روی صندلی 

بهداشت در هواپیما

اگر سفر هوایی شما چندین ساعت طول می‌کشد، پس بلندشدن از روی صندلی، حرکت‌دادن بدن و تقویت جریان خون در اندام‌ها، برای حفظ سلامتی بدن حیاتی است. هر روز جان یک نفر در گوشه‌ای از جهان به‌خاطر تشکیل لخته در عروق خونی به خطر می‌افتد. حتی در پروازهایی که شانس با من یار است و به‌خاطر خالی بودن صندلی کناری، فضای کافی برای تحرک و جابه‌جاشدن دارم، باز هم از بلندشدن، کشیدن عضلات و حرکت‌کردن (برای بالابردن ضربان قلب) غافل نمی‌شوم تا قلبم بتواند عملیات پمپاژ خون در ارتفاع بالا را به‌خوبی انجام دهد. مسئله‌ی فشار هوا در هواپیماهای جدید به‌دقت در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، تا حد ممکن هواپیماهای جدیدتر را برای پرواز انتخاب کنید.

لباس نامناسب و ناکافی 

اگر از من بپرسید، می‌گویم لباس‌، مهم‌ترین عامل برای تجربه‌ی یک سفر هوایی راحت است. زمانی‌که پا به درون هواپیما می‌گذارید، هوای آن یا سرد است یا گرم. چند لایه لباس روی هم پوشیدن، به مدیریت این‌ موارد کمک می‌کند و همچنین، برای سلامتی فرد هم مفید است. یک بار، دانشمندی که درباره‌ی روش‌های کنترل بیماری پژوهش می‌کرد، در برنامه‌ای گفت، اگر پس از سرفه‌ی فرد کنار دستتان، به‌سرعت روی دهان و بینی خود را بپوشانید، تا حد زیادی می‌توانید خطر ورود این ذرات آلوده به مجاری تنفسی را کم کنید. از زمانی‌که متوجه صحت این موضوع از نظر علمی شده‌ام، همیشه یک شال یا سوئی‌شرت می‌پوشم تا در صورت نیاز، سریع جلوی دهان و بینی‌ام را بگیرم. ضمن اینکه این موضوع به‌راحتی خودم هم کمک می‌کند.

رها کردن وسایل قیمتی

امنیت در هواپیما

در سراسر این کره‌ی خاکی، خلاف‌کارانی وجود دارند که محفظه‌های بار بالای سر مسافران را نشانه رفته‌اند. شاید این موضوع عجیب به‌نظر برسد؛ اما حقیقت دارد. این افراد تا خوابیدن مسافران صبر کرده و در این مدت، کیف‌های لپ‌تاپ، پول نقد یا هر وسیله‌ی ارزشمند دیگر را شناسایی می‌کنند. در بیشتر موارد، مسافران زمانی متوجه سرقت اموالشان می‌شوند که از هواپیما پیاده شده‌اند؛ اما، حتی اگر زودتر از آن هم متوجه قضیه شوند، نمی‌توانند برای یافتن اموال گمشده خود، جیب مسافران را بگردند.

من به‌طور معمول تنها با کیفی سفر می‌کنم که بتوانم آن را با خود به داخل هواپیما ببرم. بنابراین، همیشه محفظه‌ی بالای سرم پر است؛ اما هیچ‌وقت وسیله‌ی باارزشی را درون آن نمی‌گذارم. پاسپورت، کیف پول، تبلت و وسایلی از این قبیل را در کوله‌پشتی یا جیب‌هایم قرار می‌دهم تا کسی فکر سرقت آن‌ها به ذهنش خطور نکند.

بحث‌وجدل با مهمانداران

بحث‌نکردن با مهمانداران، مانع از بیماری نمی‌شود؛ اما توصیه‌ی خیلی مهمی بری حفظ سلامت روان شما است. کادر پرواز، دشمن شما نیستند؛ پس در برخورد با آن‌ها، خونسرد باشید و این موضوع را بپذیرید که حتی اگر اشتباه می‌کنند، باز هم آن‌ها کنترل امور را در دست دارند. بروز هرگونه دعوا و درگیری در حین پرواز، به‌معنی تغییر مسیر هواپیما است که شاید به پیاده‌کردن شما در شهری سرد بینجامد؛ آن هم در صورتی که تصمیم داشتید به شهری گرم و آفتابی سفر کنید.

حتی زمانی‌که حق با شما است و فرد مقابل، رفتار ناعادلانه‌ای دارد، سعی کنید مودب باشید. دعواهای پرخاشگرانه با کادر پرواز، به نفع هیچ‌کس نیست و فقط باعث بروز تنش‌ می‌شود.

بی‌توجهی به تشنگی

نوشیدن آب در پرواز

در هواپیما به‌اندازه‌ی کافی آب و مایعات بنوشید. سفرهای هوایی به میزان زیادی باعث کاهش آب بدن می‌شوند. این موضوع نه‌تنها وضعیت بدن را از حالت مطلوب خارج می‌کند، بلکه حتی بدن را بیشتر در معرض آلودگی به انواع میکروب‌ها قرار می‌دهد. درواقع، من از یک روز قبل از پرواز، شروع به تأمین آب لازم برای بدنم می‌کنم و همین روند را در طول پرواز ادامه می‌دهم. در حال حاضر با مشکلات دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنم که کاهش آب بدن می‌تواند تنها شرایط را بدتر کند.

متکی بودن به سرگرمی‌های هواپیما

اگر در هواپیما حوصله‌تان سر می‌رود، کسی غیر از خودتان مقصر نیست. برخی از شرکت‌های هواپیمایی در جمع‌آوری جدیدترین فناوری‌های سرگرم‌کننده، عالی عمل کرده‌اند و در نقطه‌ی مقابل، برخی عملکرد خوبی دراین‌زمینه نداشته‌اند؛ اما نکته‌ی قابل‌توجه آن است که نمایشگرهای هواپیماها نیز مانند منبع آب آن‌ها، حکم یک ظرف کشت میکروب را دارند. افراد بسیاری با انگشت‌های خود به آن ضربه می‌زنند؛ اینجا درست همان نقطه‌ای است که اصلا به آن فکر نمی‌کردید. نمایشگرها به‌طور کامل تمیز نمی‌شوند و این ربطی به نوع ایرلاین و کلاس کابین ندارد.

اگر در طول پرواز، گوشی هوشمند یا تبلت ندارید، با شرایط خسته‌کننده‌ای مواجه خواهید شد؛ اما در غیر این صورت، همین حالا چند فیلم و موسیقی یا هر محتوای دیگری را برای خود دانلود کنید تا در هواپیما حوصله‌تان سر نرود. من همیشه بیشتر از حد نیاز، این برنامه‌ها را دانلود می‌کنم. استفاده‌ی همیشگی از هدفون بی‌سیم و نمایشگر خودم نیز تا حد زیادی به من کمک کرده است تا از میکروب‌های سایر وسایل، دوری کنم.

درآوردن کفش‌ها پیش‌ از برخاستن هواپیما 

بهداشت در هواپیما

خلبانی به من گفت که یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های مسافران، درآوردن کفش‌ها پیش‌ از برخاستن هواپیما و همچنین قبل از نشستن کامل و امن روی زمین است. این دو لحظه، زمان‌های حساس یک پرواز هستند که احتمال وقوع رویدادهای اضطراری در آن‌ها بیشتر است و اگر مسافری کفش به پا نداشته باشد، ممکن است دچار بریدگی، کوفتگی یا حتی از کار افتادگی این عضو از بدن شود. 

تا زمانی‌که هواپیما چند هزار متر از زمین فاصله می‌گیرد، هیچ‌وقت کفش‌های خود را درنمی‌آورم و همیشه پیش از فرود، آن‌ها را دوباره می‌پوشم. این کار کاملا عاقلانه به‌نظر می‌رسد؛ قطعا دلتان نمی‌خواهد در صورت بروز شرایط اورژانسی و موقع خروج از هواپیما، مانعی سر راهتان قرار بگیرد. علاوه بر این، اگر از شما خواسته شد هواپیما را تخلیه کنید، فکر برداشتن کیف‌هایتان را از سر بیرون کنید.

دست زدن به وسایل غیرضروری

نکته‌ی آخر اینکه نیازی نیست به هر چیزی دست بزنید. نمایشگرها از نظر تمیزی خوب نیستند؛ اما وسایلی مانند میزهای صندلی که به‌جای انگشت، غذاها با آن‌ها تماس دارند، از آن‌ها هم بدتر هستند.

به‌طور معمول، برای گرفتن یا دست‌زدن به وسایل هواپیما، از دستمال استفاده می‌کنم تا از تماس با هر سطحی که در معرض سرفه و عطسه و... بوده است، دور بمانم.

شما می‌توانید برای مشاهده و مقایسه‌ی قیمت بلیط هواپیما به مقصد موردنظر خود، به قدرتمندترین موتور جستجوی پرواز در کجارو رفته و با بررسی آن‌ها، مناسب‌ترین و ارزان‌ترین بلیط را انتخاب کرده و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات