ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ فردا راهی پایگاه فضایی می‌شوند

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ فردا (یکشنبه) طی مراسمی در دانشگاه علم‌وصنعت به وزیر ارتباطات تحویل داده می‏‌شود تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن آن در مدار نهایی شود.
تبلیغات

مراحل طراحی و ساخت ماهواره‌ی تحقیقاتی و سنجش از دور «ظفر» توسط دانشگاه علم‌وصنعت به پایان رسیده است و این ماهواره صبح فردا، یک‌شنبه به وزارت ارتباطات تحویل داده می‌شود تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار نهایی صورت گیرد. مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران با انتشار توییتی به ویژگی‌های ماهواره‌ی ظفر که توسط دانشگاه علم‌وصنعت طراحی شده است اشاره کرد و گفت:

مأموریت این ماهواره تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره‌ی اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر است.

وی همچنین اعلام کرد، ماهواره ظفر در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری مدار زمین قرار می‌گیرد و عملکرد آن برای حداقل مدت یک و نیم سال در نظر گرفته شده است که در مدار لئو دایروی و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم قرار خواهد گرفت. مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه خواهد بود.

ماهواره ظفر

طبق جدول مشخصات ماهواره‌ی ظفر، به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی در مقیاس ملی، به‌روزسانی و پایش توسعه‌ی شهری در مقیاس ملی، به‌روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی، به‌روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی در مقیاس ملی، به‌روزرسانی نقشه‌های پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی در مقیاس ملی، پایش مرز دریاچه‌ها (دائمی و فصلی) و بهبود در پایش خطوط ساحلی از جمله کاربردهای این ماهواره است. شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری در مقیاس منطقه‌ای، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه‌ی نقشه‌های ساختاری (گسل‌ها، چین‌ها و...) در مقیاس ملی نیز از دیگر کاربردهای این ماهواره است که می‌توان از آن در دسته‌بندی کاربردهای تهیه‌ی نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران، شهری و زمین شناسی استفاده کرد.

ماهواره‌ی ظفر دارای سه محموله به شرح زیر است:

۱- محموله‌ی تحقیقاتی تشعشعات فضایی

اندازه‌گیری میزان دوز یونیزه کننده توسط پرتوهای کیهانی دریافتی از فضا و همچنین تشخیص اثر آن‌ها روی تراشه‌های نیمه هادی از جمله حافظه‌های SRAM مبتنی بر ترانزیستورهای اثر میدان ترکیبی است.

۲- محموله‌ی ذخیره و ارسال (S&F)

  • امکان پخش همگانی پیام یک کاربر برای تمامی کاربران محلی
  • امکان برقراری ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر
  • امکان ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر

۳- محموله‌ی تصویربرداری

تصویربرداری پانکروماتیک با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر

ماهواره ظفر

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با انتشار توییتی اعلام کرد، ماهواره‌ی ظفر در کنار مأموریت‌های تحقیقاتی قرار است یک پیام مخابره کند؛ مردم می‌توانند پیام پیشنهادی خود را از طریق سایت ZafarPlus.Ir یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. وی در توییت خود نوشت:

قرار است ماهواره‌ی ظفر در کنار مأموریت‌های تحقیقاتی، یک پیام نیز مخابره کند. چه پیامی؟ هرچه شما بخواهید.لطفا با ثبت‌نام در http://ZafarPlus.Ir یا شبکه‌های اجتماعی (با #صدای_ایران) پیام خود را (حداکثر ۱دقیقه) به ما بگویید. بهترین‌ها از ظفر منتشر می‌شوند!

وزیر ارتباطات، صبح امروز (یک‌شنبه) با انتشار پست دیگری در توییتر خود، از راهی شدن ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ به پایگاه فضایی خبر داد. وی در توییت خود نوشت:

صبح برفی شما بخیر!با تلاش دانشمندان جوان ایرانی، «ماهواره‌های ظفر ۱و۲» که تست‌های موفق خود را پشت سر گذاشته‌اند، امروز راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به‌زودی فرایند قرار گرفتن آن‌ها در مدار طی شود این «ماهواره»‌ و «ماهواره‌بر» هر دو یک گام تحقیقاتی مهمند به امید موفقیت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات