گزارش مالی AMD برای فصل چهارم سال ۲۰۱۹ نشان از افزایش ۵۰ درصدی درآمد دارد

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تجارت AMD در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی به‌لطف بهبودهای اعمال‌شده در پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ و عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری رادئون ۵۰۰۰ رونق بیشتری پیدا کرده است.
تبلیغات

AMD گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم و کل سال مالی ۲۰۱۹ را منتشر کرد. براساس این گزارش، درآمد شرکت در سه‌ماهه‌ی یادشده با ۱۸ درصد افزایش نسبت‌به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ و ۵۰ درصد افزایش درقیاس‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال پیش، به ۲٫۱۳ میلیارد دلار رسیده است. حاشیه‌ی سود ناخالص نیز در همین سه‌ماهه افزایش یافته و به ۴۵ درصد رسیده است؛ این شاخص برای سه‌ماهه‌ی قبل ۴۳ و برای سال گذشته ۳۸ درصد بود.

سود عملیاتی AMD با رشد حیرت‌انگیز ۱۱۴۳ درصدی، از ۲۸ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ به ۳۴۸ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی اخیر رسیده؛ در بازه‌های زمانی یادشده سود خالص AMD نزدیک‌به ۳۴۷ درصد رشد داشته و رقم ۱۷۰ میلیون دلاری را تجربه کرده است. در نهایت نیز درآمد حاصل‌از هر سهم در مقایسه با سه‌ماهه‌ی پیشین، با افزایش ۲۷۵ درصدی به ۰٫۱۵ دلار به ازاء هر سهم می‌رسد. لیزا سو، مدیرعامل AMD دررابطه‌با درآمدهای شرکت متبوعش گفت:

طی مسیری که درچند سال گذشته سپری کردیم، سال ۲۰۱۹ نقطه‌ی عطف بزرگی بوده است، زیرا قدرتمند‌ترین محصولاتمان طی ۵۰ سال گذشته را در این سال با‌موفقیت معرفی و عرضه کردیم.

AMD

سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۸

درصد تغییر نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل

درصد تغییر نسبت به سال قبل 

درآمد

۲٫۱۲۷ میلیارد دلار

۱٫۸۰۱ میلیارد دلار

۱٫۴۱۹ میلیارد دلار

۱۸٪+

۵۰+

حاشیه‌ی سود

۴۵٪

۴۳٪

۳۸٪

۲٪+

۷+

سود عملیاتی

۳۴۸ میلیون دلار

۱۸۶ میلیون دلار

۲۸ میلیون دلار

۸۷٪+

۱۱۴۳+

سود خالص

۱۷۰ میلیون دلار

۱۲۰ میلیون دلار

۳۸ میلیون دلار

۴۲٪+

۳۴۷+

سود هر سهم

۰٫۱۵  دلار

۰٫۱۱ دلار

۰٫۰۴ دلار

۳۶٪+

۲۷۵+

درآمد AMD برای کل سال مالی ۲۰۱۹، ۶٫۷۳ میلیارد است که ۴ درصد افزایش را نسبت‌به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. حاشیه‌ی سود با رشد نسبت‌به سال قبل از ۳۸ درصد به ۴۳ درصد رسید و سود عملیاتی ۴۰ درصد بالاتر رفت و در سال مالی ۲۰۱۹، به حدود ۶۳۱ میلیون دلار رسید. بااین‌حال سود خالصی که AMD در بازه‌ی زمانی یادشده به‌دست آورده، تقریبا در رقم ۳۴۱ میلیون دلار ثابت مانده است. در سال ۲۰۱۹ سود هر سهم در مقایسه با سال مالی پیشین شش درصد کاهش یافته و ۰٫۳۰ دلار را به‌ازای هر سهم نشان می‌دهد.

AMD در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ درحدود ۵۶۳ میلیون دلار از بدهی‌های خود را پرداخت کرده است که نسبت‌به مبلغ ۱۰۸۷ میلیون دلاری در سه‌ماهه‌ی پیش‌از‌آن، کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد. استراتژی AMD در این حوزه، کاهش بدهی‌های پرداختی برای تقویت ترازنامه است. درواقع، اینکه AMD تمام بدهی‌اش را پرداخت کند یا خیر، بستگی‌به نوع بدهی‌های شرکت یادشده و نیز موارد استفاده‌ی بهتر از پول‌های این شرکت دارد.

تجارت AMD در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی از فروش تراشه‌های سری اپیک (EPYC)، رایزن و رادئون، به‌لطف بهبودهای اعمال‌شده در پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ و عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری رادئون ۵۰۰۰ رونق بیشتری پیدا کرده است. سود حاصل‌از فروش تراشه‌های نیمه‌سفارشی، یکپارچه و سازمانی (EESC) نیز به‌لطف فروش بیشتر تراشه‌های سری اپیک، با وجود افزایش ۷ درصدی باز‌هم انتظارات را برآورده نمی‌کند.

انتظار خریداران برای کنسول‌های جدیدی‌که در نیمه‌ی دوم سال میلادی جاری عرضه خواهند شد، سبب شده تا فروش تراشه‌های نیمه‌سفارشی کاهش یابد و درنتیجه سود حاصل از این بخش کمتر از انتظارات باشد. همچنین پیش‌بینی‌ها درمورد فروش پردازنده‌های سری اپیک درست از آب درنیامد، اما کماکان انتظار می‌رود با محکم‌تر شدن جای پای تراشه‌ی Rome در بازار سرور، همچون موارد رایزن و رادئون جهشی بزرگ در آمار فروش و درآمدها رخ دهد.

AMD

سال مالی ۲۰۱۹

سال مالی ۲۰۱۸

درصد تغییر

درآمد

۶٫۷۳۱ میلیارد دلار

۶٫۴۷۵ میلیارد دلار

۴+ 

حاشیه‌ی سود

۴۳ درصد

۳۸ درصد

۵+ 

سود عملیاتی

۶۳۱ میلیون دلار

۴۵۱ میلیون دلار

۴۰+ 

سود خالص

۳۴۱ میلیون دلار

۳۳۷ میلیون دلار

۱+ 

سود هر سهم

۰٫۳۰ دلار

۰٫۳۲ دلار

۶-

قسمت اصلی از درآمدهای AMD، حاصل‌از بخش تراشه‌های محاسباتی و کارت‌های گرافیک است. به‌لطف فروش خوب پردازنده‌های رایزن و کارت‌های گرافیک رادئون، درآمد این بخش نسبت‌به سال قبل افزایش ۶۹ درصدی تجربه می‌کند. سال ۲۰۱۹ درآمد عملیاتی نیز به‌لطف حاشیه‌ی سود تراشه‌های سری رایزن، نسبت‌به سال ۲۰۱۸ بیشتر بود. حال‌که محصولات AMD در زمینه‌ی عملکرد رقابتی هستند، این شرکت نیازی به اعمال تخفیف روی تراشه‌های خود ندارد؛ البته همین تخفیف‌ها بود که غول تراشه‌ساز را به عرصه‌ی رقابت با اینتل بازگرداند.

AMD's Financial Report

همان‌گونه‌که پیش‌تر گفته شد، سود حاصل‌از فروش تراشه‌های نیمه‌سفارشی، یکپارچه و سازمانی به‌خوبی بخش تراشه‌های محاسباتی و کارت‌های گرافیک نیست، اما نسبت‌به سال قبل رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد. سود عملیاتی در این بخش در سه‌ماهه‌ی جاری ۴۵ میلیون دلار است که نسبت‌به سال قبل با ۶ میلیون دلار ضرر در شاخص یادشده، بسیار چشمگیر به‌نظر می‌رسد. AMD در حوزه‌ی یادشده راه طولانی در پیش دارد. همچنین در طی ارائه‌ی گزارش مالی، مدیر‌عامل AMD اعلام کرد نسل جدید کارت‌های گرافیک سری Navi بالیتوگرافی ۷ نانومتری و نسل دوم از معماری RDNA در سال جدید معرفی خواهند شد. او گفت:

ما در سال ۲۰۱۹ معماری جدیدمان در کارت‌های گرافیک را معرفی کردیم و [این معماری] در محصولات سری Navi‌ به‌کار رفت. همچنین شما می‌توانید انتظار ارتقاء این محصولات در سال ۲۰۲۰ را نیز داشته باشید. علاوه‌براین ما امسال نسل جدید از معماری RDNA را نیز عرضه خواهیم کرد که بخشی از محصولاتمان در سال ۲۰۲۰ خواهند بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات