دیزنی از تغییرات گسترده استراتژی خود در حوزه سرگرمی خبر می‌دهد

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
دیزنی اعلام کرد از این پس قصد دارد تمرکز اصلی خود در حوزه‌ی سرگرمی را به استریم محتوا معطوف کند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی تغییری اساسی در استراتژی دیزنی است.
تبلیغات

نقد فیلم جدید نولان:نقد فیلم Tenet

دیزنی در سرویس استریم دیزنی پلاس (+Disney) و دیگر شبکه‌های آنلاین خود (هولو و ESPN) تمام پولی که کاربر پرداخت می‌کند، برای خود برمی‌دارد؛ این یعنی در دیزنی پلاس برخلاف سالن‌های سینما و پلتفرم‌های دیجیتال نظیر آیتونز و حتی سیستم فروش نسخه‌های فیزیکی فیلم‌ها، شرکت دیزنی درآمد خود را با هیچ نهاد دیگری شریک نمی‌شود. با توجه‌ به هزینه‌های پخش فیلم سینمایی، سینماها همواره ۵۰ درصد پول فروش هر بلیط را می‌گیرند.

در بازار فروش نسخه‌های بلو-ری فیلم‌ها بخشی از پول به فروشندگان، شرکت تولیدکننده‌ی فیلم و تیم‌های دیگر تعلق دارد. حتی وقتی دیزنی فیلم خود را در آیتونز می‌فروشد، فقط ۷۰ تا ۸۰ درصد مبلغ پرداخت‌شده توسط مخاطب را به‌دست می‌آورد؛ بااین‌حال در دیزنی پلاس تمامی پول به خود دیزنی می‌رسد.

از ماه‌ها قبل برای‌مان مشخص بود که به‌دلیل سودآور بودن پلتفرم‌های استریم محتوا، دیزنی قصد دارد به‌طور جدی در این حوزه متمرکز شود. انتظار نداشتیم تغییر در استراتژی‌های دیزنی به‌این‌زودی رخ دهد؛ اما دنیاگیری ویروس کرونا اوضاع را تغییر داد و باعث تسریع فرایند تغییر استراتژی دیزنی شد. کووید ۱۹ ضررهای زیادی به صنعت سینما وارد کرد و می‌کند. به همین دلیل اکنون دیزنی به‌صورت کامل در حال تغییر ساختار سازمانی و مالی خود برای بردن سرویس‌های استریم به اولویت اول و انتقال «ساخت و اکران فیلم سینمایی» به رتبه‌ی دوم است.

دیزنی به‌صورت رسمی اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک تمامی واحدهای تولید محتوا را متحد می‌کند تا این واحدهای تجاری تمرکز خود را روی خلق و پخش محتوا از شبکه‌های هولو، دیزنی پلاس، ای اس پی ان و استار بگذارند. حتی تبلیغات شرکت از این به بعد به‌جای تمرکز روی دعوت مخاطب به سینماها، بیشتر روی تبدیل کردن تماشاگر به مشترک دیزنی پلاس وقت می‌گذارد.

تحلیلگری حرفه‌ای می‌گوید دیزنی علاقه‌ی خاصی به سینماها، پلتفرم‌های دیجیتال غیر اختصاصی و حتی فروش بلو-ری‌، DVD و بلو-ری‌ 4K Ultra HD ندارد. مدتی قبل هم به‌صورت رسمی مشخص شد که دیزنی برای افزایش توجه به دیزنی پلاس، تولید نسخه‌های فیزیکی فیلم‌ها را کاهش می‌دهدباب چیپک، مدیرعامل دیزنی، اعلام کرد:

این تصمیم فقط به دوران شیوع ویروس کرونا محدود نمی‌شود و تغییری دائمی در برنامه‌های ما به وجود می‌آورد. دیزنی در هر حالت مشغول حرکت به این سمت بود. دنیاگیری کرونا باعث شد سرعت تبدیل شدن سرویس استریم به اولویت اصلی ما افزایش پیدا کند. دیزنی اکنون بیشتر از ۱۰۰ میلیون مشترک در شبکه‌های آنلاین اختصاصی خود دارد؛ جمعیتی که بیشتر از نیمی از آن را مشترکین دیزنی پلاس تشکیل می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین دلایل اتخاذ این تصمیم توسط دیزنی، افزایش سرمایه‌گذاری دن لوئب در شرکت است. او اعتقاد زیادی به اکران فیلم‌ در سینما ندارد و معتقد است دیزنی باید فقط روی شبکه‌های استریم اختصاصی خود متمرکز باشد. او می‌گوید: «اکثر سرمایه‌گذارها همین را می‌خواهند. دیزنی باید مهم‌ترین آغازکننده‌ی این حرکت به سمت آینده‌ی سرگرمی‌های تلویزیونی باشد؛ جایی که ارائه‌ی مستقیم فیلم در خانه به مخاطب بیشتر از اکران آن در سینما اهمیت دارد.»

دیزنی اعلام کرد تیم مدیریتی اصلی خود را مشغول برنامه‌ریزی برای شبکه‌های استریم می‌کند. این خبرِ نگران‌کننده برای تمامی سینماهای دنیا، وقتی از راه رسید که چندین و چند سینمادار و کارمند سالن‌های پخش فیلم، از عدم اکران انیمیشن Soul ابراز ناراحتی شدید کرده بودند.

چیپک صحبت‌های خود را این‌گونه تکمیل کرد:

شرکت مشغول آزمون و خطا برای درک کامل نحوه‌ی تنظیم بودجه و روش فروش فیلم‌ها و سریال‌ها به مخاطب در دیزنی پلاس می‌شود. «مولان» با قیمت ۳۰ دلار پخش شد و Soul قیمت جداگانه ندارد و صرفا داشتن اشتراک دیزنی پلاس برای تماشای آن در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) کافی است. ولی در یک نکته شکی نیست؛ مخاطبان به تماشای فیلم در پلتفرم آنلاین علاقه دارند و سینما برای آن‌ها اهمیت زیادی ندارد. ما نیز از خواسته‌های مخاطبان خود پیروی می‌کنیم.

آیا واقعا این‌طور است؟ آن هم در زمانی‌که تعداد زیادی از مخاطبان در چندین و چند کشور دنیا نشان داده‌اند که مشتاق پشتیبانی از سالن‌های سینما هستند. اکنون تعداد قابل توجهی از سینماهای دنیا مجبور به تعطیلی شده‌اند. البته خارج از آمریکا و بریتانیا اوضاع چندان بد نیست و مثلا فیلم Tenet در کشورهای مختلف مثل ژاپن، فروش بسیار خوبی تجربه می‌کند. 

مقاله‌های مرتبط:

    بنا به ‌گفته‌ی رابی کالین و بسیاری از تحلیل‌گرهای دیگر، اگر تا پایان سومین ماه سال آینده‌ی میلادی با اکران گسترده‌ی فیلم‌های بزرگ مواجه نشویم، بازار سینما کوچک‌تر خواهد شد و در پی آن افراد زیادی بی‌کار می‌شوند، سینماهای پرتعدادی برای همیشه تعطیلی و ورشکستگی را می‌پذیرند و سینما دگرگون می‌شود.

    در صورتی که واقعا دیزنی و دیگر استودیوها بخواهند فیلم‌های بیشتری را با تأخیر اکران کنند یا سراغ پخش آنلاین آن‌ها بروند، تقریبا همه‌چیز تغییر خواهد کرد؛ زیرا با دنبال کردن روش‌های سودآوری جدید و تنظیم جدی‌تر بودجه، چند نوع از فیلم‌سازی برای همیشه از بین می‌رود. امروز سرنوشت سینماها غیر قابل پیش‌بینی‌تر از همیشه است.

    پس از اعلام این خبر، ارزش سهام دیزنی پنج درصد افزایش پیدا کرد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات