تاندربولت 4 با پردازنده‌های تایگر لیک اینتل از راه می‌رسد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
اتصال تاندربولت ۴ به‌همراه پردازنده‌های موردانتظار تایگرلیک اینتل از راه خواهد رسید؛ اما ظاهرا این نسخه تفاوت چندانی با نسل گذشته ندارد.
تبلیغات

رویداد اینتل در نمایشگاه CES 2020‌ براثر معرفی‌نشدن هیچ محصول جدیدی، هیجان چندانی نداشت؛ اما تراشه‌ساز کهنه‌کار دنیای فناوری اطلاعاتی را در مورد پردازنده‌های موردانتظار Tiger Lake به‌اشتراک گذاشت. اینتل در یکی از اسلایدهای دیشب، پشتیبانی از درگاه ارتباطی «جدید» تاندربولت ۴ را وعده داد.

درحالی‌که نام تاندربولت ۴، افزایش سرعت و پهنای باند رابط جدید نسبت به تاندربولت ۳ را به ذهن متبادر می‌سازد، منابع قابل‌اتکا و معتمد در صنعت نیمه‌هادی مدعی هستند که تاندربولت ۴ رابط جدیدی نیست و عمدتا بخشی از کمپین ری‌برندینگ اینتل برای تأیید یکپارچگی USB 4 و تاندربولت ۳ به‌حساب می‌آید؛ بدین ترتیب احتمالا این رابط سریع‌تر از نمونه‌ی پیشین نخواهد بود.

Tiger Lake

اینتل می‌گوید تاندربولت ۴ به حکمرانی این شرکت در زمینه‌ی ارائه‌ی عملکرد بی‌نظیر، راحتی و کیفیت استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر USB-C ادامه می‌دهد و جدیدترین نوآوری‌های مربوط به تاندربولت را به پلتفرم PC می‌افزاید. شرکت سازنده تاندربولت ۴ را مبتنی بر استانداردهای آزاد و سازگار با تاندربولت ۳ معرفی می‌کند.

در بیانیه‌ی اینتل به «جدیدترین بهبودهای تاندربولت» اشاره می‌شود؛ اما مشخص نمی‌کند که آیا رابط جدید نسبت به تاندربولت ۳ سریع‌تر است یا خیر؛ بنابراین احتمالا از دید اینتل، اضافه‌شدن تعدادی قابلیت مدیریتی، تغییر نام رابط به تاندربولت ۴ را توجیه می‌کند. رابط جدید اکنون مبتنی بر PCIe 4.0‌ خواهد بود؛ هرچند که این موضوع به‌مفهوم افزایش سرعت نیست. 

استاندارد / مشخصات

پهنای باند

نام فنی

نام تجاری

USB 4

۴۰ گیگابیت‌برثانیه

USB 4.0

نامشخص

USB 3.2

۲۰ گیگابیت‌برثانیه

USB 3.2 Gen 2x2

SuperSpeed USB 20Gbps

USB 3.1

۱۰ گیگابیت‌برثانیه

USB 3.2 Gen 2

SuperSpeed USB 10Gbps

USB 3.0

۵ گیگابیت‌برثانیه

USB 3.2 Gen 1

SuperSpeed USB

اینتل در پاسخ به سوال در مورد سرعت تاندربولت ۴ نسبت به نسخه‌ی ۳ می‌گوید «جزئیات بیشتر در زمانی دیگر ارائه خواهد شد». این شرکت در جریان رویداد CES 2020، تاندربوت ۴ را چهار برابر سریع‌تر نسبت به USB 3 اعلام کرد؛ اما مشخص نشد که منظور از «USB 3» دقیقا کدام استاندارد بوده؛ اما اندکی بعد اینتل اذعان داشت که مبنای ادعایش رابط USB 3.1 با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه بود. بدین ترتیب پهنای باند تاندربولت ۴ معادل ۴۰ گیگابیت‌برثانیه و برابر با تاندربولت ۳ است.

سال گذشته اینتل پروتکل تاندربولت ۳ را برای عمومیت بخشیدن به استفاده از آن، به کمیته‌ی استانداردهای USB اهدا کرد و این کمیته پروتکل یادشده را به مشخصات فنی USB 4 افزود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات