اعلان قرمز اینترپل برای بازداشت کارلوس گون

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
اینترپل اعلان قرمز برای دستگیری کارلوس گون را به لبنان ارسال کرد. مدیرعامل سابق نیسان سه‌ گذرنامه‌ی لبنانی و فرانسوی و برزیلی دارد و بعید است به ژاپن استرداد شود.
تبلیغات

ماجرای کارلوس گون (Carlos Ghosn) مدیرعامل سابق نیسان هنوز ادامه دارد و با گریختن وی به لبنان، قسمت جدیدی از جنجال‌ها آغاز شده است. هفته‌ی گذشته، گون در اقدامی که هنوز جزئیات دقیق آن مشخص نیست، از بازداشت خانگی به منزل شخصی‌اش در بیروت گریخت. درحالی‌که چگونگی خروج گون از ژاپن سؤال بزرگی است، اینترپل دستور بازداشت مدیرعامل سابق نیسان را صادر کرده است.

گون سال گذشته و زمانی‌که اولین‌بار در ژاپن دستگیر شد، با لباس مبدل در میان خبرنگاران رفت که خیلی زود شناسایی شد؛ اما به‌نظر می‌رسد این مدیر ۶۵ ساله در تلاش دومش موفق شده است. گون که با چند اتهام سوء‌استفاده‌ی مالی در ژاپن روبه‌رو است، پیش از برگزارشدن دادگاهش از این کشور گریخت.

Carlos Ghosn / کارلوس گون
مقاله‌های مرتبط:

شبکه‌ی تلویزیونی MTV لبنان در تحلیلی جالب اشاره کرده است گون در بین لوازم موسیقی مخفی شده و از ژاپن به ترکیه رفته است. براساس این گزارش، یکی از گروه‌های موسیقی به‌مناسبت جشن کریسمس در خانه‌‌ی ژاپن که گون در آن بازداشت بوده، برنامه اجرا کرده است. مدیر سابق نیسان در ابزار موسیقی این گروه مخفی شد تا به ترکیه برود و سپس از استانبول با جت شخصی و به‌صورت قانونی به بیروت پرواز کند.

وال‌استریت ژورنال و فایننشیال‌تایمز در گزارشی دیگر تحلیل کرده‌اند نقشه‌ی خروج گون از ژاپن ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است و چند مأمور محافظ شخصی در لباس اعضای گروه موسیقی، او را همراهی کرده‌اند. درحالی‌که گذرنامه‌های لبنانی و فرانسوی و برزیلی گون دراختیار پلیس ژاپن بود، استفاده از پاسپورت جعلی نیز مطرح شده است.

Carlos Ghosn / کارلوس گون

پلیس بین‌الملل پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته حکم بازداشت (اعلان قرمز) گون را به لبنان فرستاد. براساس گزارش رویترز، درخواست اینترپل به لبنان رسیده؛ اما هنوز دراختیار مقام‌های قضایی این کشور قرار نگرفته است. باتوجه‌به اینکه هیچ توافقنامه‌ی استردادی بین دولت‌های ژاپن و لبنان وجود ندارد، احتمالا گون در بیروت بماند. ترکیه نیز هم‌اکنون هفت نفر را برای بررسی پرواز گون از این کشور به لبنان به‌صورت موقت بازداشت کرده است. درمقابل، مقام‌های فرانسه هم اعلام کرده‌اند اگر گون به این کشور سفر کند، باتوجه‌به اینکه گذرنامه‌ی فرانسوی دارد، به ژاپن استرداد نمی‌شود.

گون بیانه‌ی کاملی نداده؛ اما اشاره کرده است خانواده‌ی او در نقشه‌ی گریختنش به بیروت نقشی نداشته‌اند. مدیرعامل سابق نیسان پس از مستقرشدن در بیروت گفت:

من دیگر گروگان دادگستری نادرست ژاپن نیستم. در این سیستم، گناه‌‌کاربودن فرض می‌شود و تبعیض حکم‌فرما است و ابتدایی‌ترین بخش حقوق بشر نادیده گرفته می‌شود.
carlos ghosn

دولت ژاپن نمی‌تواند لبنان را به تحویل‌دادن گون وادار کند. شاید هم‌اکنون فشار اصلی متوجه ژاپنی‌ها باشد که چگونه مظنون اصلی یکی از مهم‌ترین پرونده‌‌های رسوایی مالی چند سال اخیر، با وجود بازداشت خانگی از کشور خارج می‌شود؟ وزارت دادگستری ژاپن پس از پایان تعطیلات سال ۲۰۲۰، تحقیقات رسمی درباره‌ی گون و گریختن او به لبنان را آغاز می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات