کابل USB امنیتی برای حفاظت از لپ‌ تاپ در مواقع دزدی طراحی شد

یک‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
یکی از برنامه‌نویسان ابزار امنیتی سخت‌افزاری مبتنی‌بر USB طراحی کرده که درصورت دزدیده‌شدن لپ‌تاپ، آن را خاموش و غیرفعال می‌کند.
تبلیغات

تصور کنید با لپ‌تاپ خود در محیطی عمومی کار می‌کنید و ناگهان فردی دستگاه شما را می‌دزدد. شاید چنین سناریویی عجیب و دور از انتظار به‌نظر برسد؛ اما به‌‌هرحال ترسناک است. در چنین مواقعی، اگر اطلاعات مهمی روی لپ‌تاپ داشته باشید، دزد مذکور به کل زندگی دیجیتالی شما دسترسی خواهد داشت.

یکی از راهکارهای امنیتی حفاظت از داده دربرابر دزدی، رمزنگاری داده‌های موجود در کامپیوتر شخصی است. بااین‌حال، اگر لپ‌تاپ شما در زمان دزدیده‌شدن روشن باشد و وارد حساب کاربری خود شده باشید، رمزنگاری عملا بی‌فایده خواهد بود. یکی از برنامه‌نویسان اهل سان‌فرانسیسکو راهکاری سخت‌افزاری طراحی کرده است که تا حدودی این مشکل را حل می‌کند. مایکل آلتفیلد در پستی وبلاگی راهکار خود را شرح داد که در آن، برای کاربران لپ‌تاپ‌های لینوکسی با هزینه‌ای حدود ۲۰ دلار یا کمتر، قطعه‌ی خاموش‌کردن دستگاه را طراحی می‌کند. قطعه‌ی امنیتی مذکور درصورت دورشدن لپ‌تاپ از کاربر، آن را خاموش می‌‌کند.

آلتفیلد نام نوآوری خود را BusKill گذاشته است و روشی بسیار ساده را برای ساختش شرح می‌دهد. در لپ‌تاپ‌های لینوکسی، می‌توان یک Rule در بخش مدیریت نرم‌افزار اضافه کرد که درصورت خارج‌شدن درایو USB، فعالیت خاصی انجام دهد. همین رویکرد را که تنها به چند خط کد نیاز دارد، می‌توان برای اجرا در‌صورت‌ خارج‌شدن قطعه‌ی سخت‌افزاری USB طراحی کرد.

آلتفیلد طراحی راهکار امنیتی خود را با درایو USB چهاردلاری آزمایش کرد. درایو مذکور به کابلی متصل شد که طبق تصویر می‌توان آن را با گیره‌ای به لباس وصل کرد. کل تنظیمات مدنظر او قیمتی بین ۲۰ تا ۴۵ دلار خواهد داشت و می‌توان از قطعات اضافی برای ساخت آن استفاده کرد. درنهایت، کابل قطع عملکرد لپ‌تاپ ساخته می‌شود که بین کاربر و دستگاه متصل خواهد بود. در‌صورت‌یکه فردی قصد دزدیدن لپ‌تاپ را داشته باشد، کابل USB از پورت خود خارج می‌شود و دستگاه را قفل یا خاموش می‌کند.

کابل USB امنیتی

آلتفیلد در بخشی از پست وبلاگی خود نوشت:

ما همه‌ی اقدامات ممکن را به‌کار می‌گیرم تا امنیت عملیاتی خود را هنگام کارکردن با لپ‌تاپ در محیط‌های عمومی افزایش دهیم. در چنین محیط‌هایی، احتمال دارد پس از ورود شما به حساب کاربری و تأیید هویت، فردی دستگاه را بدزدد.

مایکل آلتفیلد به‌خاطر سفرهای متعددش به چنین راهکاری برای افزایش امنیت دستگاهش فکر کرد. او در مکان‌های عمومی متعدد در کشورهای گوناگون کار می‌کند و نگرانی زیادی درباره‌ی امنیتش دارد. این برنامه‌نویس اهل سان‌فرانسیسکو می‌گوید هنگام کار با دستگاه شخصی، انواع فعالیت‌های حساس بانکی و امنیتی و کاری را انجام می‌دهد که به‌هرحال به حساسیت‌های امنیتی نیاز دارند.

مخترع راهکار ساده‌ی امنیتی هیچ‌گاه با دزدیده‌شدن لپ‌تاپش مواجه نشده است؛ اما به‌هرحال جرم‌های سایبری همیشه رخ می‌دهند. اگر نگاهی به اخبار حوادث در دنیای فناوری بیندازید، قطعا نمونه‌هایی از دزدی و حتی قتل را مشاهده می‌کنید. به‌عنوان مثال، اخبار متعددی از کشته‌شدن افرادی وجود دارد که سعی کرده‌اند کامپیوتر شخصی خود را از دزدها پس بگیرند. حال اگر همین افراد مطمئن باشند داده‌ها حتی پس از دزدیده‌شدن دستگاه امن هستند، شاید نگرانی کمتری داشته باشند. درنهایت، باید اشاره کنیم شاید نوآوری مایکل آلتفیلد در نظر بسیاری ساده و غیرالزامی به‌نظر برسد؛ اما برخی کاربران دنیای فناوری حساسیت بسیار زیادی روی داده‌های خود دارند و چه‌بسا استفاده از همین کابل ساده، بسیاری از مشکلات آن‌ها را حل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات