انویدیا قابلیت‌های موتور PhysX 5.0 را معرفی کرد

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
PhysX در حال نزدیک‌شدن به بیستمین سالگرد تولدش است. حال انویدیا نسخه‌ای جدیدتر از این موتور قدرتمند را معرفی کرده است.
تبلیغات

کیت توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) جدید که به توسعه‌دهندگان امکان استفاده‌ی کامل از PhysX 5.0 را می‌دهد، در سال ۲۰۲۰ دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. موتور PhysX 5.0 که متن‌باز نیز خواهد بود، ویژگی‌های جدیدی با خود به‌ارمغان می‌آورد که به‌کمک آن‌ها، شبیه‌سازی فیزیکی واقع‌گرایانه‌تری ارائه خواهد شد و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی بیش‌ازپیش به استفاده از آن راغب خواهند شد.

انویدیا قول داده است با ارائه‌ی نسخه‌ی جدید SDC میان‌افزار فیزیک، از چهارچوب شبیه‌سازی ذرات محدود متحد پشتیبانی و روی سه ویژگی اصلی جدید و بسیار حیاتی تمرکز کند. اولین ویژگی مدل اجزای محدود (FEM) است که تکنیک شبیه‌سازی استاندارد صنعتی برای اجرام تغییر‌شکل‌یافته به‌شمار می‌آید. همچنین برای شبیه‌سازی مقاومت ساختاری اشیاء (چه اشیای صلب و چه اشیای نرم) استفاده می‌شود که برای صنعت خودرو بسیار مفید و کاربردی است. AMD نیز به‌تازگی اعلام کرده در FEMFX از این تکنیک استفاده می‌کند. ویدئو زیر ویژگی‌های جدید را تا حدودی به‌نمایش می‌گذارد. البته باید درانتظار ویدئویی جامع‌تر و کامل‌تر باشیم.

دومین ویژگی شبیه‌سازی مایع است که به‌نظر می‌رسد آن هم تا حد زیادی بهبود یافته‌ است. PhysX 5.0 از یک طرف جریان سیال و گرانولار را با استفاده از ذرات گسسته امکان‌پذیر می‌کند و از طرف دیگر از قابلیت‎‌های مدل DEM یا Element Discrete برای شبیه‌سازی اصطکاک و چسبندگی بهره خواهد برد. به‌نظر می‌رسد PhysX 5.0 به‌لطف هیدرودینامیک ذرات هموار (SPH) که روش محاسباتی برای شبیه‌سازی جریان سیالات است، عملکرد بهتری برای شبیه‌سازی واقع‌گرایانه‌تر اقیانوس‌ها ارائه می‌دهد.

سومین ویژگی به‌کارگیری مش‌های قراردادی همراه‌با مدل ذرات محدود است که امکان شبیه‌سازی بهتر پارچه و طناب را فراهم خواهد آورد؛ البته سیستم مش اشکال واقع‌گرایانه‌تری چون «سیستم‌های جرم‌فنری» و «بالابری و کشش آیرودینامیکی» و نیز دگردیسی سازه‌های صلب حین اجرا را نیز دربر می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات