احتمال تصویب مالیات بر سود فروش خودرو

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) معتقد است باید برای سودهای بی‌زحمت، رانتی و غیرمولد مالیات مشخص وضع شود.
تبلیغات

 سعید زرندی، معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ضمن ردکردن احتمال واردات خودرو، افزایش قیمت تمام‌شده و فراوانی تقاضا را ازجمله دلایل افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت:

قیمت‌های دولتی خودرو رانت‌ و جذابیتی ایجاد کرده تا یک‌شبه صدمیلیون سود نصیب افراد شود؛ اما در اقتصاد تولیدمحور مالیات‌های خاص برای سودهای یک‌شبه و بادآورده وجود دارد.تنظیم بازارهای موازی تولید بسیار مهم است و باید مسیرهای غیرمولد، غیرجذاب و سرمایه‌گذاری در تولید جذاب شود. وقتی تولید غیرجذاب شد و مسیرهای غیرتولیدی سوددهی چشمگیری پیدا کردند، مشخص است هدایت سرمایه به‌سمت بخش تولید نخواهد رفت. در دنیا هم برای غیرمولدها یا کسب‌وکارهای بی‌زحمت، مالیات در نظر می‌گیرند و ما باید برای سودهای بی‌زحمت، رانتی و غیرمولد مالیات مشخص وضع کنیم. در اقتصادی که تولیدمحور باشد، این رانت‌خوارگی‌ها و سودهای یک‌شبه حاصل نمی‌شود.خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام‌شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. در عمده محصولاتی موردنیاز برای تولید خودرو، افزایش قیمت رخ داده؛ اما این همه ماجرا نیست و خیلی از قطعات خودرو متأثر از قیمت جهانی است.
سعید زرندی

چرا قیمت خودرو داخلی از نرخ ارز در بازار آزاد تأثیر می‌گیرد؟

زرندی درباره اینکه چرا می‌گوییم خودرو تولید داخل است؛ اما قیمت آن متأثر از قیمت ارز است، تصریح کرد:

خودرویی که فرضا ۶ تا ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودروهای پرتیراژ بین ۱،۰۰۰ تا ۲،۰۰۰ دلار وابستگی دارند، می‌شود این را تا ۲،۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند؛ اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در ۶ ماهه نخست سال، ۱۹ درصد درمقایسه‌با مدت مشابه سال گدشته تولید خودرو رشد کرده است؛ البته غیر از این خودروهایی که در پارگینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. هرچند باید بدانیم به‌نفع کارخانه است که زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد.

تقدینگی مردم درخورتوجه است؛ اما واردات انجام نخواهد شد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود در قرعه‌کشی یکی از خودروسازان نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شرکت کردند. وی دراین‌باره اظهار کرد:

این آمار نشان می‌دهد که نقدینگی زیادی دراختیار مردم است. نکته مهم‌تر اینکه اختلاف قیمت‌های دولتی رانت و جذابیت ایجاد کرده تا یک‌شبه صدمیلیون سود نصیب افراد شود و همین موجب می‌شود همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در اقتصاد تولیدمحور هیچ وقت سود بادآورده وجود ندارد و مالیات خاص برای سودهای یک‌شبه وجود دارد. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد، حرکت به‌سمت تنظیم بازارهای موازی تولید است.عمده کشورهایی که توانستند در قرن بیستم به‌سمت رشد اقتصاد بروند، بر تولید تمرکز و فعالیت‌های موازی را غیرجذاب کردند؛ اما در کشور ما، اگر پول را در تولید بیاورید، ۵۰ دستگاه بازخواستتان می‌کنند. درمقابل، در بازارهای موازی تولید سود بدون ریسک وجود دارد؛ بنابراین، سرمایه‌داران به ‌جای تولید به‌سمت بازار ارز و طلا جذب می‌شوند. بااین‌همه، اخیرا در قانون مالیات‌ها به این مسئله توجه شده است. واردات ابزاری کنترلی برای زمانی است که میزان عرضه با تقاضا برابری نمی‌کند؛ اما در شرایط فعلی، ارز باید به‌سمت نیازهای اساسی کشور برود، نه کالای مصرفی. سیاست مهمی که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کند ارزآوری کالاهای تولیدی از مسیر صادرات و کاهش ارزبری با ساخت داخل و کنترل واردات است.در حوزه خودرو به‌طورکلی حدود پنج‌میلیارد دلار واردات داریم که در سال‌های اخیر، روند نزولی داشته و در بخش قطعات منفصله در اوایل سال ۱۳۹۸ به ۳،۲۸۰ دلار رسید. نگاه کلان وزارت صنعت این است که کاری را حمایت کند که به ارزآوری یا خروج ارز کمتر از کشور منجر شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات