سایت آپارات به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی از دسترس خارج شد [به‌روزرسانی: رفع مشکل]

سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل آپارات اعلام کرد به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی شرکت ثبت‌کننده‌ی دامنه، سایت آپارات از دسترس خارج شده است.
تبلیغات

وب‌سایت و اپلیکیشن آپارات از ساعاتی پیش از دسترس کاربران خارج شد و احتمال داده می‌شد این اختلال به‌دلیل مشکلات فنی رخ داده است؛ اما مدیرعامل شرکت دلیل این اختلال را تحریم‌های بین‌المللی عنوان کرد. محمدجواد شکوری، مدیرعامل آپارت، با انتشار توییتی اعلام کرد به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی شرکت ثبت‌کننده‌ی دامنه، این سایت بدون اطلاع قبلی و ناگهان از دسترس خارج شده است.

او همچنین اعلام کرد برای رفع مشکل در حال انتقال به شرکت ثبت دامنه‌ی جدید هستند و درباره‌ی رفع زودتر این مشکل اظهار امیدواری کرد. او در توییت خود نوشت:

متأسفانه به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی از طرف شرکت ثبت‌کننده‌ی دامنه، آپارات بدون اطلاع قبلی ناگهان از دسترس خارج شد. در حال انتقال به شرکت ثبت دامنه‌ی جدید هستیم. امیدواریم این فرایند بیش از یک روز زمان نبرد. کاش فقط درگیر تحریم بودیم.

اختلالات وب‌سایت آپارات ازطریق رادار ابرآروان (سامانه‌ای برای نظارت برخط وضعیت اینترنت کشور) نیز با خطوط طوسی‌رنگ دیده می‌شود.

رادار

مدیرعامل آپارات در مورد جزئیات بیشتر این اتفاق گفت نیمه شب گذشته ایمیلی از شرکتی که در آن ثبت دامنه انجام شده دریافت کرده‌اند و بعد از آن دسترسی به سایت به‌صورت تدریجی مختل شده است و با به‌روزرسانی DNSها دسترسی تمامی کاربران به سایت متوقف خواهد شد. او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود تحریم‌های همیشگی زودتر به فکر تغییر شرکت ثبت دامنه نیفتاده‌اند گفت:

در سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌ها هیچ‌گاه شرکت‌های ایرانی فعال روی دامنه‌ی com. با مشکل مواجه نشده‌اند و از آنجایی هم که سرویس اصلی ما روی این دامنه است و شرکت داخلی برای ثبت این دامنه وجود ندارد مجبور به استفاده از شرکت‌های خارجی دراین‌زمینه هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد در حال حاضر برای جلوگیری از هر مشکلی در حال تلاش برای گرفتن سرویس از یک شرکت ثبت‌کننده‌ی دامنه‌ی اروپایی هستند که با وجود تحریم از سوی آمریکایی‌ها امکان ارائه‌ی سرویس به آن‌ها را دارند. این فرایند انتقال ممکن است بین ۱ تا ۱۴ روز زمان ببرد اما امیدوار هستند با پیگیری، روند انجام کار را تسریع کنند.

شکوری همچنین در مورد پخش پایانی توییت خود و مشکلات و موانع داخلی توضیح داد:

مشکلات تحریم و مسائل اینگونه همیشه وجود داشته و ما هم همیشه یک راه حلی برای پیدا کرده‌ایم، اما برخی موانع داخلی مانند مشکل اخیر رسیدگی به پرونده‌ام در یک دادسرای غیرتخصصی به خاطر انتشار ویدئوی یک کاربر، عجیب‌تر و غم‌انگیزتر است. این موانع بیشتر از تحریم وقت و انرژی از ما می‌گیرد.

وی مدتی پیش به دلیل انتشار ویدئویی که مسئولیت آن براساس قانون برعهده‌ی کاربر منتشرکننده است به دادسرای ارشاد فراخوانده شد و در نهایت بعد از سه ساعت بازداشت و با قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون توانست تاکنون آزاد باشد.

در تماس زومیت نیز، آپارات اطلاعاتی در مورد مشکلات پیش آمده ارائه نداد و باید دید در روزهای آینده این مشکل چگونه برطرف خواهد شد.

به‌روزرسانی: محمدجواد شکوری، مدیرعامل آپارات با انتشار توییتی اعلام کرد مشکل سایت آپارات در کم‌تر از ۱۰ ساعت برطرف شده است و همه‌ی سرویس‌ها صد درصد فعال هستند. وی در توییت خود نوشت:

خدا رو شکر دامنه‌ی آپارات در کمتر از ۱۰ ساعت ترانسفر شد و برگشتیم، همه‌ی سرویس‌ها صد در صد فعال هستند و به ۸۰ درصد ترافیک شب گذشته در این ساعت رسیدیم. مشکل تحریم رو میشه با سرعت حل کرد، ای کاش مشکلات حقوقی و اجرایی داخل هم با همین سرعت حل می‌شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات