رئیس سازمان فضایی ایران: سال آینده چندین ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
ساخت و پرتاب ماهواره‌ی ظفر در مدار زمین، جهشی درخورتوجه برای فناوری فضایی ایران محسوب می‌شود.
تبلیغات

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات، اعلام کرد تمامی فعالیت‌های اجرایی برای پرتاب ماهواره ظفر انجام شده و این ماهواره کاملا آماده پرتاب است. وی افزود پرتاب ماهواره‌ی ظفر و قرارگیری آن در مدار زمین جهشی مهم در دستیابی ایران به فناوری فضایی محسوب می‌شود. براری گفت چهار تیم برای آماده‌سازی ماهواره ظفر همکاری کرده‌اند و آماده‌سازی پایگاه پرتاب، آماده‌سازی ماهواره، آماده‌سازی استقرار ایستگاه ماهواره و اتصال ماهواره و ماهواره‌بر هم‌اکنون انجام شده است. وی درادامه بیان کرد:

آزمایش‌های کاملی از ایستگاه هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات ماهواره انجام شده و همه‌چیز آماده‌ی پرتاب ماهواره از ایستگاه زمینی به مدار زمین است.

براری: زمان تولید بعدی ماهواره‌ها را به کمتر از یک سال می‌رسانیم

باتوجه‌به سه مأموریت ظفر که تصویربرداری از پایش پدیده‌های روی زمین و ذخیره و ارسال داده‌ها و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی است، براری ویژگی ارسال پیام ماهواره‌ی ظفر به‌صورت صوتی یا متنی از ۲۵۶ نقطه را برای استفاده از فناوری اینترنت اشیاء کاربردی دانست. وی اضافه کرد:

با اجرای این مأموریت می‌توان از حسگرهای ماهواره برای دریافت اطلاعات روی زمین استفاده کرد و در مناطقی که امکان دریافت اطلاعات و دیتا امکان‌پذیر نیست، ماهواره می‌تواند کاربرد داشته باشد.

درزمینه‌ی اندازه‌گیری تشعشع نیز، باتوجه‌به برنامه برای دستیابی به مدارهای ژئو (GEO، مدار زمین‌ثابت) و لئو (LEO، مدار نزدیک زمین)، اطلاعات دریافت‌شده‌ی این ماهواره از تشعشعات فضایی به‌دلیل پدیده‌های کهکشانی می‌تواند برای متخصصان کاربردی باشد.

ماهواره ظفر 1 و 2

رئیس سازمان فضایی ایران، هر مرحله از مسیر فناوری فضایی را یک موفقیت می‌داند و دراین‌باره می‌گوید:

در‌این‌زمینه، تقریبا اکثر راه و مسیرهای پرپیچ‌وخم فناوری را طی کرده‌ایم و قرارگیری ماهواره در مدار آخرین مرحله محسوب می‌شود. برای اولین‌بار است که می‌خواهیم ماهواره‌ی ایرانی را به مدار دورتر از ۵۰۰ کیلومتر از زمین و در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری از آن قرار دهیم. حتی اگر ماهواره در مدار قرار نگیرد، بازهم به‌منزله‌ی شکست نیست و ما درصد زیادی از موفقیت را در حوزه‌ی فناوری فضایی طی کرده‌ایم.

وی به این موضوع اشاره کرد ماهواره پیام سه دقیقه در خلأ فضا فعال بود:

در ماهواره‌ی پیام، مسیر انتخاب‌شده برای مدار ۵۰۰ کیلومتری بود که این ماهواره با موفقیت از پایگاه بلند شد و مرحله‌ی اول پرتاب را با موفقیت طی کرد؛ اما زمانی‌که به ارتفاع بیش از ۵۰۰ کیلومتر رسید، ۴۰ ثانیه زمان کم آورد. با‌این‌حال، سه دقیقه در خلأ فعال بود و اطلاعات را ارسال کرد.

اقدامات فضایی کشور در حوزه‌ی ماهواره از‌این‌پس پیوسته دنبال می‌شود تا به موفقیت‌های بیشتر دست پیدا کنیم

به‌گفته‌ی رئیس سازمان فضایی کشورمان، ایران عزمش را جزم کرده‌ تا به مدار فضایی زمین دست پیدا کند و از‌این‌پس، اقدامات فضایی در حوزه‌ی ماهواره را پیوسته دنبال خواهد کرد تا به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.

براری درباره‌ی تفاوت ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ با ماهواره‌بر سفیر نیز گفت:

ماهواره‌بر سفیر ماهواره‌ی ایرانی را در اندازه‌ی ۵۰ کیلوگرم و در مدار ۲۵۰ کیلومتری از سطح زمین با ماندگاری ۴۵ روز قرار داد؛ اما ماهواره‌بر سیمرغ قابلیت حمل ماهواره تا ۲۵۰ کیلوگرم را دارد و در مدار دورتر از ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد و به‌نوعی با این ماهواره‌بر شاهد ارتقای مداری خواهیم بود. طول عمر این ماهواره‌بر به پنج سال می‌رسد و برخلاف ماهواره‌بر سفیر که در مدار بیضوی زمین قرار گرفت، سیمرغ می‌تواند در هر ۹۴ دقیقه به‌صورت کروی دور کره‌ی زمین بچرخد.

طول عمر یک‌‌ونیم‌ساله‌ی ماهواره‌ی ظفر و وزن حدود ۱۳۰ کیلوگرم آن، جهشی فناورانه محسوب می‌شود که می‌تواند ایران را به مدار عملیاتی در سطح زمین برساند تا این ماهواره مسیری تحقیقاتی را طی کند.

براری به ماهواره امید نیز اشاره کرد؛ ماهواره‌ای که اولین گام ایران در رسیدن به فناوری فضایی بود. این پرتاب حدود ۱۴ سال پیش و در مدار ۲۵۰ کیلومتری سطح زمین انجام شده بود. براری افزود:

امروز با پرتاب ماهواره ظفر به مدار دورتر از ۵۰۰ کیلومتری زمین، این فناوری را تثبیت می‌کنیم. اگرچه خطاها و ناشناخته‌هایی در این مسیر وجود دارد، با پیوستگی و تکرار این فرایند، عزممان را جزم کرده‌ایم که به مدار بالای زمین دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران درباره‌ی ادامه‌ی برنامه‌های کشور برای دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره گفت:

قصد توقف در حوزه‌ی پرتاب ماهواره را نداریم و تمام تلاشمان این است که بتوانیم ابتدا به مدار پایین زمین دست یابیم که در ارتفاع پانصد تا هزار کیلومتر است و پس از آن ماهواره‌ی خود را در مدار ژئو قرار دهیم که در ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین است. زمان تولید بعدی ماهواره‌ها را نیز به کمتر از یک سال می‌رسانیم؛ چراکه هم‌اکنون توانایی تولید ماهواره در کشور وجود دارد.
Zafar / ظفر

براری آزمایش ماهواره‌ی پیام را نیز جزو موفقیت‌های سازمان فضایی کشور دانست؛ چرا که به‌گفته‌ی وی، در دنیا نیز کمتر سابقه دارد کشوری در دومین پرتاب خود، ماهواره‌ای را به مدار دورتر از ۵۰۰ کیلومتری زمین برساند:

حدود ۱۱ کشور در جهان توانمندی پرتاب و قرارگیری ماهواره در مدار را دارند که یکی از این کشورها، ایران است. بر‌این‌اساس، برنامه‌ی ما این است که ماهواره‌ی بعدی خود را در مدار هفت هزار کیلومتری زمین آزمایش کنیم.

وی یادآور شد:

ایران به‌دنبال دستیابی به فناوری صلح‌آمیز فضایی است و موضوع ماهواره‌بر با موشک کاملا متفاوت است و این دو موضوع فناوری‌های متفاوتی دارند. بنابراین، تلاشمان این است که به‌صورت کاملا شفاف تکنولوژی پرتاب ماهواره و انجام پروژه‌های مربوط به آن را برای مردم اطلاع‌رسانی کنیم و معتقدیم چیز پنهانی نداریم.

درانتها باید اشاره کنیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز اعلام کرد برای اولین‌بار مراحل پرتاب ماهواره‌ی ظفر در بهمن امسال به‌طور هم‌زمان پخش عمومی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات