گزارش سه‌ماهه چهارم سال مالی انویدیا رشد درآمدها را نشان می‌دهد

براساس گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ انویدیا، درآمدهای این شرکت درمقایسه‌با مدت مشابه در سال قبل افزایش پیدا کرده است.

انویدیا که همیشه وقت‌شناس است؛ ولی کارها را به سبک‌و‌سیاق خود انجام می‌دهد، سال مالی ۲۰۲۰ خود را با ارائه‌ی گزارش مالی از سه‌ماهه‌ی پایانی و کل سال مالی به‌اتمام رساند. انویدیا با کسب بیش از ۳٫۱ میلیارد دلار درآمد و ۹۵۰ میلیون دلار سود خالص در آخرین سه‌ماهه‌ی خود، پایان قدرتمندی برای سال مالی ضعیفش رقم زد. براساس این گزارش، انویدیا برای کل سال مالی یادشده نزدیک‌ به ۱۰٫۹ میلیارد دلار درآمد و ۲٫۸ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است.

انویدیا با عملکردی فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران، سال مالی‌اش را با ارائه‌ی گزارشی نسبتا پربار خاتمه داد. درآمد ۳٫۱ میلیارد دلاری در سه‌ماهه‌ی اخیر، نه‌تنها ۴۴ درصد بیشتر از درآمد به‌دست‌آمده در سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی پیشین است؛ بلکه درقیاس‌با سه‌ماهه‌ی سوم افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. از دیرباز درآمد انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم هر سال مالی بیش از سایر فصل‌ها است. با درنظرگرفتن تمامی این نکات، درآمد انویدیا در یک‌ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۲۰ با جهشی ۶۶ درصدی در سود خالص درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی آخر سال قبل، سودآورترین سه‌ماهه برای انویدیا بوده است. در این بازه‌‌ی زمانی، انویدیا توانسته اندکی کمتر از یک‌میلیارد دلار درآمد کسب کند.

انویدیاسه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۲۰سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹درصد تغییر نسبت به سه‌ماهه‌ی قبلدرصد تغییر درمقایسه‌با سال قبل

 

درآمد کل۳٫۱۰۵ میلیارد دلار۳٫۰۱۴ میلیارد دلار۲٫۲۰۵ میلیارد دلار۳+ درصد۴۱+ درصد
حاشیه‌ی سود خالص۶۴٫۹ درصد۶۳٫۶ درصد۵۴٫۷ درصد۱٫۳+ درصد۱۰٫۲+ درصد
سود عملیاتی۹۹۰ میلیون دلار۹۲۷ میلیون دلار۲۴۹ میلیون دلار۷+ درصد۲۳۷+ درصد
سود خالص۹۵۰ میلیون دلار۸۹۹ میلیون دلار۵۶۷ میلیون دلار۶+ درصد۶۸+ درصد
سود حاصل به‌ازای هر سهم۱٫۵۳ دلار۱٫۴۵ دلار۰٫۹۲ دلار۶+ درصد۶۶+ درصد

این سودآوری در میزان حاشیه‌ی سود ناخالص نیز منعکس شده است. شاخص یادشده برای سه‌‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۲۰ درحدود ۶۴٫۹ درصد است که با گذر از سه‌ماهه‌ی مشابه در سال پیش و سه‌ماهه‌ی سوم امسال، بیشترین رقم در یک‌ سال اخیر را نشان می‌دهد. با اینکه محدودیت جدی بر سر راه افزایش حاشیه‌ی سود ناخالص وجود ندارد، این میزان از حاشیه‌ی سود ناخالص بسیار شبیه به بیشترین حاشیه‌ی سود اینتل در سال‌های پیشین است. عامل یادشده اغلب به‌عنوان شاخصی برای سنجش قدرت کلی تراشه‌ساز بزرگ در نظر گرفته می‌شود.

با بررسی هریک از بخش‌های دخیل در کسب چنین درآمدی، بزرگ‌ترین شگفتی در گزارش مالی انویدیا مربوط‌ به درآمد حاصل از بخش مراکز داده است. بخش یادشده‌ی انویدیا با ۹۶۸ میلیون دلار درآمد، بهترین عملکرد خود را از زمان آغاز ساختار گزارش‌دهی فعلی داشته و رکورد پیشین را شکسته است. براساس گفته‌های انویدیا، این شرکت شاهد افزایش تقاضا برای سخت‌افزارهای هوش مصنوعی است؛ تراشه‌هایی که در چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری پرمنفعت و نسبتا پرسودی برای انویدیا بوده است. رشد درآمد در بخش مراکز داده پس از آن رخ می‌دهد که هزینه‌های این بخش و به‌طورکلی هزینه‌های مربوط‌ به هوش مصنوعی درمقایسه‌با یک‌ سال گذشته اندکی افزایش می‌یابد. به‌نظر می‌رسد این سود حاصل‌ از افزایش خرید کلی شرکت‌های عظیم ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ابری و اپراتورهای دیگر مراکز داده برای سال مالی ۲۰۲۰ باشد.

انویدیاسه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹درصد تغییر نسبت به سه‌ماهه‌ی قبلدرصد تغییر درمقایسه‌با سال قبل

 

گیمینگ۱٫۴۹۱ میلیارد دلار۱٫۶۵۹ میلیارد دلار۹۵۴ میلیون دلار۱۰- درصد۵۶+ درصد
مصورسازی گرافیکی حرفه‌ای۳۳۱ میلیون دلار۳۲۴ میلیون دلار۲۹۳ میلیون دلار۲+ درصد۱۳+ درصد
مرکز داده۹۶۸ میلیون دلار۷۲۶ میلیون دلار۶۷۹ میلیون دلار۳۳٪+۴۳+ درصد
خودرو۱۶۳ میلیون دلار۱۶۲ میلیون دلار۱۶۳ میلیون دلار۱+ درصد۰
تولید قطعات (OEM) و سایر بخش‌‌ها۱۵۲ میلیون دلار۱۴۳ میلیون دلار۱۱۶ میلیون دلار۶+ درصد۳۱+ درصد

تنها بخشی که بیشتر از فروش تراشه‌های مراکز داده برای انویدیا سودآور بوده، بخش گیمینگ است. این بخش در سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل، رشد بسیاری تجربه و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد بیشتری عاید این شرکت کرده است. بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه درآمد انویدیا درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی پیشین و سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۸ کاهش یافته است، کارنامه‌ی انویدیا در سه‌ماهه‌ی قعلی تلفیقی از خوب و بد است. درنهایت، ثابت شد مراکز داده به‌عنوان سرپوشی برای تمامی ضعف‌های درآمدی بخش گیمینگ برگ‌برنده‌ی انویدیا است.

با نگاهی کلی به سال مالی ۲۰۲۰، درآمد چشمگیر انویدیا در سه‌ماهه‌ی چهارم باعث شده است سال مالی یادشده نسبتا سودآور، اما درعین‌حال ضعیف‌تر از سال‌های پیشین تلقی شود. درآمد ۱۰٫۹ میلیارد دلاری در این بازه‌ی زمانی ۷ درصد کمتر از سال قبل است و حتی سود خالص نیز افت شدیدتری کرده و با کاهشی ۳۲ درصدی به ۲٫۹۷۶ میلیارد دلار در سال رسیده است.

درآمد انویدیا / Nvidia

افت درآمدها در‌مقایسه‌با سال قبل می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد؛ ولی شاید بزرگ‌ترین عامل کسادی بازار رمزارزها باشد که همین اواخر سال جاری میلادی به حالت عادی بازگشت. بنابراین، نیمه‌ی اول سال مالی انویدیا را توزیع‌کنندگانی رقم زدند که در تلاش بودند از شر موجودی اضافی تراشه‌های بهینه‌شده برای رمزارزها خلاصی یابند. دلیل دیگر سرمایه‌گذاری بی‌حدوحصر انویدیا در بخش رمزارزها در سال مالی ۲۰۱۹ بود و هر عامل دیگری جز موارد یادشده اهمیت کمتری داشت. البته همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، ضعف موجود در بازار مراکز داده که به‌اندازه‌ی بخش رمزارزها تأثیرگذار نبود، در بخش عمده‌ای از سال مالی ۲۰۲۰ درمقایسه‌با زمان‌های مشابه در سال قبل سبب کاهش سوددهی انویدیا شد.

انویدیاسال مالی ۲۰۲۰سال مالی ۲۰۱۹درصد تغییر درمقایسه‌با سال قبل

 

درآمد کل۱۰٫۹۱۸ میلیارد دلار۱۱٫۷۱۶ میلیارد دلار۷- درصد
حاشیه‌ی سود خالص۶۲ درصد۶۱٫۲ درصد۰٫۸+ درصد
سود عملیاتی۲٫۸۴۶ میلیارد دلار۳٫۸۰۴ میلیارد دلار۲۵- درصد
سود خالص۲٫۷۹۶ میلیارد دلار۴٫۱۴۱ میلیارد دلار۳۲- درصد
سود حاصل به‌ازای هر سهم۴٫۵۲ دلار۶٫۶۳ دلار۳۲- درصد

درواقع، این نگرانی وجود داشت که شاید بازار مراکز داده حداقل برای محصولاتی از نسل حال‌حاضر اشباع شده باشد؛ اما باتوجه‌به گزارش مالی اخیر، حداقل برای سه‌ماهه‌ی چهارم این گزینه منتفی است. در‌کل، با رشد اخیر در بخش مراکز داده در سه‌ماهه‌ی چهارم، درآمد حاصل‌ از این بخش در‌مقایسه‌با سال پیش ۲ درصد رشد کرده است. بخش گیمینگ آن‌طور که باید، سوددهی ندارد و در آستانه‌ی رکود است؛ بنابراین، انویدیا سال مالی ۲۰۲۰ را با ۱۲ درصد کاهش درآمد در بخش گیمینگ به‌اتمام رساند.

بزرگ‌ترین برنده براساس درصد خالص افزایش درآمد بخش اتومبیل است که ۹ درصد رشد را درمقایسه‌با سال قبل نشان می‌دهد. پس از بخش یادشده، مصورسازی گرافیکی حرفه‌ای با ۷ درصد افزایش درآمد دومین بخش روبه‌رشد انویدیا بوده است. حداقل نتیجه‌ی حاصل‌ از گزارش مالی انویدیا این است که این شرکت مدت‌های مدیدی تمایل داشته است تجارت خود را متنوع‌تر کند و تنها متکی به درآمدهای صنعت گیمینگ نباشد و قطعا در سال مالی ۲۰۲۰ این هدف تا حدودی محقق شد.

انویدیاسال مالی ۲۰۲۰سال مالی ۲۰۱۹درصد تغییر درمقایسه‌با سال قبل

 

گیمینگ۵٫۵۱۸ میلیارد دلار۶٬۲۴۶میلیارد دلار۱۲- درصد
مصورسازی گرافیکی حرفه‌ای۱٫۲۱۲ میلیارد دلار۱٫۱۳۰ میلیارد دلار۷+ درصد
مرکز داده۲٫۹۸۳ میلیارد دلار۲٫۹۳۲ میلیارد دلار۲+ درصد
خودرو۷۰۰ میلیون دلار۶۴۱ میلیون دلار۹+ درصد
تولید قطعات (OEM) و سایر بخش‌‌ها۵۰۵ میلیون دلار۷۶۷ میلیون دلار۳۴-  درصد

سرانجام با نگاهی روبه‌جلو به سال مالی ۲۰۲۱ و سه‌ماهه‌ی اول، تصور انویدیا از درآمدهایش در این بازه‌ی زمانی محتاطانه است. این شرکت برای سه‌ماهه‌ی اول درآمدی سه‌میلیارد‌دلاری و حاشیه‌ی سود ناخالص ۶۵ درصدی پیش‌بینی می‌کند. مسئله‌ی تأثیرگذار در درآمدهای آینده‌ی انویدیا شیوع مداوم ویروس کرونا (کووید ۱۹) است که درکنار به‌تعطیلی‌کشاندن رویدادهای تجاری همچون کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC) می‌تواند به درآمدهای کلی صنعت فناوری در چین آسیب بزند.

انویدیا رسما پیش‌بینی خود از درآمدهایش برای سه‌ماهه‌ی اول سال مالی جاری را ۱۰۰ میلیون دلار کاسته است؛ هرچند درنهایت، این تخمین تقریبی و هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی قرار است رخ دهد. براساس اطلاعات منتشرشده از خودِ شرکت، بخش عمده‌ای از فروش کارت‌های گرافیک انویدیا در چین است؛ بنابراین، اگر ویروس کرونا درآمدهای به‌دست‌آمده از چین را کاهش دهد، این بخش گیمینگ است که دچار رکود خواهد شد.

منبع anandtech

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید