طرح استفاده از مولد خورشیدی برای مشتریان پرمصرف برق اجرا می‌شود

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
سخنگوی صنعت برق، از اجرای طرح هر پشت بام یک نیروگاه خورشیدی، با هدف بهینه‌سازی مصرف در مرحله‌ی نخست برای مشترکان پرمصرف برق خبر داد.
تبلیغات

مصطفی رجبی مشهدی،معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، اعلام کرد که با هدف بهینه‌سازی مصرف، طرح استفاده از مولدهای خورشیدی کوچک برای مشترکان پر مصرف طراحی شده تا بتوانند مصرف خود را بهینه کرده و به جمع مشترکان خوش مصرف بپیوندند. وی اضافه کرد که اطلاع‌رسانی در‌باره‌ی زمان اجرای طرح «هر پشت بام یک نیروگاه خورشیدی»، به‌زودی انجام خواهد شد. به گفته‌ی رجبی مشهدی، مشترکان پرمصرف برای استفاده از مولدهای خورشیدی کوچک باید در سامانه‌ای که برای این طرح ایجاد خواهد شد ثبت‌نام کرده و اقدامات لازم را مرحله به مرحله انجام دهند.

مشهدی همچنین گفت که مولدهای در نظر گرفته شده در این طرح، فضای خیلی کمی را اشغال می‌کنند؛ تا آنجا که برای تولید هر کیلو وات انرژی خورشیدی، به تقریبا چهار تا پنج متر مربع فضا نیاز است. به گفته‌ی سخنگوی صنعت برق، برخی مشترکان پرمصرف در حد ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات نیروگاه خورشیدی نیاز دارند که می‌توانند این میزان را روی کولر آبی نصب کرده و از آن به‌عنوان سایه‌بان کولر آبی استفاده کنند. وی افزود که این کار، کارآیی کولر آبی را نیز، افزایش خواهد داد.

مصطفی رجبی مشهدی افزود که استفاده از مولدهای کوچک خورشیدی با قدرت بالاتر، سبب خواهد شد تا مصرف برق از شبکه‌ی سراسری کاهش یابد و به نوعی خود مشترک، مسئول تأمین بخشی از انرژی مصرفی خود باشد. مسئله‌ای که می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف نیز، مؤثر واقع شود. وی تصریح کرد که الویت قرار دادن بهینه‌سازی، توصیه‌ی نخست اداره‌ی برق به مشترکان پرمصرف است. به گفته‌ی سخنگوی صنعت برق، مشترکان پرمصرف در مرحله‌ی بعد می‌توانند برای استفاده از انرژی خورشیدی که کم صدا و پاک است و نیاز به تعمیر و نگه‌داری اندکی دارد، اقدام کنند.

مصطفی رجبی مشهدی، اضافه کرد که این طرح می‌تواند به‌عنوان یک نیروگاه کوچک از سوی تمام مشترکان مورد استفاده قرار گیرد. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر، درباره‌ی تسهیلاتی که برای مشترکان در این طرح در نظر گرفته شده است، اذعان کرد که سرمایه‌گذاری در این طرح توسط خود مشترک صورت می‌گیرد، اما بهره‌ی آن وام یا یارانه‌ی سود تسهیلات را، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) پرداخت خواهد کرد. به این ترتیب کمک خواهد شد تا یک وام بدون بهره دراختیار مشترک برق قرار گیرد و مشترک به‌صورت قسطی آن را بازگرداند.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد که مشترکان پرمصرف می‌توانند از هزینه‌های صورت حسابی که بابت بهای برق می‌پردازند، هزینه‌های آن نیروگاه را تأمین کرده و به تدریح که بدهی آن‌ها تسویه شد، صاحب یک نیروگاه خورشیدی کوچک شوند. وی این اقدام را بخش عمده‌ای از راهبرد‌های لازم برای توسعه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور اعلام کرد و اضافه کرد که درآینده نیز، این حرکت می‌تواند میزان آلایندگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها را کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات