از اسفند امسال برگ جریمه کاغذی حذف می‌شود

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
بنابر اعلام رئیس پلیس راهور ناجا، از اسفند امسال قبض جریمه‌ی کاغذی به‌طورکامل در کشور حذف و ثبت و اطلاع‌رسانی این فرایند به‌صورت کاملا هوشمند انجام می‌شود.
تبلیغات

به‌گفته‌ی سردار سیدکمال هادیان‌فر، سالانه میلیارد‌ها تومان صرف تهیه‌ی کاغذ جریمه می‌شود. وی بیان کرد:

از اسفند امسال قبض جریمه‌ی کاغذی به‌طورکامل در کشور حذف و این کار به‌صورت هوشمند انجام خواهد شد. ۱۳ هزار دست‌افزار در کشور توزیع شده که دراختیار مأموران راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها و سطح شهر‌ها قرار داده می‌شود تا از اسفند امسال جریمه را روی این دستگاه‌ها ثبت کنند. همه‌ی اطلاعات ازقبیل بیمه و مسروقه‌بودن و نمره‌ی منفی رانندگان را می‌توان در حافظه‌ی دست‌افزارها ثبت و از اسفند پلیس به‌صورت هوشمند جریمه خواهد کرد.بیمه‌ها سالانه حدود ۱،۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کروکی‌های تقلبی را پرداخت می‌کنند که با هوشمندسازی پلیس، این هزینه‌ها نیز قطع خواهد شد. براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان، به‌طورمتوسط ۱۸/۹ درصد در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند؛ درحالی‌که این آمار در کشور ایران به ۲۰ نفر رسیده است.۱۲ درصد از تصادفات در کشور مربوط به راه‌های روستایی است. این مسیر‌ها به‌دلیل تردد موتورسیکلت و تراکتور و دیگر وسایل نقلیه‌ی کشاورزی، زمینه‌ی بروز خطر تصادف در آن‌ها به‌شدت زیاد است. ۸۲ درصد از تصادفات کشور تحت‌تأثیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی است. در کشور ما، ۱۵ درصد از تصادفات به‌دلیل سرعت غیرمجاز است و متأسفانه در استان فارس این میانگین به ۱۶ درصد رسیده. طول جاده‌های کشور ۲۱۷ هزار کیلومتر است و ۳۰ درصد از تصادفاتی که رخ می‌دهد، مربوط به نقاط حادثه‌خیز است.
تصادف

استان فارس؛ رتبه‌ی اول تصادفات کشور

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار امیدواری کرد استان فارس به موفقیت‌های خود در کاهش تصادفات رانندگی ادامه دهد. به‌گفته‌ی او، ۹۲ درصد از عامل تصادفات عامل انسانی است و کاهش تلفات و جان‌باختگان حوادث رانندگی اصلی مهم و هدف اول پلیس است. وی به خبرنگاران گفت:

در استان فارس که بیشترین تصادفات کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد، طرح نامحسوس با وسایل کنترلی نظیر پهپاد و نظایر آن را در دستورکار قرار داده‌ایم. در‌حال‌حاضر، پهپاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در استان سمنان مستقر شده و به‌زودی در شیراز هم رونمایی خواهد شد. استفاده از گشت‌های نامحسوس به‌منظور برخورد با تخلفات ازجمله سرعت و سبقت غیرمجاز و به‌‌ویژه صحبت‌کردن با تلفن‌همراه است. زمانی‌که تصادفات دغدغه دولت‌ها بود و به‌عنوان جدی‌ترین مسئله به آن نگاه کرده‌اند، شاهد کاهش آن در کشور بوده‌ایم.

فرهنگ‌سازی؛ مؤثرترین راهکار کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی

سردار هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور کشور، بر لزوم فرهنگ‌سازی به‌عنوان مؤثرترین راهکار کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی و نقش برجسته‌ی رسانه‌ها، به‌‌ویژه صدا‌و‌سیما تأکید کرد و گفت:

باتوجه‌به اینکه ۴۹ درصد از کاربران ترافیک خانم‌ها هستند، طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک را تدوین و چند ماه پیش آموزش آن را در سراسر کشور آغاز کرده‌ایم. بانوان راننده یا سرنشین وسایل نقلیه هستند که باید آموزش آن‌ها را به‌جد دنبال کنیم تا شاهد افزایش انضباط و کاهش تصادفات باشیم.

به‌‌گفته‌ی رئیس پلیس راهور کشور، بستن کمربند ایمنی در جاده‌های برون‌شهری برای همه‌ی سرنشینان الزامی است و امروزه ۱۲ درصد از جان‌باختگان حوادث جاده‌ای در کشور بچه‌هایی هستند که هیچ نقشی در تصادف نداشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات