پادکست ششم زومیت : چرا توهم توطئه جذاب است؟

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
توهم توطئه، خصوصا در عصر اینترنت و اخبار دروغین در سال‌های اخیر با اقبال بسیاری مواجه شده، اما علت آن چیست و چرا توهم توطئه این چنین جذاب است؟
تبلیغات

توهم توطئه یا تئوری توطئه (Conspiracy Theory) به عقیده پژوهشگران نوعی بیماری روانی جمعی است. درواقع، به بیماری فردی سوءظن پارانویا یا بدگمانی گفته می‌شود و به بیماری جمعی آن توهم توطئه. کسانی که به توهم توطئه از هر نوع آن باور داشته باشند، عمده وقایع دنیای پیرامون خود را با معیارها و منطق همان توهم‌های توطئه می‌سنجند. بنابراین برای معتقدان به توهم توطئه، هر آنچه در دنیای سیاست، علم، اقتصاد و اجتماع رخ می‌دهد، حاصل دسیسه قدرت‌های پشت پرده است و برای هر اتفاقی علتی بزرگ وجود دارد که در نهان از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده و حالا موفق به اجرای آن شده است.

برخی از تئوری‌های توطئه مانند فضانوردان باستانی، تخت بودن کره زمین یا ایلومیناتی‌ها آنچنان عجیب و غیرقابل باور هستند که به دشواری می‌توان تصور کرد، حقیقتا کسی به آن باور داشته باشد. اما آمارها نشان داده، حداقل نیمی از مردم جهان حتی در پیشرفته‌ترین کشورها دستکم به یک تئوری توطئه باور دارند. کشور ما ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و بحث‌هایی که در محفل‌ها و انجمن‌های اینترنتی می‌شود، این‌طور برداشت می‌شود که شمار باورمندان به تئوری‌های توطئه در ایران بسیار زیادند. توهم توطئه و علل باور به آن، طی چند دهه گذشته به یکی از بحث‌های داغ روان‌شناسان و جامعه‌شناسان تبدیل شده است. تاکنون پژوهش‌های بسیاری برای توضیح علل و رواج تئوری‌های توطئه انجام گرفته است. در پادکست این هفته، سعی کرده‌ایم علت جذابیت توهم توطئه و علل رواج آن را بررسی کنیم.

پادکست زومیت را از پلتفرم‌های مختلف بشنوید

نوارگوگل پادکستاپل پادکستکست‌باکس

می‌توانید برای گوش دادن به سایر قسمت‌های پادکست زومیت، به کانال زومیت در نوار مراجعه کنید. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات