جذاب‌ترین خودروهای اسپرت برقی که به‌زودی تولید می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
در دهه‌ی ۲۰۲۰، تولید خودروهای برقی در کلاس‌های مختلف از برنامه‌های اصلی خودروسازها است. اما پرچمدارهای برقی خودروسازی در چندسال آینده چه مدل‌هایی خواهند بود؟
تبلیغات

در اولین روزهای سال ۲۰۲۰ هستیم و یکی از داغ‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌های خودروسازی، فناوری برقی است. به‌لطف توسعه زیرساخت‌ها و ظهور برندهای تازه‌وارد وارد مثل تسلا، حرکت به سوی تولید خودروهای تمام برقی سرعت بالایی گرفته است و در حال حاضر، چند مدل برجسته با قابلیت‌های کاربردی در بازار جهانی عرضه می‌شوند.

محصولات تسلا، پورشه تایکان، نیسان لیف و فولکس واگن ID 3 همه خودروهای برقی پرطرفداری هستند که با هدف‌های مختلف تولید شده‌اند. اما خودروهای اسپرت هنوز هم جذابیت خاصی دارند؛ هرچقدر هم که در رانندگی روزمره غیرمنطقی باشند. خودروهای اسپرت، باید در بازار مدل‌های برقی سهم داشته باشند.

ID 3 vs Model 3

اولین خودروی برقی حدود ۱۲۰ سال پیش تولید شد اما در آن دوران، مصرف‌کننده آماده‌ی پذیرش چنین ایده‌ای نبود و البته که زیرساخت لازمش هم وجود نداشت. اما این روزها، خودروهای برقی آینده‌ی صنعت حمل‌ونقل درنظر گرفته می‌شوند و عصر جدید رانندگی هستند. برای برخی از افراد، رانندگی یعنی رسیدن از مبدا به مقصد؛ اما عاشقان دنیای خودرو به‌دنبال نهایت لذت بردن پشت فرمان هستند. به‌همین خاطر، تا زمانی‌که خودروی اسپرت برقی جذابی نظر طرفداران قدیمی را جلب نکند، حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک و بدون آلایندگی همیشه دوقطبی خواهد بود.

وقتی از خودروی اسپرت صحبت می‌کنیم، تنها شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت نشان‌دهنده‌ی عملکرد برتر نیست. البته به‌لطف گشتاور آنی موتور برقی، خودروهای اسپرت آینده در این بخش از مدل‌های بنزینی برتر خواهند بود. اما خودروی اسپرت برقی باید بتواند، بدون مشکل حرارت و ظرفیت باتری، بارها در آزمون سرعت‌گیری شرکت کند. مدل اسپرت برقی باید وزن پایینی داشته باشد؛ این مورد باتوجه به بسته‌های سنگین باتری، یکی از چالش‌های بزرگ خودروسازان است. درنهایت فرمان‌پذیری خودروی اسپرت برقی هم باید درگیرکننده و در تعامل با راننده باشد؛ به‌خصوص وقتی همه‌چیز برقی باشد، سهم ارتباطات مکانیکی کمتر و درنتیجه رانندگی بی‌هیجان‌تر می‌شود.

در این مقاله جذاب‌ترین خودروهای برقی اسپرت را معرفی می‌کنیم که در طول چند سال آینده عرضه خواهند شد. بسیاری از این مدل‌ها، روی کاغذ و ازنظر طراحی توجه عاشقان دنیای خودرو را جلب کرده‌اند، اما برای قضاوت نهایی، باید عملکردشان در جاده بررسی شود. این نکته را هم به‌یاد داشته باشیم که تولید خودروی برقی اسپرت، بسیار مشکل‌تر از مدل بنزینی است.

اولین نشانه‌ها از خودروهای اسپرت برقی

آئودی R8 e-tron

پیش از اینکه جذاب‌ترین خودروهای اسپرت برقی آینده را معرفی کنیم، ابتدا به چند سال قبل بازگردیم. آئودی یکی از اولین شرکت‌های خودروسازی بود که ایده‌ی خودروی اسپرت برقی را مطرح کرد. مدل مفهومی E-Tron سال ۲۰۱۰ رونمایی شد؛ این خودرو دراصل، نسخه‌ی الکتریکی از مدل R8 با چهار موتوربرقی و ۳۰۹ اسب‌بخار قدرت بود که سرانجام پنج سال بعد، در ظرفیت بسیار محدود تولید شد.

مرسدس بنز دیگر شرکت آلمانی بود که خودروی اسپرت برقی بسیار جذابی تولید کرد. مدل برقی SLS در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این مدل که سریع‌ترین خودروی برقی در آن دوران بود، ۷۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت و چشم‌انداز مثبت آینده را به طرفداران نشان داد. SLS Electric Drive حدود ۲۵۰ کیلومتر شعاع حرکتی داشت و تنها در ۱۰۰ دستگاه با قیمت پایه نزدیک به ۵۴۵ هزار دلار تولید شد.

اسپارک Owl

Aspark Owl
Aspark Owl
Aspark Owl
Aspark Owl
Aspark Owl

شعاع حرکتی مدل پایه: ۴۵۰ کیلومتر

قیمت مدل پایه: ۲/۹ میلیون یورو

زمان عرضه: اواسط سال ۲۰۲۰

ابرخودروی تمام برقی ژاپنی‌ها، علاوه بر نام عجیب، عملکرد فنی متفاوتی هم دارد. مدل مفهومیِ جغد قدرتمند ژاپنی‌ها سال ۲۰۱۷ با شعار سریع‌ترین خودروی جاده‌ای و تولیدی جهان در آزمایش شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت، در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد. Owl، با مهندسی شرکت ژاپنی اسپارک (Aspark) در کارخانه‌ی برند ایتالیایی MAT در ظرفیت محدود ۵۰ دستگاه با قیمت پایه ۲/۹ میلیون یورو تولید خواهد شد. اسپارک Owl به چهار موتوربرقی با مجموع قدرت ۲۰۱۲ اسب‌بخار (PS)، گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن‌متر و بسته‌ی باتری ۶۴ کیلووات ساعتی مجهز است و براساس ادعای ژاپنی‌ها که البته در یک ویدیوی تبلیغاتی هم اثبات شد، در ۱/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. استفاده از فیبرکربن پلیمری تقویت شده در تمام قطعات بدنه و فیبرکربن در شاسی باعث شده است تا وزن بالای باتری‌ها جبران شود؛ Owl حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند به نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت هم دست پیدا کند. ارتفاع این ابرخودروی برقی ژاپنی، تنها ۹۹ سانتی‌متر است.

سرعت‌گیری صفر تا ۹۷ کیلومتربرساعت در ۱/۶۹ ثانیه و صفر تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت در ۱۰/۶ ثانیه، اسپارک Owl را در کلاس کم‌تعداد ابرخودروهای برقی قرار می‌دهد. این خودرو در حال حاضر با ودیعه غیرقابل برگشت ۵۰ هزار یورو، پیش‌فروش می‌شود.

آئودی E-Tron GT

Audi E-Tron GT

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۱

پس از اینکه آئودی با مدل شاسی‌بلند به دوران جدید خودروهای برقی وارد شد، در مرحله‌ی بعد، تولید اولین سدان برقی را هدف گرفته است. اولین سدان برقی آئودی براساس مدل مفهومی ای-ترون جی‌تی تولید می‌شود؛ این خودروی مفهومیِ زیبا در نمایشگاه لس‌آنجلس سال ۲۰۱۸ به‌نمایش گذاشته شد. براساس گزارش‌ خبرگزاری‌های معتبر، آئودی ای-ترون جی‌تی در بخش فنی، موتوربرقی و سیستم انتقال قدرت مشابه پورشه تایکان خواهد بود و احتمالا مثل مدل‌ بنزینی A6، در نسخه‌های S و RS عرضه می‌شود. سدان برقی آئودی ای-ترون جی‌تی در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد؛ این مدل در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی می‌رسد.

خودروی برقی فراری

Ferrari

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۵

درحالی که پیشرانه‌ی V8 فراری برای چندسال پیاپی بهترین موتور جهان شناخته شده است، اما این خودروساز اصیل ایتالیایی به‌زودی اولین محصول برقی‌اش را معرفی خواهد کرد. براساس جدیدترین پتنت‌های ثبت شده‌ی فراری، اولین خودروی برقی اسب این شرکت، از چهار موتور هر کدام برای یک چرخ استفاده می‌کند. این خودروی موردانتظار، کوپه‌‌ی دو صندلی با ظرفیت ۲+۲ خواهد بود و از نظر ابعاد و طرح کلی، مشابه مدل ۸۱۲ سوپرفست، کاپوت بلند و کشیده خواهد داشت. شاید تولید خودروی برقی، بزرگ‌ترین چالش فراری در چند دهه‌ی گذشته باشد. محصولات این برند چیزی جز لذت خالص رانندگی نیستند، بنابراین مهندس‌های ایتالیایی در اولین قدم، باید وزن ناشی از بسته‌های باتری را درنظر بگیرند و البته شعاع حرکتی خودرو هم به‌عنوان یک مدل اسپرت و گرندتورر باید کافی باشد.

اگر فراری همه‌ی موانع را پشت سر بگذارد، چگونه می‌تواند صدای دل‌نشین مدل‌های بنزینی را در خودرو برقی‌اش داشته باشد؟‌ اصلا نمی‌توان تصور کرد که خودرویی با نشان اسب سرکش فراری، صدایی آرام و مصنوعی داشته باشد. درهر صورت احتمالا باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنیم تا تیم مهندسی فراری، راه‌حل تمام موانع و چالش‌ها را پیدا کند.

جنسیس اسنشیا

Genesis Essentia Concept
Genesis Essentia Concept
Genesis Essentia Concept
Genesis Essentia Concept
Genesis Essentia Concept

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: مشخص نیست

برند زیرمجموعه و لوکس هیوندای، در تلاش است که هرچه زودتر جایگاهی به‌یاد ماندگی در خودروسازی داشته باشد. جنسیس دو سال پس از اینکه به برندی مستقل تبدیل شد، خودروی برقی و مفهومی اسنشیا (Essentia) را در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۸ رونمایی کرد. این مدل زیبا که در کلاس خودروهای گرندتورر قرار می‌گیرد، پیش‌نمایشی از محصولات آینده‌ی جنسیس است. جنسیس در سال ۲۰۱۹ و زمانی‌که اولین شاسی‌بلندش با نام GV80 را رونمایی کرد هم دوباره اسنشیا را به‌نمایش گذاشت. هیچ اطلاعاتی از مدل تولیدی جنسیس اسنشیا دردسترس نیست، اما هیوندای در برند ریمک (Rimac) سرمایه‌گذاری کرده است. شاید باید منتظر خودروی برقی قدرتمند، با مهندسی مشترک کره‌ای‌ها و متخصص‌های اهل کرواسی باشیم. این احتمال هم وجود دارد که اسنشیا هیچ‌وقت به تولید نرسد، اما مدلی دیگر باالهام از طراحی آن عرضه شود.

هوندا اسپرتس EV

Honda Sports EV

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: مشخص نیست

هوندا برای خودروهای برقی، پلتفرمی اختصاصی تولید کرده است. محصولات برقی این خودروساز ژاپنی که در دهه‌ی ۲۰۲۰ عرضه خواهند، همه براساس این پلتفرم ساخته می‌شوند. باتوجه به تطبیق‌پذیر بودن پلتفرم هوندا، احتمالا خودروی اسپرت برقی براساسش تولید شود که طراحی مشابه مدل مفهومی Sports EV محصول سال ۲۰۱۷ داشته باشد. اواخر سال ۲۰۱۹، پتنت‌های جدیدی از هوندا منتشر شد که به تولید شدن خودروی اسپرت برقی براساس طراحی Sports EV اشاره داشت. البته مقام‌های هوندا هنوز به‌طور رسمی تولید خودروی اسپرت برقی براساس Sports EV را تأیید نکرده‌اند. سابقه‌ی هوندا نشان داده است که اگر تقاضا وجود داشته باشد، این شرکت خوش‌نام هر خودرویی را تولید می‌کند.

هاچ‌بک اسپرت هیوندای

Hyundai RM19 concept

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: مشخص نیست

چهار سال است که تیم مهندسی هیوندای روی هاچ‌بک قدرتمند موتورمیانی کار می‌کند. این مدل که براساس نسل جدید ولستر تولید می‌شود، در نسخه نهایی برقی خواهد بود. باتوجه به اینکه هیوندای و کیا اخیرا بیش از ۷۰ میلیون دلار در برند ریمک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، احتمالا هاچ‌بک جذاب و برقی این شرکت کره‌ای عملکرد فنی درخور توجهی داشته باشد. اطلاعات رسمی در مورد این خودروی موردانتظار بسیار اندک است؛ درواقع هنوز نمی‌دانیم که این هاچ‌بک اسپرت، تنها در نسخه برقی تولید می‌شود یا مدل‌های بنزینی و هیبرید آن هم عرضه خواهد شد. مقام‌های هیوندای پیش از این اعلام کرده بودند که بخشی از نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری در ریمک، تولید خودروی پیل سوختی قدرتمند خواهد بود.

لوتوس اوایا

Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا

شعاع حرکتی مدل پایه: بیش از ۴۰۰ کیلومتر

قیمت مدل پایه: بین ۱/۹ تا ۲/۱ میلیون دلار

زمان عرضه: سال ۲۰۲۰

لوتوس پس از تولید انواع خودروهای اسپرت بنزینی و سبک‌وزن، به‌زودی اولین ابرخودرو تاریخش را عرضه می‌کند. لوتوس اوایا (Lotus Evija) اولین هایپرکار تمام برقی بریتانیا است که ۱۹۷۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۸۰ کیلوگرم وزن دارد. تیم مهندسی فرمول یک ویلیامز به متخصص‌های لوتوس کمک کرده است که تا این ابرخودرو با باتری ۷۰ کیلووات ساعتی و حمایت مالی جیلی، سال ۲۰۲۰ به بازار برسد. لوتوس اوایا تنها در ۱۳۰ دستگاه تولید می‌شود، اما نمایان‌گر زبان طراحی  جدید این شرکت انگلیسی باسابقه نیز هست. این هایپرکار بریتانیایی، قطعا یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین خودروهای برقی امسال است.

مازراتی گرن توریزمو برقی

مازراتی گرن توریزمو / Maserati Gran Turismo

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۱

پس از تأیید رسمی مدیران ارشد مازراتی، اخیرا اولین تیزر از خودروی برقی این شرکت باسابقه‌ی ایتالیایی منتشر شد. اولین خودروی برقی مازراتی، احتمالا جایگزین مدل زیبای گرن توریزمو (Maserati Gran Turismo) در عصر جدید خودروسازی خواهد بود و تا سال ۲۰۲۱ به خط تولید می‌رسد. قوای فنی این مدل تمام برقی به‌طور کامل توسط تیم مهندسی مازراتی تولید خواهد شد. براساس آخرین گزارش‌ها، مدل اولیه و آزمایشی اولین خودروی برقی مازراتی در مراحل پایانی توسعه قرار دارد و به‌زودی، آزمایش‌های آزمایشگاهی و میدانی روی این محصول موردانتظار، آغاز خواهد شد.

اولین خودروی برقی مازراتی که شاید با نام گرن توریزمو عرضه نشود، در کلاس مدل‌های کوپه با ظرفیت کابین ۲+۲ تولید خواهد شد و البته عرضه‌ی مدل کروک با نام گرن کبریو هم تا سال ۲۰۲۲ وعده داده شده است. مازراتی پس از تولید اولین خودروی برقی تاریخ این برند، فناوری الکتریکی را به دیگر محصولات هم اضافه خواهند کرد. تمام خودروهای مازراتی در دهه‌ی ۲۰۲۰، در نسخه برقی یا هیبرید تولید خواهند شد.

پاگانی

Pagani Huayra

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: مشخص نیست

برند خاص و ایتالیایی پاگانی (Pagani)، سالانه حدود ۴۰ دستگاه خودرو تولید می‌کند اما این ظرفیت محدود، مانع عرضه‌ی مدل برقی در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. مدیرعامل پاگانی سال گذشته اعلام کرد که جایگزین مدل هوایرا (Pagani Huayra) به پیشرانه‌ی V12 مجهز است و  سال ۲۰۲۲ رونمایی خواهد شد. البته پلتفرم جدید پاگانی تنها برای سوپراسپرت V12 جدید استفاده نمی‌شود، بلکه زیربنای اولین خودروی برقی شرکت هم خواهد بود. بدون شک پاگانی در دهه‌ی ۲۰۲۰، علاوه بر مدل جدید بنزینی با پیشرانه‌ی V12، خودروهای برقی هم تولید خواهد کرد، اما هنوز هیچ اطلاعاتی از مشخصات فنی، قیمت یا زمان عرضه‌ی این محصولات در دسترس نیست. با وجود این، خودرو برقی ساخت پاگانی، باید در فهرست جذاب‌ترین مدل‌های برقی آینده باشد.

پینین‌فارینا باتیستا

Pininfarina Battista
پینین فارینا باتیستا / pininfarina battista
Pininfarina Battista
پینین فارینا باتیستا / pininfarina battista
پینین فارینا باتیستا / pininfarina battista

شعاع حرکتی مدل پایه: ۴۵۰ کیلومتر

قیمت مدل پایه: بین ۲/۲ تا ۲/۵ میلیون دلار

زمان عرضه: سال ۲۰۲۰

پس از  ۹ دهه فعالیت در طراحی خودرو، پینین‌فارینا تصمیم گرفته است با یک ابرخودروی برقی جذاب، به میدان تولیدکننده‌ها هم وارد شود. هایپرکار باتیستا (Pininfarina Battista) حاص همکاری تیم طراحی پینین‌فارینا و متخصصان شرکت ریمک است. باتیستا که در فهرست زیباترین خودروهای اسپرت آینده هم قرار دارد، با قوای فنی مشابه ابرخودرو ریمک C_Two تولید می‌شود و ۱۹۰۰ اسب‌بخار قدرت (چهار موتوربرقی مستقل در هر چرخ)  و بسته‌ی باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی دارد. البته این دو خودروی برقی قدرتمند، در تمام بخش‌ها مشابه نیستن؛ ۴۰ تا ۵۰ درصد از قطعات استفاده شده در این تو ابرخودرو، مشترک خواهد بود. پینین‌فارینا باتیستا در زمانی حدود دو ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و در ۱۲ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. قوی‌ترین خودروی برقی ایتالیا به‌نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. ۶۰ دستگاه از ظرفیت تولید پینین‌فارینا پیش از رونمایی رسمی در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹، پیش‌فروش شده بود.

پورشه 718

Porsche 718 Boxter

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۲

پورشه در مدل‌های جدید GTS سری 718، پیشرانه‌ی خوش‌ساخت ۶ سیلندر تختش را نصب کرده است که این اقدام، به‌روزرسانی مهمی برای ارزان‌ترین محصول پورشه محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه پورشه تایکان در کلاس سدان‌های لوکس و برقی قرار می‌گیرد، مدل‌های کیمن و باکستر 718 می‌توانند در دهه‌ی پیش‌رو الکتریکی شوند. پیش از این هم قائم‌مقام پورشه گفته بود که سری 718، انتخاب خوبی برای عرضه‌ی اولین خودروهای برقی اسپرت این برند است. پس اساس گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های منابع غیررسمی، پورشه در سال ۲۰۲۲ مدل برقی ماکان را رونمایی می‌کند. پس از ماکان، 718 برقی هم از راه خواهد رسید. در حال حاضر پورشه می‌تواند 718 را به بازار خودروهای اسپرت برقی وارد کند و در عین حال، جایگزین 918 هم تولید شود.

جایگزین پورشه 918

Porsche 918 Spyder / پورشه 918 اسپایدر

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: مشخص نیست

همه می‌دانیم که جایگزین اولین خودروی تولیدی جهان که یک دورِ پیست نوربرگ‌رینگ را کمتر از هفت دقیقه طی کرد، به‌زودی معرفی خواهد شد. اما اگر آخرین صحبت‌های مدیرعامل پورشه را درنظر بگیریم، هنوز مشخص نیست که ابرخودروی جدید اشتوتگارتی‌ها تمام برقی خواهد بود یا پلاگین هیبرید. مدیران ارشد پورشه توسعه‌ی نسل جدید باتری‌ها، به‌خصوص نمونه‌های حالت جامد را زیرنظر گرفته‌اند؛ البته هیچ عجله‌ای هم برای تولید این خودرو نیست. جایگزین 918، یک ابرخودرو خاص با ظرفیت تولید محدود است که در حال حاضر، مهم‌ترین اولویت پورشه نیست. 918 اسپایدر درکنار محصولات فراری (لافراری) و مک‌لارن (P1)، پیش‌زمینه‌ی عصر جدید ابرخودروهای برقی را با سیستم هیبرید و پلاگین هیبرید فراهم کرد؛ بنابراین برای تولید ابرخودروی جدید پورشه، حداقل تا سال ۲۰۲۵ باید صبر کرد.

رنو زوئی RS

Renault Zoe 2020 / رنو زویی

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۲

نسل جدید خودروی شهری و کوچک رنو زوئی (Renault Zoe) سال گذشته با باتری ۵۲ کیلووات ساعتی رونمایی شد. مدتی پس از رونمایی این خودرو، مقام‌های رنو اعلام کردند که تولید نسخه‌ی اسپرت زوئی برقی برای رقابت تمام‌عیار در بازار هاچ‌بک‌های جذاب برنامه‌ریزی شده است. این مدل مثل تمام خودروهای اسپرت رنو، کد RS را دریافت می‌کند؛ اما برخلاف کلیو RS، تغییر دادن زوئی استاندارد به مدل اسپرت برقی دشوارتر است. مدیر واحد برنامه‌ریزی رنو سال گذشته گفته بود که رنو زوئی RS پس از فراهم شدن فناوری لازم و از بین رفتن موانع، تولید خواهد شد. رنو زوئی RS می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ به بازار جهانی برسد.

ریمک C_Two

Rimac C-Two / خودروی الکتریکی ریمک C two
Rimac C Two
Rimac C Two
Rimac C Two
Rimac C Two

شعاع حرکتی مدل پایه: ۵۵۰ کیلومتر

قیمت مدل پایه: بیش از ۲ میلیون دلار

زمان عرضه: سال ۲۰۲۰

دومین ابرخودروی ریمک، سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد. تا امروز تصاویر و مشخصات فنی مدل مفهومی Concept Two یا C_Two را دیده‌ایم، اما مدل نهایی و تولیدی در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰ رونمایی می‌شود. ریمک C_Two مثل پینین‌فارینا باتیستا از چهار موتوربرقی مستقل با مجموع قدرت حدود ۱۹۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. نهایت سرعت ابرخودروی برقی ساخت کرواسی به ۴۱۲ کیلومتربرساعت می‌رسد و شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ریمک C_Two کمتر از ۲ ثانیه اعلام شده است. به‌عنوان یکی از گران‌ترین و قدرتمندترین خودروهای اسپرت برقی دهه‌ی ۲۰۲۰، ریمک C_Two پس از عرضه به فناوری خودران سطح چهار هم مجهز خواهد شد.

پس از رونمایی مدل تولیدی در نمایشگاه ژنو، ریمک تحویل ۱۵۰ دستگاه C_Two پیش‎فروش شده را از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز می‌کند. تمام ظرفیت تولید محدود به ۱۵۰ دستگاه ریمک C_Two، تنها پس از گذشته سه هفته از رونمایی این ابرخودروی جذاب و موردانتظار، پیش‌فروش شد. ریمک C_Two و پینین‌فارینا باتیستا براساس پلتفرم مشترک و در یک کارخانه تولید خواهند شد.

تسلا مدل S Plaid

Tesla Model S Plaid

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۰

پس از اینکه پورشه تایکان معرفی شد، تسلا تلاش‌هایش را برای تولید نسخه‌ی قدرتمندتر از سدان مدل S بیشتر کرد. مدل جدید S Plaid نام دارد و از سه موتور برقی استفاده می‌کند. با اضافه کردن یک موتور برقی بیشتر به مدل S، بسته باتری هم بزرگ‌تر خواهد و بنابراین برای تنظیم تعادل شاسی، تیم مهندسی تسلا این روزها درحال آزمایش کامل S Plaid در پیست نوربرگ‌رینگ است. هدف نهایی تسلا، شکستن رکورد پورشه تایکان در جهنم سبز است، که تا امروز به‌طور رسمی موفق به این کار نشده است. براساس تصاویر غیررسمی، نسخه Plaid با داشتن گلگیرهای برجسته، تایرهای جدید و کیت بدنه‌ی عریض‌تر از نمونه استاندارد تسلا مدل S متمایز می‌شود. تولید مدل S Plaid در تابستان سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است اما باتوجه به سابقه‌ی تسلا، تأخیر چند ماهه در فروش و عرضه‌ی این سدان برقی دور از انتظار نیست.

تسلا رودستر

Tesla Roadster 2020

شعاع حرکتی مدل پایه: ۱۰۰۰ کیلومتر

قیمت مدل پایه: ۲۰۰ هزار دلار

زمان عرضه: سال ۲۰۲۰

نسل اول تسلا رودستر، سال ۲۰۰۸ براساس شاسی لوتوس ساخته شد و هیچ جایی در بین طرفداران دنیای خودرو پیدا نکرد. نسل دوم رودستر تسلا، سال ۲۰۱۷ با ادعاهای بزرگی معرفی شد؛ شعاع حرکتی حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر، سه موتور برقی با باتری ۲۰۰ کیلووات ساعتی، شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت در ۱/۹ ثانیه و گشتاور ۱۰ هزار نیوتن‌متر. البته گشتاور ۱۰ هزار نیوتن‌متری تسلا رودستر، مربوط به چرخ‌ها است (گشتاور چرخ دوج چلنجر دیمن از تسلا رودستر بیشتر است). تولید نسل دوم تسلا رودستر، از اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده بود که نسل دوم رودستر، سال ۲۰۱۴ رونمایی خواهد شد. اما همان‌طور که دیدیم، این وعده چند سال بعد محقق شد؛ بنابراین برای قضاوتِ دومین رودستر تسلا، باید منتظر نسخه‌ی نهایی و تولیدی باشیم.

فولکس واگن ID 3 R

Volkswagen ID 3 / فولکس واگن هاچ بک

شعاع حرکتی مدل پایه: مشخص نیست

قیمت مدل پایه: مشخص نیست

زمان عرضه: سال ۲۰۲۴

مهم‌ترین خودروی برقی فولکس واگن، هاچ‌بک ID 3 است که به‌زودی به‌دست مشتری‌ها می‌رسد. وقتی کد R در کنار خودروهای فولکس واگن قرار می‌گیرد، باید منتظر عملکرد فنی خیره‌کننده باشیم. نسخه‌ی قدرتمند و جذاب ID 3 R پس از آزمایش کامل تیم مهندسی فولکس واگن با ابرخودروی ID R، تا سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. پیش‌بینی شده است که ID 3 R، دو موتور برقی و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک داشته باشد؛ در این صورت، اولین مدل تولیدی از سری ID فولکس واگن، از گلف GTI هم سریع‌تر می‌شود.

لامبورگینی در دنیای خودروهای برقی

Lamborghini Terzo Millennio Concept / مفهومی لامبورگینی ترزو میلنیو

شرکت ایتالیایی لامبورگینی، پرچم‌دار خودروهای اسپرت و سوپراسپرت با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی V10 و V12 شناخته می‌شود که هنوز به دنیای برقی‌ها وارد نشده است. اولین قدم برای لامبورگینی، تولید خودروی هیبرید در سال ۲۰۲۰ با سوپراسپرت ۸۰۸ اسب‌بخاری سیان (Lamborghini Sian) است؛ در مرحله‌ی بعدی، عرضه‌ی نسخه برقی از شاسی‌بلند پرفروش اوروس هدف اصلی خواهد بود که در مدل بنزینی به پیشرانه‌ی V8 با دو توربوشارژر مجهز است و تنفس طبیعی نیست. مقام‌های لامبورگینی بارها اشاره کرده‌اند که این برند، تاجایی که امکان داشته باشد درکنار پیشرانه‌های بزرگ و تنفس طبیعی باقی می‌ماند؛ اما لامبورگینی به‌‎تدریج، به بازار برقی‌ها وارد خواهد شد. درحال حاضر تأیید شده است که جایگزین اونتادور S از قوای فنی هیبرید با ابرخازن مشابه مدل سیان استفاده خواهد کرد. اوروس برقی، سیان و مدل هیبرید جدید، در سال ۲۰۲۰ به خط تولید لامبورگینی وارد می‌شوند.

مدل مفهومی Terzo Millennio که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، بهترین کاندیدا لامبورگینی برای تولید خودروی تمام برقی است. این مدل مفهومی بسیار زیبا، در پروژه‌ای مشترک با MIT تولید شده و به چهار موتور برقی (چهار چرخ محرک)، ابرخازن و قابلیت ذخیره‌سازی انرژی در قطعات مختلف بدنه مجهز است. Terzo Millennio فاصله‌ی زیادی با مرحله‌ی تولید دارد، اما مهندس‌های لامبورگینی و MIT هنوز هم روی این پروژه کار می‌کنند.

خودروهای برقی مک‌لارن و استون مارتین

McLaren 600LT

مک‌لارن از سال ۲۰۱۷، برنامه‌ای همه‌جانبه برای آزمایش و توسعه خودروهای برقی را آغاز کرده است اما هنوز هیچ محصولی برای مرحله‌ی تولید آماده‌ نیست. باتوجه به سابقه‌ی مک‌لارن، خودروهای اسپرت برقی این شرکت باید عملکرد فنی خارق‌العاده داشته باشند و حدقل تا ۳۰ دقیقه رانندگی تخت گاز در پیست، دوام بیاورند. چنین خودروی برقی، باید به بسته‌ باتری بسیار بزرگی مجهز شود که تعادل وزن شاسی را به‌هم می‌ریزد؛ بنابراین برای دیدن خودروی برقی مکلارن، باید حداقل تا سال ۲۰۲۵ صبر کنیم. البته مک‌لارن سرمایه‌گذاری سنگینی روی سیستم‌های محرکه هیبرید کرده است و تا سال ۲۰۲۳، تمام خودروهای این شرکت انگلیسی درکنار پیشرانه‌ی بنزینی، موتور برقی هم خواهند داشت.

مدیران ارشد استون مارتین، پیش‌ازاین قصد داشتند که در اوایل دهه‌ی ۲۰۲۰ به بازار خودروهای برقی وارد شوند. اما ساختن زیربنای آینده‌ای روشن، به این سرعت ممکن نیست؛ بنابراین اولین خودروی برقی استون مارتین تا سال ۲۰۲۵ به بازار جهانی نخواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات