ماهواره‌ ظفر برفراز ماهواره‌ بر سیمرغ به فضا پرتاب خواهد شد

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
مطالعه 6 دقیقه
ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ پس از انجام آزمایش‌های نهایی، برای پرتاب راهی پایگاه فضایی شدند.
تبلیغات

دیروز در حساب توییتری رئیس سازمان فضایی ایران از آماده‌شدن ماهواره‌های ظفر خبردار شدیم. صبح امروز، ۲۹ دی، قرارداد تحویل ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ به وزارت ارتباطات در دانشگاه علم و صنعت امضا شد. این مراسم قرار بود با حضور  وزرای علوم و ارتباطات و دفاع برگزار شود؛ اما در غیاب آن‌ها، تنها دکتر جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت و دکتر مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و دکتر زاهدی، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، حاضر شدند.

دانشگاه علم و صنعت ایران ماهواره‌ی ملی و تحقیقاتی ظفر را به‌سفارش سازمان فضایی طراحی کرده و ساخته ‌است. پیش از این ماهواره، ماهواره‌های نوید و مبین و ظفر ۱ در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بودند. ماهواره نوید ۵۳ روز پس از پرتاب در فضا فعال بود و ماهواره مبین اولین ماهواره‌ دارای GPS فضایی و دوربین ۱۰۰ متری، در اسفند ۱۳۹۲ تکمیل شد. مبین ماهواره‌ای از کلاس نوید بود که توانایی ارسال و دریافت پیام برای ۱۶ کاربر در جهان را داشت. رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت:

بالای ۹۰ درصد دانش ساخت ماهواره ظفر متعلق به ایران است

ماهواره ظفر ۱ توانست ۱۶ کاربر را به ۲۵۶ کاربر برساند. از ویژگی‌های ظفر ۱ این است که [حساسیت] دوربین این ماهواره به ۲۵ متر ارتقا پیدا کرده؛ اما ظفر ۲ نیز دوربین ۱۶ متری رنگی دارد.

ماهواره‌ی ایرانی ظفر گامی مهم در مسیر پیشرفت علم و فناوری و تحقیقاتی ایران محسوب می‌شود. دکتر حسین بلندی، رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: «برای ساخت ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ تنها ۴ قطعه از تجهیزات مورد نیاز را از بیرون تهیه کردیم و تمام تجهیزات دیگر توسط بچه‌های دانشگاه ساخته شده است.»

ماهواره ظفر 1 و 2

دکتر ذاکری در این ارتباط گفت:

بیش از ۸۰ نخبه‌ی جوان متعهد داریم و تمام ویژگی‌هایی که درباره‌ی ماهواره ظفر ارائه شد، قابلیت تحقق و عملیاتی‌شدن دارد.

به‌گفته‌ی رئیس سازمان فضایی ایران، ماهواره در بسیاری از مسائل کاربرد دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به حوزه‌ی کشاورزی و رسانه و حمل‌و‌نقل اشاره کرد. ماهواره‌ی ظفر ۱۶ بار در روز دور کره‌ی زمین می‌چرخد و می‌تواند نقشه‌های مختلف از سطح زمین را پایش کند. مأموریت ماهواره‌ی تحقیقاتی ظفر تصویربرداری به‌صورت زمان واقعی و ذخیره‌ی اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر خواهد بود. این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری در مدار LEO با باند فرکانس S&F قرار خواهد گرفت و می‌تواند حداقل یک‌ونیم سال‌ در مدار‌های فضایی بماند.

دکتر براری در رابطه با اینکه از این ماهواره دو نمونه ساخته شده است گفت:

روزی که درباره‌ی ساخت ماهواره ظفر تصمیم گرفتیم، قرارداد دو ماهواره‌ی یکسان را منعقد کردیم اما در مسیر طراحی این ماهواره به توان ساخت با دقت بیشتر دست پیدا کردیم و در این راستا متناسب با نقشه راه، ماهواره ظفر ۱ با دقت تصویربرداری ۲۵ متر و ظفر ۲ با دقت تصویربرداری ۱۶ متر رنگی طراحی و ساخته شد. هر دوی این ماهواره‌ها بیش از صد مرتبه تست شده‌اند و آماده‌ی تحویل هستند.
ماهواره ظفر 1 و 2

دکتر براری درباره‌ی فرایند ساخت ماهواره‌ها گفت:

این ماهواره با هدف رفع نیازهای کشور ساخته شده است و بیش از ۳۴۰ هزار نفر ساعت به‌مدت سه سال در طراحی آن‌ها نقش داشتند و خوشبختانه در چهار ماه گذشته با همکاری متخصصان سازمان فضایی ایران و دانشگاه علم و صنعت، تمامی آزمایش‌های عملکردی و محیطی ماهواره انجام شده است. امیدواریم این ماهواره به مهم‌ترین اولویت سازمان فضایی کمک کند که همانان توسعه‌ی زیرساخت‌های فضایی کشور است. ماهواره‌ها امروز به پایگاه فضایی منتقل می‌شوند و در هماهنگی با مراجع قانونی، عملیات پرتاب آن‌ها هم تا انتهای سال انجام خواهد شد.

ایران در میان ۹ کشور صاحب چرخه‌ کامل فناوری فضایی قرار گرفته است

او در ادامه گفت:

این ماهواره‌ها تمام برایند‌های آزمایش را برای اولین‌بار در کشور عملیاتی کردند. امیدواریم ازنظر فناوری و دانش و رعایت اصولی که در استاندارد‌های جهانی موردتوجه قرار می‌گیرد، این ماهواره زمانی‌که در مدار قرار می‌گیرد، بتواند کارگروه‌هایی که برایش تعریف شده است، با موفقیت به انجام برساند.

وی افزود: «برنامه فضایی فناوری‌های پیچیده‌ای دارد. تلاش ما مبنی بر این است که ظفر ۱ در مدار قرار بگیرد، اما اگر پیچیدگی‌هایی در این خصوص به وجود آمد، ماهواره دوم با نام ظفر ۲ قدرت تصویربرداری با کیفیت بهتر آماده‌ی پرتاب است. ظفر ۲ دوربین رنگی با دقت ۱۶ متر دارد که تقریبا بیش از ۲۵ برابر نسبت به ماهواره نوید رشد داشته است.»

ماهواره ظفر 1 و 2

رئیس سازمان فضایی همچنین اذعان کرد:

ما جزو ۹ کشور اول دنیا هستیم که به باشگاه کشورهای صاحب چرخه‌ی کامل فناوری فضایی پیوستیم؛ تمام ۶ رکن حوزه‌ی فضایی، از طراحی و ساخت ماهواره، طراحی ساخت پایگاه و ماهواره‌بر، ایستگاه کنترل هدایت و ایستگاه دریافت و پردازش داده‌های ماهواره‌ای برعهده‌ی متخصصان و دانشمندان داخلی کشور بوده است.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار زومیت درباره‌ی موشک ماهواره‌بری که ماهواره‌ی ظفر قرار است برفراز آن به فضا پرتاب شود، گفت:

ماهواره‌ی ظفر برفراز ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا پرتاب خواهد شد.
ماهواره ظفر 1 و 2

سه ایستگاه ماهدشت و چرم‌شهر و قشم کار دریافت و ارسال اطلاعات ماهواره را برعهده دارند و به‌عنوان ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ی ظفر در نظر گرفته شده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی نیز در حساب اینستاگرام خود دراین‌باره نوشت:

دو نسخه از ماهواره‌ی ظفر با دستان پرتوان دانشمندان جوان ایرانی ساخته شده و تکنولوژی آن دربرابر سایر ماهواره‌هایی که تاکنون ساخته بودیم، بالاتر است. این ماهواره هم توان مخابراتی و هم توان تصویربرداری و جمع‌آوری سیگنال‌های فضایی را دارد. ماهواره ظفر امروز به پایگاه فضایی منتقل می‌شود و ماهواره‌بر «سیمرغ ایرانی» هم تکنولوژی پیچیده‌ای دارد که کارهای آن به‌اتمام رسیده است. شخصا به موفقیت جمعی در این تلاش امیدوارم و همه تلاش‌ها انجام شده و حتما دعاهای شما در موفقیت این کار مؤثر بوده و به ما انرژی می‌دهد.
Zafar / ظفر

اواسط مهر ماه سال جاری، در هفته جهانی فضا نیز وزیر ارتباطات اعلام کرد که سه ماهواره ظفر، ناهید ۱ و پارس ۱ تا سه ماه دیگر برای پرتاب به فضا آماده خواهند شد اما اکنون پرتاب آن‌ها با تأخیر مواجه شده است. رئیس سازمان فضایی کشور در این‌باره گفت:

یکی از این ماهواره‌ها که ظفر بود، برای پرتاب امروز تحویل داده شده و کارهای ساخت ماهواره ناهید۱ هم کامل و ساخت ماهواره‌بر آن در حال پیگیری است. همچنین کارهای ساخت ماهواره پارس ۱ تا دو ماه آینده تمام و بعد از انجام تست‌های لازم برای سازگاری با ماهواره‌بر تحویل داده خواهد شد.

حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، امروز خبر از آزمایش موفقیت‌آمیز نمونه‌ی مهندسی سامانه‌ی پیشرانش ماهواره مخابراتی ناهید ۲ داد و گفت: «قدم موثری در حوزه‌ی پیشرانش فضایی کشور برداشته شده و نمونه مهندسی پیشرانش ماهواره ناهید ۲ شامل تراسترهای تک مولفه‌ای پروکسید هیدروژن به سطح فناوری نمونه مهندسی رسیده است.»

براری درمورد ماهواره پیام که پیش‌تر موفق نشده بود در مدار قرار بگیرد نیز گفت که در هفته‌ی آتی طی قراردادی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تیم سازنده‌ی ماهواره پیام کارشان را برای طراحی و ساخت ماهواره‌ی پژوهشی دیگری آغاز می‌کنند. ماهواره‌ی مذکور از نظر فناوری فضایی بسیار پیچیده توصیف می‌شود و با دقت یک متر نیز تولید خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات