بررسی گلکسی A51 سامسونگ

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
گلکسی A51 نسخه‌ای به‌روزشده از میان‌رده‌ی محبوب سامسونگ است و ویژگی‌هایی همچون دوربین بهبودیافته و نمایشگر کم‌حاشیه‌تر را به‌همراه اندروید ۱۰ برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

استقبال نسبی کاربران از پرچم‌داران جدید سامسونگ در کنار فروش موفق محصولات میان‌رده و اقتصادی آن باعث شد تا به‌گواه اغلب گزارش‌ اغلب مؤسسه‌ها از جمله کانترپوینت، سامسونگ به حکم‌رانی خود بر بازار گوشی‌ هوشمند ادامه دهد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که کره‌ای‌ها یکی از نخستین محصولات جدید مبتنی بر اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 را از خانواده‌ی میان‌رده‌هایشان روانه‌ی بازار کنند. گلکسی A50 یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌ی بازارهای دنیا، به‌ویژه ایران بود و اکنون گلکسی A51‌ راه آن را ادامه خواهد داد.

تماشا در یوتیوب | تماشا در آپارات | تماشا در IGTV

بهره‌گیری از نسخه‌ی جدید اندروید، تنها برتری گلکسی ای 51 نسبت به برادرش نیست؛ دوربین چهارگانه با وضوح بیشتر، فیلم‌برداری 4K، نمایشگر بزرگ‌تر با پنل Infinity-O و حاشیه‌های باریک‌تر از جمله‌ی مزایای دیگر میان‌رد‌ه‌ی جدید سامسونگ نسبت به گوشی A50 به‌شمار می‌آید. حال باید دید که آیا ویژگی‌های یادشده می‌تواند کاربران را به پرداخت مبلغی بیشتر برای خرید گوشی A51 مجاب کند یا خیر؛ با بررسی گوشی سامسونگ همراه زومیت باشید. 

شما می‌توانید از بخش محصولات زومیت برای مقایسه‌ی مشخصات فنی، قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی و بحث و تبادل‌نظر پیرامون محصولات مختلف از جمله گوشی سامسونگ، گوشی هواوی، موبایل‌های شیائومی و آیفون‌های اپل استفاده کنید.

طراحی

اگر طراحی گلکسی ای ۵۰ را می‌پسندید و به‌دنبال محصولی در دسته‌ی میان‌رده‌ می‌گردید، احتمالا مجذوب نسل جدید این گوشی هوشمند خواهید شد؛ چرا که تغییرات جزئی بدنه‌ی گلکسی ای ۵۱، ارگونومی آن را بهبود می‌دهد و حاشیه‌های باریک‌تر نمایشگرش، تجربه‌ی بصری فراگیرتری را به‌ارمغان می‌آورد. ای ۵۱ از نمایشگر بزرگ‌تر ۶/۵ اینچی نسبت به برادر ۶/۴ اینچی‌اش بهره می‌برد؛ اما عرض گوشی چنددهم میلی‌متر کم‌تر است.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

نمایشگر ۶/۵ اینچی گلکسی ای ۵۱ بالغ بر ۸۷/۴ درصد از نمای جلویی را در اختیار دارد و اکنون حاشیه‌های اطراف نمایشگر، به‌ویژه‌ در لبه‌ی پایین، به‌میزان زیادی باریک‌تر از گذشته هستند. از سوی دیگر جایگزین‌کردن پنل Infinity-U با Infinity-O و حذف بریدگی نمایشگر، بر حس غوطه‌وری کاربر در محتوای تصویر بیش‌ازپیش می‌افزاید؛ طراحان سامسونگ اکنون دوربین سلفی را درون حفره‌ای بسیار باریک در میانه‌ی لبه‌ی بالایی پنل کار گذاشته‌اند. برخلاف جنس پلاستیکی بدنه، از نمایشگر گلکسی ای ۵۱ پوششی شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس ۳ محافظت می‌کند.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

چه فریم، چه پنل پشتی، هر دو پلاستیکی هستند؛ اما سطح صاف و صیقلی آن‌ها، ظاهری مشابه پرچم‌داران شیشه‌ای و براق بازار به گلکسی ای ۵۱ می‌بخشد. بدنه‌ی دستگاه الگوی منحصربه‌فردی با دو خط مورب را روی سطح خود می‌بیند؛ یکی از خطوط، دو ناحیه‌ی با و بدون خطوط راه‌راه به‌وجود می‌آورد و خط دیگر بدنه را به دو ناحیه با رنگ‌ روشن و تیره تقسیم می‌‌کند. گلکسی ای ۵۱ در چهار رنگ سفید، آبی، صورتی و رنگ خاص Prism Crush Black به‌فروش می‌رسد و همان‌طور که از نام مورد آخر برمی‌آید، در تماس با نور همانند منشور، طیفی از رنگ‌های رنگین‌کمانی را به‌نمایش می‌گذارد. 

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

صرف‌نظر از الگوی متفاوت سطح بدنه، چینش نسبتا زشت دوربین چهارگانه‌ی گلکسی ای ۵۱ مورد دیگری است که در نمای پشتی گوشی به‌چشم می‌خورد. کره‌ای‌ها مجموعه‌ی دوربین را درون مستطیلی به‌رنگ مشکی با برآمدگی حدودا یک میلی‌متری در گوشه‌ی سمت چپ دستگاه قرار داده‌اند. به‌نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۰ اغلب شرکت‌ها در استفاده از این چینش نازیبا دنباله‌روی اپل و گوگل خواهند بود. لبه‌های پنل پشتی انحنای اندکی دارند و از همین رو، گوشی به‌خوبی در دست جای می‌گیرد.

کلیدهای پاور و کنترل صدای گلکسی ای ۵۱ هر دو در ارتفاع مناسبی از لبه‌ی سمت راست فریم پلاستیکی دستگاه قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها به‌سادگی صورت می‌پذیرد. در سمت‌ چپ دستگاه، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی microSD به‌چشم می‌خورد و در نهایت لبه‌ی پایین از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون، پورت USB 2.0 Type-C و دریچه‌ی اسپیکر تک‌کاناله‌ی گوشی میزبانی می‌کند. 

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51
سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51
سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51
سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

گلکسی ای ۵۱ از دقت و کیفیت ساخت سامسونگ بی‌بهره نمانده است و تمام قطعات بدنه‌ی آن به‌خوبی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ اما جنس پلاستیکی و براق گوشی به‌مفهوم لک‌پذیری بسیار زیاد و احتمالا مقاومت کمتر بدنه در برابر خراشیدگی را به ما گوشزد می‌کند. باتوجه به ماهیت میان‌رده‌ی گلکسی ای ۵۱، دریافت‌نکردن گواهی IP‌ برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار چندان مایه‌ی تعجب نیست.  

نمایشگر و اسپیکر

استفاده از نمایشگر OLED در محصولات سامسونگ یکی از برگ‌های برنده‌ی این شرکت در رقابت نفس‌گیر میان‌رده‌ها محسوب می‌شود. گلکسی A51 نمایشگر بزرگ‌تر و کشیده‌تری نسبت به گلکسی A50 دارند؛ کره‌ای‌های از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی با نسبت تصویر ۲۰ به ۹ و رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ در این گوشی بهره گرفته‌اند. این نمایشگر حالا ۸۷.۴ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده و تراکم ۴۰۵ پیکسل در اینچ را ارائه می‌کند. در نگاه اول نمایشگر بسیار شارپ، روشن و رنگ‌ها در آن شاداب به‌نظر می‌رسند اما آزمایش‌‌ها چه می‌گویند؟

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

در آزمایش روشنایی ما گلکسی A51 عملکرد خوبی از خود نشان داد اما هنوز کمی پایین‌تر از A50 قرار می‌گیرد؛ البته روشنایی ۵۹۰ نیتی در حالت تنظیم دستی و ۷۰۵ نیتی در حالت خودکار برای یک گوشی میان‌رده‌ بسیار مناسب است. با الگوهای ۱۰۰ درصد سفید نیز به ترتیب روشنایی ۵۱۰ و ۵۸۷ نیت به‌دست آمد. کنتراست بی‌‌نهایت، مشکی عمیق و خوانایی مناسب نمایشگر گوشی گلکسی A51 از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. روشنایی حداقل نمایشگر گلکسی A51 در آزمایش‌های ما ۲.۱ نیت به‌‌دست آمد که رقمی مناسب به‌شمار می‌رود.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A51

۲.۱

۰

۵۹۰

۰

۷۰۵

۵

۳/۳ (Natural)

نوای ۵ تی

۰/۸

۴/۷

۴۰۰

۴/۷

۴۰۰

۸۵

۷/۵

۳/۴ (Normal)

آنر ۹ ایکس

۲/۲

۴/۵

۴۴۵

۴.۵

۴۴۵

۹۹

۶/۱

۱/۹ (Normal)

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۱/۳

۴/۴

۳۹۱

۴/۴

۳۹۰

۸۹

۶/۹

۱/۸ (Normal)

موتورولا وان اکشن

۳/۴

۳/۷

۳۴۲

۳/۵

۳۶۰

۱۰۳

۶

۵/۹ (Natural)

می ۹ لایت

۳

۰

۷۸۰

۰

۱۰۴۰

۳/۹

۰/۸ (Standard)

ردمی 8A

۰/۶

۱/۵

۲۵۰

۱/۵

۳۱۰

۲۰۷

۴/۶

۲/۴ (Standard)

شاهین ۲

۳/۲

۳

۳۴۰

۳

۳۴۰

۱۱۳

۷/۵

۷/۵

گلکسی A70

۲/۳

۰

۵۸۰

۰

۶۷۰

۵/۶ (Vivid)

۳/۸ (Natural)

ردمی نوت ۸ پرو

۰/۷۵

۳/۸

۳۸۵

۵/۱

۵۳۰

۱۰۳

۵/۹

۴/۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴/۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵/۹

۱/۸ (Standard)

شیائومی می ای ۳

۴/۳۷

۰

۵۳۰

۰

۵۳۰

۴/۴

۴/۴

شیائومی ردمی 7

۱/۳۵

۲/۵۵

۲۶۵

۲/۵۵

۲۶۵

۱۰۴

۵/۵

۴/۳ (Standard)

شیائومی ردمی 7A

۰/۶

۲/۹۷

۲۶۰

۲/۹۷

۲۶۰

۸۷/۵

۵/۳

۱/۹ (Standard)

شیائومی Mi 9T

۲/۹

۰

۷۲۰

۰

۹۴۰

۴/۹

۱/۶ (Standard)

گلکسی A80

۲/۶۵

۰

۶۶۰

۰

۹۷۰

۵/۳

۳/۱ (Natural Mode)

Mi 9 SE

۲/۱

۰

۶۴۲

۰

۱۰۰۸

۴/۸

۱/۹ (Standard)

گلکسی A50

۲/۳

۰

۶۶۰

۰

۸۲۰

۵

۲/۴ (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

۲/۴

۰

۶۳۰

-

-

۵/۷

۲/۹ (Video)

گلکسی M20

۲/۸

۳/۶۵

۳۲۸

-

-

۸۹/۹

۵/۶

۵/۶

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱/۲

۳/۷

۳۲۰

۳/۷

۳۲۰

۸۶/۵

۵/۸

۱/۴ (Normal)

پی ۳۰ لایت

۰/۶

۴

۳۰۵

۴

۳۰۵

۷۶

۵

۲/۴ (Normal)

نوکیا X7

۵/۸

۳/۴

۴۳۰

۴/۴۶

۵۳۰

۱۲۵

۱/۶

۵/۴ (Dynamic)

نوا ۳

۰/۷۵

۲/۷

۳۵۰

۲/۹۵

۳۲۵

۱۳۰

۸/۵

۴/۸ (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

سامسونگ از گذشته در ارائه‌ی نمایشگر همیشه روشن (AOD) شهره بوده‌ا است و گلکسی A51 نیز این مسئله مستثنی نیست. کره‌ای‌‌ها همانند دیگر گوشی‌های جدید خود تنها دو حالت تنظیم رنگ Vivid و Natural را در تنظیمات تعبیه کرده است. حالت پیش‌فرض Vivid با پوشش ۹۸ درصدی فضای گسترده‌ی DCI P3 رنگ‌های زنده‌ای ارائه می‌کند. حالت Natural نیز با پوشش ۹۵.۲ درصدی sRGB رنگ‌هایی دقیق و خطایی اندک را ارائه می‌کند. خوشبختانه در حالت Vivid دمای رنگ متوسط سفید چندان نامتعارف و سرمای آن آزاردهنده و مشهود نیست.

سامسونگ اسلایدر دمای رنگ را نیز در تنظیمات نمایشگر فراموش نکرده است؛ البته این اسلایدر ۵ حالته تنها در Vivid فعال است در بحث دقت رنگ، نمایشگر گلکسی ای ۵۱ با خطای ۳.۳ در حالت Normal و ۵ در حالت Vivid عملکرد خوبی دارد؛ اما بهترین در بین گوشی‌های میان‌رده محسوب نمی‌شود.

خطای نمایش رنگ در فضای DCI  P3 و حالت Vivid - گلکسی A51
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت Natural - گلکسی A51
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Natural- گلکسی A51
پوشش فضای رنگی DCI P3 در حالت Vivid - گلکسی A51

گلکسی A51 مانند اغلب محصولات میان‌رده از اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه‌ی پایین برای تولید صدا استفاده می‌کند؛ اما این اسپیکر چه در زمینه‌ی حجم، چه وضوح و شفافیت صدا عملکرد بسیار خوب و رضایت‌بخشی دارد. سامسونگ همراه A51 ایربادهای کلاسیک (بدون سریِ سیلیکونی) با جک ۳/۵ میلی‌متری نیز ارائه می‌دهد که عملکرد چندان مناسبی ندارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

به‌لطف محبوبیت بسیار زیاد گلکسی A50، سامسونگ به‌دیده‌ی محصولی استراتژیک به آن نگاه می‌کند؛ به‌طوری که هم‌اکنون گلکسی A51 یکی از نخستین محصولات شرکت کره‌ای به‌حساب می‌آید که به‌صورت پیش‌فرض، اندروید ۱۰ و رابط کاربری جدید One UI 2.0 را در دل خود دارد؛ هرچند که One UI 2.0 تفاوت فاحشی با نسخه‌ی نخست ندارد.

رابط کاربری گلکسی A51

ناوبری مبتنی‌بر ژست‌های حرکتی که ابتدا با One UI 1.0 معرفی شد و اکنون در نسخه‌ی دوم قابلیت‌های جدیدی ارائه می‌دهد. کاربر در کنار امکان استفاده از کلیدهای ناوبری قدیمی، می‌تواند ژست‌های حرکتی را از بین دو حالت سوایپ از لبه‌ی پایینی (درست‌مانند One UI 1.0) یا سوایپ از کناره‌ها و لبه‌ی پایینی (حالت جدید) برگزیند؛ بدین ترتیب سوایپ از کناره‌ها نقش کلید بازگشت را ایفا خواهد کرد و نمایش اپ‌های اخیر یا بازگشت به صفحه‌ی هوم با سوایپ از لبه‌ی پایین انجام خواهد شد.

تم تیره (Dark mode) ویژگی جدید دیگر One UI 2.0 به‌حساب می‌آید که علاوه‌بر محیط رابط‌کاربری، اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ و اپلیکیشن‌های گوگل را نیز به‌ طیفی از رنگ‌های مشکی و خاکستری تیره درمی‌آورد. سامسونگ امکان اِعمال تم تیره به تصاویر پس‌زمینه را نیز از طریق پیاده‌سازی فیلتری تیره روی تصویر می‌دهد.

رابط کاربری گلکسی A51

نمایشگر Edge، قابلیتی نرم‌افزاری که پیش‌تر در انحصار پرچم‌داران سامسونگ بود، اکنون با One UI 2.0 روی گلکسی A51 نیز در دسترس کاربران قرار دارد؛ به‌موجب نمایشگر Edge و پنل‌های آن، کاربر می‌تواند با سوایپی کوتاه به ابزارها و اپلیکیشن‌های دلخواهش دسترسی داشته باشد. 

گلکسی A51 برای احراز هویت کاربر از حسگر اپتیکال زیر نمایشگر استفاده می‌کند. راه‌اندازی این حسگر اندکی به‌طول می‌انجامد و در چند مرحله صورت می‌گیرد؛ اما در نهایت دقت و سرعت کارکرد آن رضایت‌بخش است.

دوربین

دوربین پشتی سه‌گانه‌‌ی گلکسی A50 در نسل جدید جای خود را به نوع چهارگانه داده است. افزایش تعداد دوربین‌ها تنها بخشی از ارتقاء دوربین گلکسی A51 به‌حساب می‌آید؛ چرا که کره‌ای‌ها حسگر دوربین اصلی را از ۲۵ به ۴۸ مگاپیکسل و حسگر دوربین اولترواید را از ۸ به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا داده‌اند. ماژول سوم همانند گذشته به‌کمک حسگری ۵ مگاپیکسلی، وظیفه‌ی تشخیص عمق را در عکس‌های پرتره برعهده دارد و ماژول جدید چهارم نیز به‌موجب حسگر ۵ مگاپیکسلی دیگری امکان ثبت‌ عکس‌های ماکرو را فراهم می‌کند.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

اپلیکیشن دوربین گلکسی ای ۵۱ ظاهر و کارکردی مشابه با سایر گوشی‌های سامسونگ دارد؛ اما به‌لطف رابط کاربری One UI 2.0، بهبودهایی جزئی تجربه کرده است که از بین آن‌ها می‌توان به تغییر ظاهر آیکون‌ها و نوع چینش حالت‌های پیش‌فرض دوربین اشاره کرد. رابط کاربری دوربین اکنون حالت‌های Live Focus (برای عکاسی با افکت بوکه)، عکاسی خودکار و فیلم‌برداری را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ اما می‌توان چیدمان حالت‌ها را به‌دلخواه تغییر داد.

در صفحه‌ی پیش‌فرض رابط کاربری دوربین، امکان دسترسی مستقیم به قابلیت Scene Optimizer، برای تنظیم خودکار پارامترهای عکاسی با تشخیص سوژه به‌کمک هوش مصنوعی، فلش، تایمر، نسبت‌های مختلف تصویر از جمله 4:3H برای عکاسی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی، منوی تنظیمات و زیباسازی چهره وجود دارد. با سوایپ روی منظره‌یاب می‌توان بین دوربین پشتی و دوربین جلو جابه‌جا شد؛ درحالی‌که دو آیکون مجزا نیز برای جابه‌جایی بین دوربین واید و اولتراواید نیز به‌چشم می‌خورد. تغییر حالت HDR بین وضعیت‌های خودکار، روشن و خاموش از منوی تنظیمات امکان‌پذیر است.

عکس واید و اولتراواید گلکسی A51 در طول روز

عکس واید گلکسی A51 در طول روز
واید
عکس اولتراواید گلکسی A51 در طول روز
اولتراواید
عکس واید گلکسی A51 در طول شب
واید
عکس اولتراواید گلکسی A51 در طول شب
اولتراواید

مانند بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های دوربین، می‌توان با سوایپ در نیمه‌ی پایین رابط کاربری، بین حالت‌های پیش‌فرض دوربین جابه‌جا شد. با لمس گزینه‌ی More می‌توان به حالت‌های زیر نیز دسترسی داشت:

  • Pro: حالت عکاسی حرفه‌ای با امکان تغییر سطح ISO در محدوده‌ی ۱۰۰ تا ۸۰۰، نوردهی در محدوده‌ی +۲/-۲EV با گام‌های ۰/۱EV و تراز سفیدی
  • Panorama: ثبت عکس‌های فوق عریض پانوراما
  • Macro: ثبت عکس‌های ماکرو از فاصله‌ی ۳ تا ۵ سانتی‌متر به‌کمک دوربین ۵ مگاپیکسلی
  • Food: عکاسی از غذا با رنگ‌های جذاب‌تر
  • Night: حالت عکاسی در محیط‌های تاریک با نوردهی طولانی‌تر
  • Super Slow-Mo: فیلم‌برداری فوق آهسته‌ی ۹۶۰ فریم‌برثانیه‌ای در بازه‌های زمانی کوتاه
  • Slow Motion: فیلم‌برداری آهسته
  • Hyperlapse: ضبط تصاویر هایپرلپس

در کنار حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری، در منوی More می‌توان به Bixby Vision برای تشخیص سوژه با کارکردی مشابه گوگل لنز و AR Emoji قابلیتی با محوریت واقعیت افزوده برای ایجاد اموجی‌های متحرک براساس حرکات چهره‌ی کاربر نیز دسترسی داشت.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

حسگر ۴۸ مگاپیکسلی به‌موجب استفاده از فیلتر Quad Bayer و تجمیع داده‌های مربوط به هر ۴ پیکسل ۰/۸ میکرومتری مجاور، عکس‌ها را به‌صورت پیش‌فرض با وضوح ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد؛ بنابراین ابعاد پیکسل‌های تصویر نهایی به ۱/۶ میکرومتر می‌رسد. سامسونگ در کمال تعجب لنز F/1.7 دوربین اصلی گلکسی ای ۵۰ را کنار گذاشته و در نسل جدید از لنزی با دیافراگم‌ تنگ‌تر F/2.0 استفاده کرده است؛ تغییری که به جذب نور کمتر از سوی حسگر می‌انجامد.  

دوربین اصلی در طول روز عملکرد مناسبی به‌لحاظ گستره‌ی دینامیکی، ثبت جزئیات و تولید رنگ‌ها دارد؛ اما مطابق انتظار از محصولی در رده‌ی میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه، نتایج را نمی‌توان شگفت‌انگیز نامید. حالت عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی، برخلاف آنچه از نوا ۵تی شاهد بودیم، مزیت خاصی نسبت به حالت پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی ندارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که به استفاده از حالت پیش‌فرض ادامه دهید.

گالری عکس گلکسی A51 در طول روز

نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز
نمونه‌عکس گلکسی A51 در طول روز

دوربین اولتراواید گلکسی A51 از حسگری با وضوح بیشتر (۱۲ برابر ۸ مگاپیکسل) نسبت به نسل قبل بهره می‌برد؛ اما مانند گذشته نور را از طریق لنزی با دیافراگم F/2.2 عبور می‌دهد. عکس‌های اولترواید A51 نسبت به گذشته شارپ‌تر هستند و گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری دارند.

به‌لطف وجود حسگر ۵ مگاپیکسلی مجزا برای تشخیص عمق، گلکسی A51 در زمینه‌ی ثبت عکس‌های پرتره با افکت بوکه عملکرد بسیار خوبی دارد و تفکیک سوژه از پس‌زمینه را اغلب به‌درستی انجام می‌دهد. عکس‌های A51 در حالت Live Focus گستره‌ی دینامیکی نسبتا وسیعی نیز دارند.

نمونه‌عکس‌های ماکرو

نمونه‌عکس ماکرو در برابر عکس کراپ‌شده‌ی دوربین اصلی گلکسی A51
نمونه‌عکس ماکرو گلکسی A51
نمونه‌عکس ماکرو گلکسی A51
نمونه‌عکس ماکرو گلکسی A51
نمونه‌عکس ماکرو گلکسی A51

دوربین ۵ مگاپیکسلی با لنز F/2.4 ماکرو، یکی دیگر از وجوه تمایز گلکسی A51 با نسل گذشته به‌حساب می‌آید که امکان عکاسی از فاصله‌ی ۳ تا ۵ سانتی‌متریِ سوژه را می‌دهد؛ اما واقعیت آن است که بر اثر خلأ لرزش‌گیر اپتیکال، تنها زمانی می‌توان عکس‌هایی واضح و سودمند با دوربین ماکرو گرفت که دست‌های کاربر کاملا بدون حرکت باشد؛ درغیراین‌صورت، آنچه عکس خروجی محو و عاری از جزئیات خواهد بود.

حالت Photo و Night گلکسی A51 در برابر یکدیگر

عکس Night گلکسی A51
Night
عکس Photo گلکسی A51
Photo

با تاریک‌‌شدن محیط، عکس‌های گوشی A51 چه با دوربین اصلی، چه دوربین اولترواید، به‌میزان نسبتا زیادی جزئیات، شفافیت و پویایی رنگ‌هایشان را از دست می‌دهند و نویز آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما به‌لطف حالت عکاسی Night جزئیات عکس‌ها تا حدودی ارتقا می‌یابد و اندکی از نویز آن‌ها کاسته می‌شود و البته مانند اغلب گوشی‌های هوشمند دیگر، هاله‌ای زردرنگ کل عکس‌ها را فرا می‌گیرد. توجه داشته باشید که A51 در حالت Night وضوح عکس‌ها را به ۸ مگاپیکسل کاهش می‌دهد.

گالری عکس گلکسی A51 در طول شب

نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب
نمونه‌عکس‌های گلکسی A51 در طول شب

گلکسی A51 برای ثبت عکس‌های سلفی از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی با لنز F/2.2‌ بهره می‌برد. این دوربین حین ثبت عکس‌، پیکسل‌ها را تجمیع می‌کند؛ اما برخلاف انتظار، عکس‌ها به‌جای ۸ مگاپیکسل، با وضوح معادل ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. در هر صورت عکس‌های سلفی A51 جزئیات و گستره‌ی دینامیکی بسیار خوب و رنگ‌های جذابی دارند.

کارایی و عملکرد

در‌حالی‌که انتظار داریم پردازنده‌ی گلکسی ای ۵۱ بهبود عملکردی چشم‌گیری نسبت به نسل قبل تجربه کند، اکسینوس ۹۶۱۱ امیدمان را به یأس بدل می‌سازد؛ چرا که تنها تفاوت آن با اکسینوس ۹۶۱۰ (به‌کاررفته در گلکسی ای ۵۰) به پشتیبانی این تراشه از ماژول‌های دوربینی با وضوح بالاتر بازمی‌گردد. در سایر جنبه‌ها، مانند فرکانس پردازنده یا نوع GPU‌ هیچ تفاوتی بین دو پردازنده وجود ندارد.

اکسینوس ۹۶۱۱ در برابر رقبا

پارامترها / پردازنده

اسنپدراگون ۶۶۵

کرین 710F

اسنپدراگون ۷۱۰

اکسینوس ۹۶۱۱

CPU

۴ هسته‌ی Kryo 260 Gold مبتنی بر A73 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 260 Silver مبتنی بر A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo 360 Gold مبتنی بر A75 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی Kryo 360 Silver مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

GPU

آدرنو ۶۱۰

آرم Mali-G51 MP4

آدرنو ۶۱۶

آرم Mali-G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

۲ کانال ۱۶ بیتی

LPDDR4

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1, eMMC 5.1

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

مودم

اسنپدراگون X12

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

کوالکام AI Engine نسل سوم

--

کوالکام AI Engine نسل سوم

--

فرایند ساخت

۱۱ نانومتری

۱۲ نانومتری

۱۰ نانومتری

۱۰ نانومتری

پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اکسینوس ۹۶۱۱ از ۸ هسته‌ی پردازشی شامل ۴ هسته‌ی نسبتا توانمند Cortex-A73 با فرکانس بیشینه‌ی ۲/۳ گیگاهرتزی و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 با فرکانس ۱/۷ گیگاهرتزی بهره می‌برد و پردازش‌های گرافیکی را ماژول ۳ هسته‌ای Mali-G72 MP3 انجام می‌دهد. سامسونگ در‌ شرایطی از هسته‌های A73 و A53 در میان‌رده‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش استفاده می‌کند که رقبای چینی به پردازنده‌های جدیدتری همچون اسنپدراگون ۷۱۰ با هسته‌های بسیار قدرتمند‌تر A75 و A55 روی آورده‌اند.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

گلکسی ای ۵۱ در بازارهای جهانی در سه نسخه‌ی ۴ | ۶۴، ۴ | ۱۲۸ و ۶ | ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد؛ البته امکان ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی  از طریق درگاه microSD نیز وجود دارد. برای میان‌رده‌ای که در ردیف محصولات مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرد، رم ۴ گیگابایتی معقول و رم ۶ گیگابایتی بسیار ایده‌آل است. ما نسخه‌ی میانی گلکسی ای ۵۱ را برای بررسی در اختیار داشتیم. عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A51

۴۹۵/۸۳

۱۸۱/۳۵

۱۱۳/۸۸

۱۱۳/۹۷

هواوی نوا 5T

۸۰۰/۱۴

۳۰۳/۳۴

۲۱۰/۳۲

۱۵۹/۴۷

آنر 9X

۸۱۴/۳۹

۱۹۵/۴

۱۵۳/۰۹

۱۵۶/۴۹

Y9 پرایم ۲۰۱۹

۲۸۱/۰۱

۱۹۹/۰۸

۴۵/۵۴

۷۶/۴۷

موتورولا وان اکشن

۴۹۹/۲۴

۱۹۰/۰۳

۱۱۱/۱۲

۱۲۹/۲۲

می ۹ لایت

۴۳۰/۲۸

۲۴۹/۳۷

۱۱۳/۶۱

۱۲۲/۲۷

ردمی 8A

۲۷۹/۷۸

۱۰۷/۲۷

۵۵/۷۳

۱۵/۲۱

شاهین ۲

۲۹۶/۹۵

۱۹۰/۳۷

۸۹/۵۶

۲۰/۷

گلکسی A70

۵۰۳/۳۲

۱۹۳/۰۲

۱۳۱/۰۷

۲۲/۱

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵/۲۱

۱۹۵/۹۷

۱۴۹/۳۵

۱۷۲/۴۳

ردمی نوت ۸

۳۰۲/۴۷

۲۳۷/۸۱

۵۹/۷۳

۱۱۴/۲۳

شیائومی می ای ۳

۵۰۶/۸۱

۱۹۱/۰۴

۱۲۶/۴۸

۱۰۳/۲۴

شیائومی Mi 9T

۴۸۷/۸۱

۱۸۹/۹۴

۱۲۷/۸۶

۹۶/۳۱

گلکسی A80

۴۹۷/۱۱

۱۹۱/۹۲

۱۱۴/۹۴

۲۱/۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵/۲۷

۱۸۴/۶۴

۱۱۸/۳

۲۶/۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴/۸

۱۹۲/۵۵

۱۰۳/۵۲

۱۸/۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰/۳۵

۱۰۱/۴۶

۶۴/۸۹

۶۱/۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹/۹۷

۱۴۳/۶

۶۷/۷۷

۴۵/۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷/۵

۱۵۹/۸

۴۴/۱۵

۷۸/۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴/۵۱

۲۱۶/۱۹

۶۵/۷۳

۴۹/۰۳

نوکیا X7

۲۹۱/۰

۲۰۸/۳۵

۸۴/۲۱

۱۷/۰۶

نوا ۳

۸۷۹/۸۳

۱۷۶/۵۳

۱۵۰/۵۳

۱۵۷/۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای ارزیابی توان پردازشی دستگاه، سراغ بنچمارک‌های متداول زومیت می‌رویم، بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench کارایی گوشی در پردازش‌های گرافیکی را می‌سنجند، AnTutu و PCMark دستگاه را در کاربری‌های روزمره زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و در نهایت GeekBench کارایی CPU‌ را در پردازش‌های تک‌ یا چند تردی اندازه می‌گیرد. تمام بنچمارک‌های یادشده به‌صورت Offscreen‌ اجرا می‌شوند؛ بدین مفهوم که وضوح نمایشگر بر نتیجه تأثیری نمی‌گذارد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 8

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier

Manhattan 3.1 

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

گلکسی A51

۱۸۹۰۶۳

۲۳۴۹۰

۱۶۳۵

۵۳۶۸

۴۵۸۸

۳۴۶

۱۳۰۶

۸/۳

۱۱

۱۴

۱۶

۹/۰

۱۰

۴۲

۴۸

گلکسی A50

۱۷۲۷۶۳

۱۶۵۲۰

۱۳۴۹

۵۸۳۹

۵۲۶۹

--

۷/۹

۹/۷

۱۳

۱۴

۸/۳

۹/۱

۳۷

۴۱

هواوی نوا 5T

(Perf. mode)

۳۴۳۲۵۶

۵۴۵۴۷

۴۴۱۰

۹۱۳۵

۹۰۵۳

۶۹۳

۲۴۴۳

۲۰

۳۲

۵۰

۵۶

۳۰

۳۳

۶۰

۱۳۶

آنر 9X

(Perf. mode)

۱۹۱۶۵۷

۲۱۲۶۳

۹۸۹

۷۱۸۱

۷۹۵۴

۳۳۳

۱۳۶۶

۴.۷

۵.۶

۱۲

۱۴

۶.۵

۷.۷

۳۵

۳۹

می ۹ لایت

۱۹۵۶۴۰

۲۹۲۲۳

۱۹۴۵

۶۷۶۳

۶۴۱۱

۳۴۴

۱۴۰۷

۱۱

۱۲‍

۲۱

۲۳

۱۲

۱۳

۵۶

۶۵

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

Perf. mode

۱۷۵۵۶۷

۲۱۳۱۱

۹۹۴

۷۰۰۸

۷۳۹۴

۳۳۳

۱۴۱۵

۴.۵

۵.۶

۱۲

۱۴

۶.۲

۷.۷

۳۴

۳۹

موتورولا وان اکشن

۱۸۵۸۲۶

۲۳۴۸۲

۱۳۵۴

۶۶۵۱

۶۴۵۸

۳۴۱

۱۳۶۱

۷.۳

۹.۷

۱۳

۱۴

۷.۹

۹.۳

۳۶

۴۰

شیائومی Mi 9 SE

۲۱۹۹۷۱

۳۱۶۵۳

۲۲۰۹

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۳۹۴

۱۵۱۵

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

شیائومی Mi 9T

۲۵۱۳۷۷

۳۲۷۵۴

۲۳۳۸

۷۵۰۸

۷۲۰۴

۵۴۵

۱۷۲۰

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

ردمی 8A

Failed

۱۳۲۰۴

Failed

۴۶۱۱

۵۰۷۶

Not Installed

۶/۱

۳/۳

۱۴

۶/۴

۷/۱

۳/۵

۳۴

۲۲

شاهین ۲

۱۵۵۶۹۸

۱۹۰۸۷

۱۱۵۳

۸۰۵۶

۸۷۱۹

۲۸۵

۱۴۳۲

۶/۹

۷/۵

۱۱

۱۲

۶/۷

۷/۴

۳۳

۳۹

گلکسی A70

۱۹۹۶۸۲

۲۴۵۲۰

۱۱۱۸

۷۳۳۷

۶۷۳۴

۵۰۷

۱۶۰۶

Failed

۱۳

۱۵

۶/۹

۸/۱

۳۷

۴۱

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۳۴۰۹۰

۲۰۳۸

۱۰۲۰۲

۹۵۵۷

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

۱۶

۱۹

۱۱

۱۱

۴۵

۵۲

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۲۳۷۸۱

۱۱۲۴

۶۷۱۹

۶۵۸۳

۳۱۳

۱۳۸۹

Failed

۱۲

۱۳

۶/۲

۷/۰

۳۳

۳۶

شیائومی می ای ۳

۱۷۳۲۵۲

۲۳۶۶۰

۱۱۳۲

۶۶۲۶

۶۱۶۲

--

Failed

۲۶

۱۳

۱۳

۷/۲

۵۲

۳۶

ردمی نوت ۷

۱۷۲۹۷۴

۲۶۲۵۷

۱۴۱۰

۶۳۴۱

۵۹۰۱

--

۷

۸

۱۳

۱۵

۷/۷

۹/۱

۴۴

۵۰

گلکسی A80

--

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

--

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

گلکسی M30

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴/۳

۴/۸

۴/۳

۴/۹

۷

۷/۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲/۳

۲/۶

۲/۴

۲/۶

۳/۸

۴/۳

۱۲

۱۴

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

--

۵/۰

۵/۷

۱۳

۱۴

۶/۹

۷/۷

۳۷

۳۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پرواضح است که گلکسی A51 نمی‌تواند رقیب محصولات قدرتمندی همچون گلکسی A80، می ۹تی یا نوا 5T باشد. میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ در بنچمارک‌های گرافیکی از رقبای چینی با مشخصات فنی مشابه بهتر عمل می‌کند؛ اما براساس بنچمارک PCMark در کاربری‌های روزمره به‌ویژه در مواردی همچون ویرایش ویدئو و وب‌گردی از رقابت جا می‌ماند. صرف‌نظر از اعداد و ارقام، گلکسی A51 در دنیای واقعی و استفاده‌های عادی، تجربه‌ی رضایت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد و نمی‌توان ایراد فاحشی به آن گرفت.

باتری

گلکسی A50 در بررسی‌ زومیت عملکرد فوق‌العاده‌ای را در زمینه‌ی شارژدهی به‌نمایش گذاشت؛ انتظار داریم که گلکسی ای ۵۱ نیز با سخت‌افزار مشابه و ظرفیت باتری یکسان ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، ‌هم‌پای برادرش ظاهر شود. سامسونگ می‌گوید گلکسی A51 انرژی موردنیاز برای همراهی با کاربر در استفاده‌هایی همچون استریم [موسیقی یا ویدئو]، اشتراک‌گذاری و بازی را در بطن خود دارد. حال باید دید میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ در عمل چگونه ظاهر می‌شود.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

برای ارزیابی شارژدهی A51، ابتدا روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهیم. آزمون پخش ویدئوی زومیت با ویدئویی HD و در شرایطی انجام می‌شود که باتری به‌صورت کامل شارژ شده است و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر قطع شده‌اند. گوشی هوشمند جدید سامسونگ در این وضعیت ۱۴ ساعت و ۴۱ دقیقه دوام آورد که برای تماشای فصل نخست سریال ویچر و سپس مطالعه‌ی نقد آن در زومجی کافی به‌نظر می‌رسد.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

گلکسی A51

۶/۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۴۱

۳۴۸/۵

۵۵۱/۸

۳۶/۷

۳۶/۲۵

۱۰:۰۷

نوا 5T

۶/۲۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

--

۲۴۴/۸

Perf. mode

۱۳۳۷

Perf. mode

۵۷∼

Perf. mode

۴۷/۵

Perf. mode

--

۱۳:۳۰

۴۵۱/۰

۱۰۷۵

۶۳∼

۴۰

۹:۱۲

آنر 9X

۶/۵۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۳۰۲.۳

Perf. mode

۷۶۹.۷

Perf. mode

۰/۵∼

Perf. mode

۴۴

Perf. mode

--

۱۱:۳۱

۴۶۶/۵

۶۵۲/۵

۱۶/۷

۴۱

۹:۱۱

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۶/۵۹ اینچ

۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۲۴۵/۲

Perf. mode

۷۳۸/۶

Perf. mode

۰/۷∼

Perf. mode

۴۲/۸

Perf. mode

--

۱۱:۳۰

۳۰۹/۵

۶۸۷/۳

۸/۵∼

۴۱

۹:۴۲

موتورولا وان اکشن

۶/۳ اینچ

۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۰:۴۴

۲۷۹/۸

۷۷۹/۵

۰/۱۹∼

۳۷/۶

۸:۱۳

می ۹ لایت

۶/۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۷:۵۳

۳۶۳/۳

۱۲۸۲

‍‍‍‍۰∼

۳۷/۵۰

۱۲:۰۶

ردمی 8A

۶/۲ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۷

۵۵۴/۶

۸۱۰/۶

۰/۹۱

۳۲/۵۰

۱۲:۰۷

شاهین ۲

۶/۲۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۵۰

۱۱:۴۵

۵۰۶/۲

۶۷۲/۳

۰/۲۵

۳۹

۷:۱۶

گلکسی ای ۷۰

۶/۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۰

۴۴۹/۱

۶۳۴/۳

۲۴/۶

۳۵.۷

۱۰:۵۷

ردمی نوت ۸ پرو

۶/۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۴۳۱

۱۰۲۵

۳۶/۹

۴۱/۲۵

۸:۱۱

ردمی نوت ۸

۶/۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۳۷۸

۶۸۹/۵

۲/۵

۳۷/۵

۱۱:۰۲

شیائومی می ای ۳

۶/۰۱ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۵:۲۵

۳۷۸/۶

۱۵۵۶

۵

۳۹

۱۲:۴۰

شیائومی Mi 9T

۶/۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸/۹

۱۲۴۹

۱۱

۴۰

۱۲:۳۷

گلکسی A80

۶/۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷/۵

۱۲۸۹

--

--

۸:۲۵

شیائومی Mi 9 SE

۵/۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳/۷

۱۰۳۰

۳۰

۴۲

۸:۳۶

گلکسی A50

۶/۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳/۲

۴۶۸/۹

--

--

۱۱:۲۳

گلکسی M30

۶/۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷/۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶/۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳/۲

--

--

۱۱:۰۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶/۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱/۲

۵۵۴/۸

۱۸/۴

۴۱

۷:۵۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶/۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱:۰۶

۳۱۰

۵۵۸/۹

۴۴

۴۱

۷:۳۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در شرایطی که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد، گلکسی A51 در آزمون باتری PCMark به‌مدت ۱۰ ساعت و ۷ دقیقه دوام می‌آورد؛ این نتیجه را می‌توان به‌عنوان مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر (SoT) در کاربری‌های روزمره نیز انگاشت. بدین ترتیب احتمالا A51 حتی تا دو روز نیز فردی با استفاده‌ی نیمه‌سنگین را همراهی کند. در آزمون ۳۰ مرحله‌ای GFXBench، گلکسی A51 حدود ۳۵۰ دقیقه دوام آورد و تا مرحله‌ی بیستم نیز عملکرد پایدارش را با پردازش حدود ۸۷۰ فریم حفظ کرد؛ اما در مرحله‌ی بیستم شاهد افت ۳۶/۷ درصدی تعداد فریم‌های پردازش‌شده بودیم.

در حالت کلی شارژدهی گلکسی A51 شگفت‌انگیز نیست؛ اما می‌تواند رضایت اغلب کاربران را جلب کند؛ از سوی دیگر شارژر ۱۵ واتی همراه دستگاه ظرف مدت ۳۰ دقیقه شارژ باتری را به حدود ۳۵ درصد می‌رساند که برای میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ای همچون گلکسی A51 مناسب به‌نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

عرضه به‌صورت پیش‌فرض با جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل اندروید، ارگونومی و وزن مناسب بدنه، نمایشگر AMOLED، عملکرد رضایت‌بخش دوربین و شارژدهی خوب از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های گلکسی A51 به‌حساب می‌آید و در نقطه‌ی مقابل، بهره‌گیری از پردازنده‌ای نه‌چندان توانمند را می‌توان اصلی‌ترین ضعف A51 دانست.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

گلکسی A51 در بازه‌ی قیمتی‌اش، رقبای مهمی را پیش‌رو دارد؛ رقبایی که علاوه‌بر کسب نمره‌ای مناسب در شاخصه‌های یادشده، پردازنده‌ی قدرتمند‌تری را نیز در بطن خود دارند و در پاره‌ای از بازی‌های موبایل، می‌توانند تنه‌به‌تنه‌ی پرچم‌داران گران‌قیمت بازار بزنند؛ البته طبیعتا تجربه‌ی گیمینگ نه‌چندان لذت‌بخش لزوما به‌مفهوم عملکرد نامناسب گلکسی A51 در کاربری‌های روزمره نیست.

نکات مثبت

  • ارگونومی و وزن مناسب
  • نمایشگر AMOLED با روشنایی خوب و رنگ‌های چشم‌نواز
  • عرضه به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط‌کاربری One UI 2.0

نکات منفی

  • پردازنده‌ی ضعیف‌تر از رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات