ویروس‌شناس چینی: کرونا جدید ۱۰ برابر خطرناک‌تر از ویروس سارس خواهد بود

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی برخی ویروس‌شناسان، شیوع جهانی ویروس کرونای جدیدی که از چین منشا گرفته است، بسیار وسیع‌تر از همه‌گیری ویروس‌های مشابه قبلی خواهد بود.
تبلیغات

همان‌طور که چین در تلاش است ویروس کرونا کشنده‌ای را مهار کند که از شهر ووهان منشا گرفته و از آن زمان در سرتاسر جهان منتشر شده است، کارشناسان چشم‌انداز ترسناکی از همه‌گیری آن ترسیم می‌کنند. اگرچه کارشناسان شیوع جهانی کنونی را با شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ که موجب مرگ بیش از ۷۰۰ نفر در سرتاسر جهان شد، مقایسه می‌کنند، گوآن یی، ویروس‌شناسی که به شناسایی سارس کمک کرده است، در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت که احتمالا شیوع جهانی ویروس کرونای جدید حداقل ده برابر بدتر از شیوع سارس در گذشته می‌شود و به‌طور یقین، شیوع گسترده‌تری رخ خواهد داد.

یی تصریح کرد که سارس به‌سادگی ویروس کرونای شهر ووهان منتشر نمی‌شد و در مناطق مشخصی از چین محدود شده بود. در همین حین، بنا به آخرین گزارش‌ها، ویروس کرونا درحال حاضر دست‌کم در ۱۰ کشور منتشر، ۱۲۸۷ نفر را آلوده و موجب مرگ ۴۱ نفر شده است. البته این آمار درحال تغییر است و اعداد نهایی موجود نیست؛ مشکلی که موجب پیچیده‌تر شدن واکنش رسمی دربرابر این شیوع جهانی می‌شود. یی با اشاره به این موضوع که کنترل بیماری تا حد زیادی از دست ما خارج شده است، گفت:

ما از دوره‌ی طلایی پیشگیری و کنترل بیماری رد شده‌ایم. علاوه‌براین، در زمان شلوغی از سال قرار داریم و برخی از مسئولان نیز در انجام وظایف خود در این مورد کوتاهی می‌کنند.

دولت چین هم‌زمان با شروع تعطیلات سال نوی میلادی در اقدامی بی‌سابقه ۱۸ شهر را قرنطینه کرده و در تلاش است که جریان اطلاعات پیرامون این شیوع را نیز کنترل کند. دولت به‌تازگی اعلام کرده که در شهر ووهان، مرکز انتشار ویروس بیمارستان بزرگی را با فضای کافی برای ۱۳۰۰ نفر خواهد ساخت. این بیمارستان قرار است ظرف مدت تنها ۱۰ روز ساخته شود.

  • گسترش بحران کرونا؛ قرنطینه ۳۶ میلیون نفر در چین، رسیدن ویروس به مرز اروپا
  • ویروس کرونا چینی؛ علائم، نحوه انتقال و هرآنچه باید درباره آن بدانید
  • مارها؛ منشأ اصلی احتمالی ویروس جدید کرونا در چین
  • Coronavirus / ویروس کرونا چینی

    بیمارستان در دست احداث در ووهان

    آخرین گزارش حاکی از آن است که ۲۲ استان چین اکنون وضعیت اضطراری سطح یک را اعلام کرده‌اند. امروز ظهر، صفحه‌ی توییتر نشریه‌ی دولتی پیلپز دیلی، مرگ یک پزشک را براثر ابتلا به ویروس در ووهان تأیید کرد. دکتر آدام کوچارسکی، استاد دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن به خبرگزاری اسکای‌نیوز گفت، ظهور بیشتر علائم ابتلا به کرونا چینی بین ۳ و ۶ روز پس از آلودگی شروع می‌شود.

    کرونا جدید چینی به‌سرعت در دیگر کشورهای جهان نیز گسترش می‌یابد. کری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ، امروز صبح گفت سطح واکنش به بحران از «جدی» به «اضطراری» افزایش یافته است. موارد ابتلا در این منطقه تاکنون ۵ نفر گزارش شده است. ساعتی پیش استرالیا نیز چهار مورد از ابتلا به ویروس را در ملبورن و نیوساوث ولز تأیید کرد. هر چهار بیمار به‌تازگی از چین بازدید کرده بودند. همچنین ویتنام ۵ مورد، فرانسه، ژاپن، سنگاپور و تایوان نیز هرکدام با سه مورد از جمله کشورهای درگیر با ویروس جدید کرونا محسوب می‌شوند. فرودگاه‌های سرتاسر جهان اکنون برای شناسایی موارد احتمالی ابتلا به ویروس، غربالگری حرارتی را از مسافران انجام می‌دهند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات