اینتل قیمت پردازند‌ه های دسکتاپ خود را در نیمه دوم ۲۰۲۰ کاهش می‌ دهد

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اینتل برای افزایش رقابت با AMD و حفظ سهم بازار از پردازنده‌های Zen 3، برنامه‌هایی جدی برای کاهش قیمت پردازنده‌های دسکتاپ خود دارد.
تبلیغات

اینتل تصمیم گرفته در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی، برنامه‌هایی جدی برای کاهش قیمت پردازنده‌های خود اجرا کند. دیجی‌تایمز در گزارشی ادعا کرد تیم آبی برای حفظ رقابت با AMD، به‌ویژه در بازار پردازنده‌های دسکتاپ، برنامه‌های کاهش قیمت را اجرا خواهد کرد. بازار پردازنده‌های رومیزی اکنون در تصرف اینتل است؛ اما رونمایی Zen 3 شرکت AMD احتمالا تهدیدی جدی برای آن‌ها باشد؛ درنتیجه، برنامه‌های کاهش قیمت با هدف حفظ سهم بازار اجرا می‌شوند.

در گزارش جدید رسانه‌ی دیجی‌تامیز درباره‌ی کاهش قیمت پردازنده‌های اینتل، از اطلاعاتی استفاده شده که تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی (OEM)‌ ارائه دادند. به‌علاوه، خرده‌فروشان آسیایی دنیای کامپیوتر شخصی چنین برنامه‌هایی را محتمل می‌دانند؛ البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد کل خانواده‌ی پردازنده‌های اینتل با کاهش قیمت روبه‌رو شوند. ناگفته نماند هنوز نمی‌دانیم کاهش قیمت اینتل به‌صورت مخفیانه و نامحسوس انجام می‌شود یا درباره‌ی آن اطلاع‌رسانی‌های عمومی خواهد شد.

گزارش دیجی‌تایمز اطلاعات کاملی از برنامه‌های کاهش قیمت اینتل دراختیار مخاطب ارائه نمی‌دهد و درواقع، نمی‌توان به‌روشنی بخش مدنظر تیم آبی برای کاهش قیمت را پیش‌بینی کرد. درحال‌حاضر، می‌دانیم اینتل قیمت پردازنده‌های HEDT خود را کاهش داد تا در بازار کاربران فوق‌حرفه‌ای هنوز به‌عنوان بازیگری جدی حضور داشته باشد. به‌علاوه، این غول دنیای پردازنده‌ها اعلام کرد در دسته‌های Xeon W و پردازنده‌های رومیری نسل نهم و خانواده‌ی نسل دوم Xeon Scalable نیز برنامه‌هایی برای کاهش قیمت چشمگیر اجرا خواهد کرد.

پردازنده اینتل

کارشناسان اعتقاد دارند اینتل درحال‌حاضر برای حفظ رقابت در دنیای پردازنده، استراتژی دیگری به‌جز کاهش قیمت ندارد. نسل دهم پردازنده‌های آتی اینتل همان روش قبلی را در اضافه‌کردن هسته‌های پردازشی در پیش خواهد گرفت. به‌علاوه، افزایش سرعت کلاک نیز به‌ بهای افزایش مصرف برق و دمای بیشتر تمام می‌شود که به‌نوعی به بازدهی محصولات جدید لطمه می‌زند. خانواده‌ی نسل‌دهمی کامت‌لیک اس در ماه‌های آتی رونمایی می‌شود و احتمالا برنامه‌ی کاهش قیمت ابتدا در آن‌ها اجرا خواهد شد.

اینتل به‌دلیل وضعیت مالی مناسب، می‌تواند استراتژی‌های قیمتی زیادی را اجرا کند

پردازنده‌های جدید کامت‌لیک اس در بازه‌ی قیمتی برابر با نسل قبلی خود عرضه می‌شوند؛ حتی شاید ارزان‌تر. چنین رویکردی ضربه‌ی زیادی به اینتل وارد نمی‌کند؛ چون طبق ادعای این شرکت، منابع مالی قوی‌تری از AMD دارد و گزینه‌های استراتژی مالی‌ای بیشتر است. شاید اینتل باتوجه‌به همان منابع مالی بتواند نه‌تنها یک دوره‌ی کاهش قیمت، بلکه دو دوره را در محصولات خود اجرا کند. محصولات جدید اینتل هماهنگ با مادربردهای جدید سری 400 به بازار عرضه می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به پرچم‌دار Z490 اشاره کرد. مادربرد مذکور از SKU سری جدید با سوکت LGA 1200 پشتیبانی می‌کند. گزارش‌های متعدد همچنین ادعا می‌کنند کامت‌لیک اس قرار بود با پشتیبانی از PCIe Gen 4.0 در تراشه عرضه شود که به‌‌دلیل مشکلات متعدد محقق نشد.

احتمال دیگر در گزارش جدید دیجی‌تایمز آن است که نه‌تنها خانواده‌ی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل با کاهش قیمت روبه‌رو شوند؛ بلکه محصولات آتی همچون Cooper Lake-SP با معماری ۱۴ نانومتری و Ice Lake-SP با معماری ۱۰ نانومتری نیز از کاهش قیمت بی‌بهره نباشند. پردازنده‌های مذکور احتمالا در نیمه‌ی دوم سال جاری به بازار عرضه خواهند شد و اینتل باید با ارائه‌ی نسل بعدی از خانواده‌ی محصولات Scalable Xeon در دسته‌بندی مقرون‌به‌صرفه‌تر، فرصت را برای افزایش رقابت پیش از عرضه‌ی سری جدید EPYC Milan از AMD مغتنم بشمارد.

اینتل AMD

اینتل و AMD در دسته‌ی پردازنده‌های حرفه‌ای سرور برای بهبود محصولات به‌طور جدی فعالیت می‌کنند. تیم آبی تلاش می‌کند تعداد هسته‌های پردازنده را درکنار استفاده از معماری جدید در سری زئون افزایش دهد. درمقابل، AMD نیز همین رویکرد را در تراشه‌های اپیک پیش خواهد گرفت؛ اما پلتفرمی بزرگ‌تر را با ارزش افزوده‌ی بسیار بیشتر برای کارایی‌های دیتاسنتر و HPC عرضه می‌کند. تیم قرمز با تکیه بر همین برنامه‌ها، با اعتماد‌به‌نفس فراوان پیش‌بینی می‌کند سهم خود را از بازار پردازنده‌ی سرور به آمار دورقمی خواهد رساند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر دو آمار سرور و دسکتاپ را از رکوردهای قدیمی و تاریخی خود بهبود دهند.

روث کاتر، معاون ارشد اجرایی AMD در بازاریابی بین‌المللی می‌گوید:

ما پورتفولیوی خود را با دقت بسیار زیادی می‌سازیم و اعتقاد داریم قابلیت‌هایی که با نقشه‌ی راه چندنسلی خود در دسته‌‌های گوناگون پردازنده ارائه می‌کنیم، تأثیر بسیاری بر هزینه‌ی مالکیت پردازنده‌ها می‌گذارد. این عامل در بازار دیتاسنتر و جذب پایگاه مشتریان بسیار مهم خواهد بود.ما ابتدا به سهم بازار دورقمی می‌رسیم و سپس به‌مرور به‌سمت رکوردهای تاریخی حرکت می‌کنیم. سپس این سؤال پیش می‌آید که چقدر پیشرفت خواهیم کرد. تاکنون نقش پایه‌ای Zen را در زیرساخت‌های نقشه‌ی راهمان مشاهده کرده‌اید. اکنون نوبت به Zen 2 و Zen 3 رسیده است و با عرضه‌ی Zen 4، مسیر هموارتر خواهد شد. مشتریان ما استقبال درخورتوجهی از رویکرد چندنسلی کرده‌اند و امروز اعتبار زیادی در بازار دیتاسنتر کسب کرده‌ایم که بسیار مهم است.
Intel Core i9

خبر کاهش قیمت پردازنده‌های اینتل برای مصرف‌کنندگان بسیار عالی خواهد بود و این شرکت برای حفظ رقابت در بازار نباید خود را به کاهش قیمت محصولات محدود کند. AMD‌ در فصل دوم سال جاری، پردازنده‌های رایزن و اپیک مبتنی‌بر معماری Zen 3 را به بازار عرضه خواهد کرد. اقدام این شرکت به‌معنای ارائه‌ی معماری جدید، تعداد دستورالعمل در چرخه (IPC) و سرعت کلاک و تعداد هسته‌ی بیشتر را همراه‌با بسیاری قابلیت‌های جدید خواهد بود که قطعا فشار زیادی به خانواده‌ی محصولات اینتل وارد می‌کند.

باتوجه‌به برنامه‌های AMD، می‌توان پیش‌بینی کرد رویکردهای کاهش قیمت اینتل فقط به حفظ سهم کنونی آن‌ها از بازار کمک خواهد کرد. باتوجه‌به آنچه از کارایی و قدرت پردازنده‌های نسل بعدی مبتنی‌بر Zen 3 شنیده‌ایم، قطعا رقابت در بحث قدرت پردازش بسیار دشوار خواهد بود. همچنین، مشکلات اینتل در زنجیره‌ی تأمین که احتمالا در ۲۰۲۰ هم ادامه خواهند داشت، کار را بازهم برای غول دنیای پردازنده دشوار می‌کنند. به‌هرحال، شاید کاهش قیمت در مسیر جبران همین کمبودها باشد.

سهم بازار پردازنده

پردازنده‌های مبتنی‌بر Zen 2 درحال‌حاضر اینتل را در بسیاری از بازارهای مهم تولید کامپیوتر شکست داده‌اند و می‌توان پیش‌بینی کرد Zen 3 نیز همین تأثیر را بر محصولات اینتل بگذارد؛ مگر اینکه تیم آبی خانواده‌ای جدید از پردازنده را با بهبود چشمگیر در قدرت پردازش و بازدهی قدرت معرفی کند. به‌هرحال، اکنون شایعه‌هایی درباره‌ی برنامه‌های توسعه‌ای اینتل در نسل بعدی همچون پشتیبانی پیش‌انتقال (Backporting) وجود دارد؛ اما درنهایت باید منتظر محصولات جدید باشیم تا شاید رقابت در دنیای پردازنده را بازهم به‌اوج برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات