احتمال افزایش قیمت دامنه های دات کام پس از هشت سال

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
در پی توافق شرکت ناظر بر دامنه‌های دات‌کام با وزارت بازرگانی آمریکا، احتمالا قیمت این دامنه‌ها برای نخستین‌بار در هشت سال گذشته، افزایش خواهد یافت.
تبلیغات

اخیرا زمزمه‌هایی از افزایش قیمت دامنه‌های دات‌کام (com.) به‌گوش می‌رسد. سازمان ICANN که وظیفه‌ی نظارت بر دامنه‌های اینترنتی سطح بالا را برعهده دارد، در شُرُف تأیید نهایی مجوز افزایش قیمت برای این دامنه‌ی محبوب است. قیمت دامنه‌های دات‌کام از سال ۲۰۱۲ تاکنون، روی رقم ۷/۸۵ دلار ثابت مانده است؛ البته مشتریان برای ثبت دامنه‌ی خود الزاما چنین مبلغی پرداخت نمی‌کنند. شرکت‌های مختلف ثبت دامنه ممکن است مبلغی کمتر یا بیشتر از این مقدار از مشتریان خود طلب کنند؛ اما این مبلغی است که خود شرکت‌های ثبت دامنه در ازای ثبت هر دامنه‌ی دات‌کام هزینه می‌پردازند.

طبق روال پیشنهادی، قرار است قیمت این دامنه‌ها در ۱۰ سال آینده به‌طور تدریجی تا ۱۳/۵ دلار افزایش پیدا کند. این توافق‌نامه به شرکت وری‌ساین (Verisign) اجازه می‌دهد قیمت این دامنه‌ی پرطرفدار را در دهه‌ی آتی هرسال ۷ درصد افزایش دهد. ناگفته نماند شرکت یادشده با قراردادی حق نظارت بر دامنه‌های دات‌کام را به‌دست آورده است. البته وری‌ساین موظف شده در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ قیمت را افزایش ندهد؛ اما مجوز افزایش تدریجی قیمت تا سال ۲۰۲۹ را خواهد داشت.

شایان ذکر است این افزایش قیمت نتیجه‌ی تصمیم‌گیری ICANN نیست؛ بلکه از توافق شرکت وری‌ساین با وزارت بازرگانی ایالات متحده حاصل شده که بر دامنه‌های دات‌کام به‌طور محدود نظارت می‌کند. گوران ماربی، مدیرعامل ICANN، دیروز در بلاگ خود نوشت سازمان وی مسئول تنظیم قیمت‌ها نیست و در قیمت‌گذاری خدمات ثبت دامنه‌های دات‌کام تابع وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری ایالات متحده است.

در سال ۲۰۱۸، وری‌ساین با دولت آمریکا بر سر افزایش قیمت دامنه‌های دات‌کام به‌توافق رسیده بود. دلیل اینکه این موضوع به‌تازگی در کانون توجهات قرار گرفته است، لحاظ‌شدن افزایش قیمت در قرارداد جدید ICANN با شرکت وری‌ساین است. به‌گفته‌ی ماربی، ICANN اختیاری برای لغو این افزایش قیمت ندارد و در‌حال‌حاضر، تنها قرارداد خود را برای لحاظ‌کردن این تغییر قیمت ازپیش‌تعیین‌شده به‌روزرسانی کرده است.

توجیه دولت آمریکا برای افزایش قیمت این است که ظهور دامنه‌های سطح بالای جدید (مثلا pizza. و camera.) درکنار کاربرد شبکه‌های اجتماعی باعث تنوع و پویایی بیشتر در بازار دامنه‌های اینترنتی شده‌اند. این استدلال کاملا نادرست نیست؛ اما دامنه‌ی دات‌کام (دست‌کم در ایالات متحده) هنوز هم انتخاب اول بخش عمده‌ای از سایت‌ها محسوب می‌شود.

البته می‌توان تصمیم به افزایش قیمت دامنه‌ها را به تمایل آشکار دولت دونالد ترامپ به لغو همه‌ی اقدامات رئیس‌جمهور قبلی آمریکا نیز نسبت داد. بخش ارتباطات وزارت بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۱۸ در بیانیه‌ای مطبوعاتی، از عبارت «کنترل شدید قیمت در دوره‌ی اوباما» برای اشاره به ثابت‌ماندن قیمت دامنه‌ها در دولت قبلی استفاده کرده و از تصمیم برای ایجاد «انعطاف در قیمت‌ها» خبر داده بود. البته توافق ICANN با وری‌ساین هنوز قطعی نشده و قرار است پس از اتمام نظرسنجی عمومی در روز جمعه،  گزارش نهایی ماه مارس (اسفند) منتشر شود.

اخیرا مرکز ثبت دامنه‌ای به‌نام Namecheap برای مقابله با این افزایش قیمت، واپسین تلاش‌هایش را به‌کار گرفته است. این شرکت هفته‌ی پیش با ارسال ایمیلی به مشتریان خود، از آن‌ها برای مقابله با این افزایش قیمت درخواست کرد اعتراض خود درباره‌ی روند صعودی قیمت را به گوش مسئولان برسانند.

درنهایت، باید گفت این مراکز ثبت دامنه هستند که بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. مراکز یادشده تمایل دارند با پایین نگه‌داشتن قیمت دامنه‌های دات‌کام، مشتریان بیشتری جذب کنند تا بتوانند خدمات بیشتری به آن‌ها بفروشند و درنتیجه، درآمد بیشتری کسب کنند. حال درصورت افزایش قیمت این دامنه‌ها، احتمالا این‌ مراکز نیز در کسب‌وکارشان با مشکلاتی مواجه خواهند شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات