ویروس کرونا جدید وارد ایران خواهد شد

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت ویروس کرونا جدید به ایران وارد خواهد شد و درصورت مشاهده و تأیید بیماری، بلافاصله این موضوع را اعلام خواهیم کرد.
تبلیغات

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگوی ویژه‌ی خبری شبکه دو سیما در مورد ویروس کرونا جدید اعلام کرد اگر فردی مبتلا باشد و در دوره‌ی نهفتگی بیماری وارد کشور شود، یعنی علائم ویروس کرونا را نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران است؛ این موضوع چند روز پیش ثابت شده است.

او همچنین اعلام کرد وزارت بهداشت افراد وارد شده از چین به ایران را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند. گروه اول کسانی هستند که هیچ علامتی ندارند و سالم هستند؛ اما به آن‌ها آموزش داده شده و شماره‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود تا در صورت مشاهده‌ی علائم این بیماری، با ما تماس بگیرند. همچنین به این افراد توصیه می‌شود که بهتر است تا دو هفته از رفت‌و‌آمد و تماس با دیگران پرهیز کنند.

گروه دوم، افرادی هستند که علائم خفیفی مانند سرماخوردگی دارند؛ از این افراد، نمونه برداری و به آن‌ها توصیه می‌شود که در منازل خود بمانند. «نیروهای ما روزانه با آن‌ها تماس می‌گیرند یا مراجعه‌ی حضوری دارند و وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کنند، اگر بیمار اعلام کند که وضعیت خوبی ندارد، به بیمارستان منتقل می‌کنیم و تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌دهیم.» گویا گفت:

تاکنون ۶ مورد مشکوک به ویروس کرونا جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه‌ی آن‌ها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته شده، بررسی کرده‌ایم و همه‌ی این موارد منفی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد کلیپ‌هایی که از ویروس کرونا جدید در اینترنت منتشر شده و باعث نگرانی مردم شده است توضیح داد این موارد غیر معمول است؛ مواردی مانند یک‌باره به زمین افتادن بیمار مبتلا به ویروس کرونا، صحت ندارد. ویروس کرونا، دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملا شبیه به آنفلوانزا است. برخی از مبتلایان که بیماری آن‌ها شدید می‌شود، دچار ذات‌الریه می‌شوند. وی گفت:

عمدتا افرادی مانند کهنسالان یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید ویروس کرونا جدید شده‌اند. بهتر است به‌جای ایجاد نگرانی در مردم، اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس، آشنا شوند و از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم چون تعدادی از اعضای خانواده‌ها و اقوام هموطنان‌مان در شهر ووهان چین سکونت دارند. نباید اجازه دهیم که در مورد ویروس کرونا جدید بزرگ‌نمایی شود که مردم به وحشت بیافتند.
ویروس کرونا

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد ورود ویروس به کشور توضیح داد ویروس کرونا جدید وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود. این ویروس هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.

همه‌ی کشورها در مقابل ویروس کرونا جدید، چهار وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، باید با آموزش‌های عمومی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی، کاری کنند تا مردم کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شدند، بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت شود، افراد دیگر کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی دارند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آن‌ها شود تا کار آن‌ها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره تدابیری اندیشیده شود تا مبتلایان کم‌تر جان خود را از دست بدهند. وی گفت:

ویروس کرونا جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تأیید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران کننده‌ای نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ادامه افزود آنچه در فضای مجازی در مورد ورود ویروس کرونا جدید به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت‌های زیادی دارد. مرگ‌ومیر ویروس کرونا جدید نسبت به سایر ویروس‌های کرونای مهم مانند مرس و سارس، کمتر است. آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، براساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، صحت ندارد. ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ یک از کشورهای همسایه که عنوان شده، وارد نشده تنها در یک کشور در منطقه، ابتلاء به این ویروس تأیید شده که آن هم امارات متحده‌ی عربی است. گویا در پایان گفت:

ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوانزا است و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد. اسم کروناویروس جدید، نگرانی زیادی ایجاد کرده است و تا وقتی آزمایش‌ها پزشکی اثبات نکرده که ویروس کرونای جدید شناسایی نشده، بهتر است که در محافل علمی با احتیاط در مورد آن صحبت کنیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام کرده است غربالگری‌ ویروس کرونا در مبادی کشور و فرودگاه‌های بین‌المللی با جدیت ادامه دارد اما هنوز تصمیمی برای محدودیت یا قطع پروازهای خارجی دارای مقصد یا مبداء چین گرفته نشده است.

ویروس کرونا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات