جزئیات تازه از سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مراحل پایانی طرح فروش خودرو در بورس رسیده‌اند. بر‌این‌اساس، هر فرد در طول سال تنها یک‌بار می‌تواند از بورس کالا خودرو بخرد و اجازه‌ی فروش تا دو سال بعد را نخواهد داشت.
تبلیغات

طرح سامان‌دهی بازار و صنعت خودرو را مجلس مطرح کرده است. طرحی که گفته شد به‌زودی  اجرا می‌شود و محور اصلی آن، عرضه‌ی خودرو در بورس کالای ایران به‌منظور شفافیت معاملات و تحقق هدف تبدیل خودرو به کالای مصرفی است.

مدیران بورس نیز توضیح داده بودند که خودروهای وارداتی با تیراژ بالا و خودروهای تولید داخل، می‌توانند در بستر بورس کالای ایران معامله شوند. در طرح نمایندگان مجلس، قیمت پایه‌ی کارخانه استفاده خواهد شد که شورای رقابت آن را تصویب و تعیین می‌کند. این قیمت روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت و  متقاضیان روی قیمت پایه با یکدیگر رقابت خواهند کرد و افرادی که بهترین قیمت را داده باشند، برنده‌ی رقابت و مالک خودرو خواهند شد.

روح‌الله ایزدخواه، مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس، اخیرا اعلام کرده است:

وضعیت گرانی خودرو نوعی بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه‌شده به مجلس، خارج‌کردن خودرو از کالای سوداگری و سرمایه‌ای به کالای مصرفی است. هم‌اکنون، ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از دومیلیون دستگاه و به‌اندازه‌ی نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفته‌بازی و سوداگری است.عرضه‌ی خودرو تولیدشده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم دربر دارد. براساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا ازطریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است. خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دو سال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه‌ی زمانی دوساله به پرداخت مالیات سنگینی ملزم خواهند شد. تمام خودروهای سبک صفرکیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی هم مشمول این طرح می‌شوند. هرکس در سال فقط یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس بخرد. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام‌شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف‌کننده مشخص می‌کند.

آیا بورس کالا از رشد قیمت خودرو جلوگیری خواهد کرد؟

سؤال مهمی که ذهن مردم را مشغول می‌کند، متوجه قیمت نهایی خودرو در بازار آزاد و سود حاصل از معامله است؛ مثلا اگر خودروساز محصولی را با قیمت پایه‌ی ۱۰۰ میلیون تومان در بورس کالا عرضه کرد و مشتری حاضر به خرید آن به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان شد، سود ۵۰ میلیون تومانی نصیب چه کسی خواهد شد؟ آیا این شیوه‌ی عرضه راهکاری برای کسب سود به‌نفع تولید‌کننده نیست؟

در سمت دیگر ماجرا، چگونه می‌توان عرضه‌ی خودرو در بورس را مانع از رشد قیمت در بازار دانست؟ وقتی تقاضا برای محصول یا سهام بورسی بیش از عرضه باشد، طبیعتا قیمت گران و مصرف‌کننده متضرر خواهد شد. ثبت‌نام بیش از دومیلیون نفر واجد شرایط در طراح قرعه‌کشی هشت‌هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو که مهر ۱۳۹۹ انجام شد، ثابت کرد خودروسازان داخلی نمی‌تواند به تقاضای موجود پاسخ دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات