ترامپ دوباره تهدید کرد؛ تعرفه واردات ۲۵ درصدی درانتظار خودروهای اروپایی

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
دونالد ترامپ با شروع دور جدید مذاکرات، کشورهای اروپایی را تهدید کرد درصورت نرسیدن به توافق، قانون جدید تعرفه‌ی ۲۵ درصدی واردات خودرو به آمریکا اجرا خواهد شد.
تبلیغات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالت متحده‌ی آمریکا، پس از یک دوره مذاکره، دوباره کشورهای اروپایی را با تعرفه‌ی گمرکی سنگین خودروها تهدید کرده است. ترامپ اشاره کرده است این‌بار تصمیمش جدی‌ است و درصورت نرسیدن به توافق مناسب، تعرفه‌ی جدید واردات خودروهای اروپایی به آمریکا اجرایی خواهد شد.

هفته‌ی گذشته، پس از اینکه ایران محدودیت‌های عملیاتی هسته‌ای ناشی از برجام را کنار گذاشت، ترامپ با تهدید به اروپایی‌ها واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت اگر رهبران بریتانیا و آلمان و فرانسه اقدام ایران را محکوم نکنند، تعرفه‌ی ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای اروپایی به آمریکا تنظیم خواهد شد.

Trump

بریتانیا که تا حدود یک هفته‌ی دیگر اتحادیه‌ی اروپا را ترک می‌کند، هم‌اکنون در حال مذاکره با آمریکا است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده است یکی از مزیت‌های برگزیت امکان مذاکره‌ی مستقل با کشورهایی مثل آمریکا است. به‌نظر می‌رسد کشورهای اروپایی تمایل چندانی به مذاکره با آمریکا ندارند؛ البته در سال ۲۰۱۸ پس از اینکه آمریکا از تعرفه‌ی جدید فولاد و آلومینیوم خبر داد، اروپایی‌ها نیز در پاسخ اعلام کردند روی کالاهای آمریکایی مثل موتورسیکلت‌ها عوارض گمرکی بیشتری در نظر خواهند گرفت.

trump USA china / ترامپ آمریکا چین

در این مرحله، ترامپ کالاهای ساخت فرانسه را هدف گرفته است. براساس صحبت‌های رئیس‌جمهور ایالات متحده، تعرفه‌ی ۱۰۰ و ۲۵ درصدی برای کالاهای لوکس فرانسوی و خودروهایی اروپایی در نظر گرفته می‌شود و تعرفه‌ی خدمات دیجیتالی هم افزایش پیدا می‌کند. ترامپ به خبرنگار وال‌استریت ژورنال گفت:

آن‌ها (کشورهای اروپایی) می‌دانند اگر به توافق منصفانه نرسیم، تعرفه‌های جدید را عملی می‌کنیم.
Mike Manley

سال گذشته، ترامپ تاریخ دقیقی برای اجرای قانون تعرفه‌های جدید اعلام کرده بود که منقضی شد. سسیلیا مالمستروم، کمیسر سابق تجارت اتحادیه‌ی اروپا، گفته بود منقضی‌شدن تاریخ اجرای قوانین جدید نشانه‌ای از انصراف ترامپ است؛ اما مایک منلی، مدیرعامل فیات‌کرایسلر و رئیس انجمن خودروسازهای اروپا (ACEA)، به رویترز گفته است صحبت‌های ترامپ را باید جدی گرفت. منلی افزود:

اگر به سابقه‌ی رئیس‌جمهور ترامپ توجه کنیم، می‌بینیم در تصمیم‌هایش جدی است. اگر تمام گروه‌ها رویکرد جدی داشته باشند، می‌توان به توافق دوستانه رسید.
Trump

پیش‌از‌این، ترامپ گفته بود:

درنهایت، تصمیم بسیار راحتی است. اگر به توافق نرسیم، روی خودروهای آن‌ها ۲۵ درصد تعرفه می‌گذاریم.

روبرتو ازوِدو، رئیس سازمان تجارت جهانی و ترامپ در جلسه‌ی اخیر مجمع جهانی اقتصاد گفت‌وگو کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، ترامپ تاریخ دقیقی برای قانون جدید تعرفه‌ها درنظر گرفته؛ اما تا وقتی مطمئن نشده باشد، این زمان را اعلام نمی‌کند. البته رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد این تاریخ خیلی زود از راه می‌رسد؛ زیرا ایالات متحده به‌دنبال توافق است.

Greta Thunberg

ترامپ به خبرنگار CNBC گفت:

با رئیس جدید کمیسیون اروپایی ملاقات کردم که شخصیت فوق‌العاده‌ای دارد. گفت‌وگویمان بسیار خوب پیش رفت؛ اما گفتم اگر به توافق نرسیم، باید تصمیم دیگری بگیرم. این تصمیم شامل تعرفه‌ی درخورتوجه برای خودروها و دیگر کالاهای اروپایی است که وارد کشور ما می‌شود.

آخرین صحبت‌های ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد به گرتا تونبرگ اشاره می‌کرد. چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت:

پیامبرهای سرنوشت بد و پیش‌گویی‌هایشان از آخرالزمان را نادیده بگیرید. فکر می‌کنم برخی از افراد (آینده) را بیش‌از‌اندازه غیرواقعی توصیف می‌کنند؛ به‌اندازه‌ای که دیگر نمی‌توان با فکرکردن به آن، به زندگی ادامه داد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات