روسیه برنامه ساخت آمور را رونمایی کرد؛ راکتی چندبارمصرف مشابه با فالکون ۹ اسپیس ایکس

پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
راکت جدید آمور با بهره‌گیری از گریدفین و پایه‌های فرود برای بازگشت به زمین پس از پرتاب، شباهت زیادی به فالکون ۹ اسپیس‌ایکس دارد.
تبلیغات

روز چهارشنبه، روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، برنامه‌هایش برای ساخت راکت جدید «آمور» (Amur) را رونمایی کرد. این بوستر از موتورهای جدید و هنوز ساخته‌نشده‌ای با سوخت متان نیرو خواهد گرفت. روسیه با راکت آمور به‌دنبال آن است که نخستین‌بار مرحله‌ی اول چندبارمصرفی بسازد که توانایی حمل ۱۰/۵ تن محموله را به مدار نزدیک زمین دارد. روسکاسموس قیمت ارزان ۲۲ میلیون دلار را برای هر پرتاب این راکت جدید هدف‌گذاری کرده است.

الکساندر بلوشنکو، مدیر اجرایی واحد برنامه‌های پیشرفته و علوم در روسکاموس می‌گوید: «ما می‌خواهیم راکتمان همانند اسلحه‌ی تهاجمی کلاشنیکف مطمئن باشد.» بااین‌حال، احتمالا برجسته‌ترین نکته در طراحی آمور شباهت بیش از اندازه‌ی آن به نسخه‌ی کوچک‌تر از راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس است؛ موشکی که می‌تواند تا دوبرابر محموله‌ی بیشتر به مدار زمین برساند.

شباهت آمور به فالکون ۹ از رأس راکت با فرینگی پهن‌تر از بدنه آغاز می‌شود. راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس فرینگ محموله‌ای با قطر ۵/۲ متر دارد و قطر فرینگ پیشنهادی آمور نیز ۴/۱ متر است. هر دو راکت به مجموعه‌ای از گرید فین‌ها در قسمت فوقانی مرحله‌ی اول و پایه‌های فرود در قسمت پایین مجهز هستند. بااین‌حال، بوستر آمور به‌جای استفاده از ۹ موتور همانند فالکون ۹، از ۵ موتور RD-169 بهره خواهد گرفت.

درحالی‌که مرحله‌های اول راکت‌های فالکون ۹ به‌منظور بازگشت برای فرود در سایت پرتاب یا دور از سکوی برخاست روی کشتی بدون‌سرنشین طراحی شده‌اند، بوستر آمور از پایگاه فضایی وستوچنی در شرق روسیه پرتاب خواهد شد و دور از محل برخاست، احتمالا در سایتی به زمین خواهد نشست که بعدا درکنار دریای اختسک ساخته خواهد شد. فعلا روسیه قصد ندارد بوستر جدیدش را به‌دلیل شرایط غالبا سخت در دریای اختسک، روی دریا فرود آورد.

نحوه پرتاب راکت روسی آمور Amur
شماتیک راکت روسی آمور Amur

برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگ، روی آن‌ها کلیک کنید.

به‌گفته‌ی روسکاموس، هزینه‌های ساخت بوستر از ۹۰۰ میلیون دلار فراتر نخواهد رفت و مرحله‌ی اول آمور در جریان فاز آزمایشی اولیه، به‌منظور پرواز در ۱۰ مأموریت طراحی خواهد شد. خصوصیت مشترک دیگر آمور و فالکون ۹ این است که اسپیس‌ایکس نیز می‌خواهد مرحله‌ی اول راکت خود را در سال ۲۰۲۱ برای ۱۰ مرتبه به‌پرواز درآورد.

روی کاغذ، همه‌چیز عالی به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص اگر روسکاسموس و پیمان‌کارانش بتوانند به هزینه‌ی ارزان ۲۲ میلیون دلار برای هر پرتاب دست یابند، آمور را به‌عنوان وسیله‌ی پرتابی متوسط به راکتی مقرون‌به‌صرفه تبدیل خواهند کرد. گفتنی است که دیمیتری راگوزین، رهبر سازمان فضایی روسیه، با وجود اعلام راه‌اندازی شماری از پروژه‌های فضایی جاه‌طلبانه در سال‌های اخیر، هیچ اقدامی برای تکمیل آن‌ها انجام نداده است.

فراتر از آن، آمور حتی در برنامه‌ی زمانی بسیار خوش‌بینانه‌ی روسکاموس، تا پیش از سال ۲۰۲۶ آماده‌ی پرواز نخواهد بود. این مدت، زمانی طولانی برای برنامه‌ی ساخت راکت محسوب می‌شود و پیش‌بینی نوع بازاری که بوستر وارد آن خواهد شد، دشوار است. به‌عنوان مثال، اگر اسپیس‌ایکس بتواند در برنامه‌هایش برای ساخت سامانه‌ی کاملا چندبارمصرف استارشیپ به موفقیت دست یابد، این پرتابگر ممکن است با هزینه‌ی یکسان برای هر پرتاب آمور، تا ۱۰ مرتبه به‌پرواز درآید. این امر ظاهرا دستیابی روسیه به سهم بیشتر از بازار پرتاب‌های فضایی تجاری را با بوستر آمور دشوار می‌کند.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، در واکنش به برنامه‌ی ساخت آمور در توییتر نوشت:

این گامی در جهت صحیح است؛ اما آن‌ها باید تا سال ۲۰۲۶، چندبارمصرف‌پذیری کامل را هدف بگیرند. راکت بزرگ‌تر نیز ازنظر مزیت مقیاس منطقی خواهد بود. هدف باید به‌حداقل‌رساندن هزینه‌ی ارسال هر تن مفید به مدار باشد و درغیراین‌صورت، راکت در بهترین حالت در بازاری دست‌نخورده به‌کار خواهد رفت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات