از ۱۷ دی‌، ۱/۵ درصد هزینه‌ی سفر تاکسی‌های اینترنتی دراختیار شهرداری قرار می‌گیرد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
براساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، ۱/۵ درصد هزینهٰ‌ی سفر تمام تاکسی‌های اینترنتی مشمول عوارض شهرداری می‌شود و این دستور از ۱۷ دی‌ در تهران و مشهد لازم‌الاجرا شده است.
تبلیغات

براساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت پایه‌ی سفر در تمام تاکسی‌های اینترنتی مشمول عوارض شهرداری می‌شود. در دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین که حدود چند ماه پیش ابلاغ شد، قرار بود تاکسی‌های آنلاین در ازای پرداخت ۲ درصد از کرایه‌ی هر سفر به شهرداری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. بعد از تماس زومیت با روابط‌عمومی اسنپ، این شرکت اعلام کرد میزان عوارض به مقدار ۱/۵ درصد هزینه‌ی سفر است و این دستور از ۱۷ دی‌ در تهران و مشهد لازم‌الاجرا شده است.

روابط‌عمومی اسنپ همچنین در پاسخ به این پرسش که «کسر عوارض ۱/۵ درصدی از درآمد رانندگان است یا خیر؟» پاسخ داد:

این عوارض به میزان ۱/۵ درصد هزینهٰ‌ی سفر است که کسر آن از محل درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نخواهد بود و معادل رقم آن به قیمت سفرها اضافه می‌شود.

روابط‌عمومی این شرکت همچنین تأکید کرد تمام این مبلغ براساس دستورالعمل مذکور دراختیار شهرداری قرار می‌گیرد. بعد از کشمکش‌های میان تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری، علی پیرحسین‌لو، مشاور معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی، مهر سال جاری از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین خبر داده بود و در بخشی از توییت خود درباره‌ی این موضوع نوشت:

شرکت‌ها باید قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند. شهرداری بدون دخالت در رابطه‌ی مالی مسافر و راننده و شرکت، باید ۲ درصد کرایه‌ی هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه‌ی حمل‌و‌نقل عمومی کند. درعوض، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی نیز توضیحاتی را در مورد عوارض ۱/۵ درصدی تاکسی‌های اینترنتی ارائه داد. وی گفت:

براساس قرارداد با شهرداری که در مهرماه و طبق دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی امضاء کردیم باید میزان مشخص عوارض شهر را به شهرداری پرداخت می‌کردیم اما این اتفاق تاکنون رخ نداد.

او دلیل تأخیر در اجرایی نشدن الزام پرداخت ۱/۵ درصد عوارض سفر تاکسی‌های اینترنتی را درخواست غیرمستقیم وزارت کشور و شهرداری تهران اعلام کرد. منشی‌پور در این مورد می‌‌گوید:

شهرداری و وزارت کشور از حقی که براساس قرارداد داشتند گذشته بودند و از ما خواستند فعلاً آن را دریافت نکنیم، هر چند نامه‌ی کتبی دراین‌زمینه به ما نداده بودند. اما از ابتدای این هفته به تاکسی‌های اینترنتی اعلام شد که عوارض سفر را دریافت کنند.

به‌گفته‌ی منشی‌پور متوسط قیمت پایه در تهران حدود ۱۳ هزار تومان است که اضافه شدن ۱/۵ درصد عوارض شهری به آن نزدیک به ۲۰۰ تومان به این قیمت اضافه خواهد کرد.

متن کامل دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های آنلاین را می‌توانید از اینجا بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات