آمریکا اسناد جاسوسی هواوی را به متحدانش ارائه کرد

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
آمریکا هنوز روی اتهام جاسوسی هواوی از شبکه‌های تلفن همراه پافشاری می‌کند و اسناد جدیدی را در این‌باره به بریتانیا و آلمان ارائه کرد.
تبلیغات

مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند به اسنادی مبنی بر توسعه‌ی در پشتی توسط هواوی در شبکه‌های موبایل دست پیدا کرده‌اند. وال‌استریت ژورنال در گزارشی به ادعای آمریکایی‌ها به این موضوع اشاره کرد. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت:

ما اسنادی داریم که تأیید می‌کند هواوی توانایی دسترسی به اطلاعات شخصی و حساس موجود در سیستم‌‌های خود را دارد؛ سیستم‌‌های مذکور توسط این شرکت مدیریت شده و در سرتاسر جهان فروخته می‌شوند.

ایالات متحده از مدت‌ها پیش ادعا می‌کند که هواوی توانایی دسترسی به شبکه‌های مخابراتی را ازطریق دستگاه‌های فروخته‌شده به اپراتورها دارد. دولت آمریکا قبلا گفته بود که نیازی به ارائه‌ی سند پیرامون نفوذ و جاسوسی چینی‌ها ندارد. مقام‌های آمریکایی هنوز هم اسناد را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند؛ اما ارائه‌ی سند به کشورهای دیگر شروع شده است. در بخشی از گزارش وال‌استریت ژورنال می‌خوانیم:

ایالات متحده، اطلاعات کسب‌شده را تا سال گذشته کاملا طبقه‌بندی‌شده نگه‌داری می‌کرد تا اینکه جزئیات به متحدانی همچون بریتانیا و آلمان ارائه شدند. مقام‌های دولتی در هر سه کشور، تبادل اسناد را تأیید می‌کنند. چنین رویکردی یک تصمیم استراتژیک مهم ازسوی آمریکا محسوب می‌شود. آن‌ها قبلا گفته بودند که نیازی به ارائه‌ی اسناد محکم پیرامون تهدید هواوی برای امنیت ملی ندارند.

ایالات متحده هم‌زمان با تلاش‌های دولت ترامپ برای مجاب کردن متحدان به عدم همکاری با هواوی، اسناد جاسوسی را به آن‌ها ارائه می‌کرد. مقام‌های آمریکایی گفتند که آن‌ها از سال ۲۰۰۹ و نظارت بر توسعه‌ی اولین تجهیزات شبکه‌ی 4G، نشانه‌هایی از دسترسی هواوی به شبکه‌ها داشته‌اند. ازطرفی آن‌ها در پاسخ به این ادعا که آیا هواوی از دسترسی خود استفاده کرده است یا خیر، پاسخی ارائه نکردند.

طراحی در پشتی برای مقام‌های قانونی

وال‌استریت ژورنال در بخشی از گزارش خود می‌گوید تولیدکننده‌های تجهیزات مخابراتی که محصولات‌شان را به اپراتورها می‌فروشند، طبق قانون باید راهکارهایی برای ورود مقام‌های قانونی به شبکه‌ها با هدف اجرای قانون توسعه دهند. ازطرفی راهکارهای ورود باید به‌گونه‌ای توسعه یابند که تولیدکننده بدون مجوز اپراتور، توانایی نفوذ به تجهیزات را نداشته باشد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند هواوی این قانون بین‌المللی را نقض کرده است. وال‌استریت ژورنال دراین‌باره نوشت:

مقام‌های آمریکایی می‌گویند هواوی تجهیزاتی ساخته است که توانایی دسترسی به شبکه‌ها را بدون اطلاع اپراتور به آن‌ها می‌دهد. مقام‌‌ها هیچ جزئیاتی از منبع اطلاعات خود درباره‌ی دسترسی هواوی ارائه نکردند. آن‌ها تنها می‌گویند که دیگر تولیدکننده‌ها چنین قابلیتی را ندارند.
هواوی P40

یکی از مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفت که هواوی دسترسی مخفیانه‌ی خود به شبکه‌ها را به مشتریان یا آژانس‌های امنیت ملی کشورهای میزبان ارائه نمی‌کند.

تکذیب هواوی

هواوی مانند گذشته اتهام‌های مطرح‌شده را تکذیب می‌کند. آن‌ها می‌گویند هیچ‌گاه اقدامی که ناقض امنیت شبکه و داده‌ی مشتریان باشد انجام نداده‌اند و نخواهند داد. غول چینی صنعت مخابرات می‌گوید آمریکایی‌ها مانند گذشته بدون ارائه‌ی هیچ‌گونه سند محکم، تنها اتهام‌زنی کرده‌اند. یکی از مقام‌های هواوی در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: «هیچ‌یک از کارمندان هواوی مجوز دسترسی به شبکه را بدون دریافت تأییدیه‌ی شفاف از اپراتور شبکه ندارد».

دولت آمریکا از چندی پیش تلاش می‌کند تا تعداد تجهیزات هواوی و ZTE را در زیرساخت‌های شبکه‌ی مخابراتی کاهش دهد. کمیسیون ارتباطات فدرال در ماه نوامبر رأی به ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی و ZTE در پروژه‌هایی داد که تأمین مالی آن‌ها توسط سازمان سرمایه‌گذاری Universal Service Fund این کمیسیون انجام می‌شود. آجیت پای، رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیسیون در آن زمان گفت: «هواوی و ZTE ارتباط‌های نزدیکی با دولت کمونیست چین و سازمان‌های نظامی کشور دارند. آن‌ها به‌خاطر قوانین داخلی مجبور به اطاعت از تمامی دستورهایی هستند که از طرف آژانس‌های دولتی چین ارسال می‌شود».

ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی، بیش از همه به اپراتورهای کوچک ضربه وارد می‌کند. هواوی تجهیزات ارزان‌تری نسبت به دیگر تولیدکننده‌ها می‌فروشد و بسیاری از اپراتورهای کوچک در سرتاسر جهان، مشتری آن‌ها هستند. درمقابل، شرکت‌های عظیمی همچون AT&T از مدت‌ها پیش استفاده از تجهیزات هواوی را متوقف کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات