دالبی ویژگی جدیدی برای افزایش کیفیت محتوای دالبی ویژن معرفی کرد

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دالبی ویژگی جدیدی برای افزایش کیفیت و نمایش بهتر جزئیات صحنه‌های تاریک محتوای دالبی ویژن در هنگام نمایش در محیط‌های روشن معرفی کرد.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر محتواهای 4K HDR بهترین کیفیت ممکن را دارند، اما گاهی اوقات ممکن است این ویدیوها کمی تیره به‌نظر برسند؛ زیرا معمولا چنین محتواهایی برای نمایش‌ در سالن‌های تاریک سینما تهیه می‌شوند و زمانی‌که آن‌ها را در طول روز یا محیط‌های پرنور تماشا می‌کنید، ممکن است جزئیات کمی تار به‌نظر برسند. شرکت دالبی در CES 2020 با اعلام افزودن ویژگی جدیدی به محتوای دالبی ویژن HDR تحت‌عنوان دالبی ویژن آی کیو (Dolby Vision IQ) مدعی شده این مشکل را حل کرده است. این ویژگی روشنایی ویدئو را متناسب با نور فضا به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند.

دالبی ویژن آی کیو

در‌حال‌حاضر ال‌جی و پاناسونیک تنها و نخستین شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که در‌حال افزودن این ویژگی کاربردی به تلویزیون‌های خود هستند؛ برخی از تلویزیون‌های رده‌بالای ۲۰۲۰ ال‌جی با دالبی ویژن آی کیو روانه‌ی بازار خواهند شد و پاناسونیک نیز در‌حال فروش تلویزیون‌های دارای ویژگی مذکور در بازار اروپا است. با بررسی‌ دو تلویزیون OLED ال‌جی که یکی از آن‌ها دارای دالبی ویژن آی کیو و دیگری فاقد آن بود، مشخص شد که کیفیت هر دو تلویزیون در محیط تاریک یکسان است؛ اما در صورتی‌که نور محیط افزایش یابد، کارآمدبودن فناوری جدید شرکت دالبی کاملا مشخص می‌شود. در این بررسی مشخص شد که تلویزیون مجهز به ویژگی دالبی آی کیو جزئیات سایه‌ها را در محیط روشن به‌خوبی نمایش می‌دهد؛ اما این جزئیات در شرایط یکسان در تلویزیون معمولی کاملا تار و تیره دیده می‌شوند و اصلا قابل‌تشخیص نیستند؛ زیرا بازتاب نور در صفحه‌ی نمایشگر این جزئیات را کاملا محو می‌کند.

دالبی ویژن آی کیو

برای بهره‌مندی از دالبی ویژن آی کیو لازم نیست تنظیمات خاصی انجام دهید یا حالت خاصی را فعال کنید. این ویژگی در تلویزیون‌‌های دالبی ویژن ال‌جی در‌حالت پیش‌فرض برای تمام محتواهای استاندارد فعال است؛ اما در صورت تمایل برای غیرفعال کردن آن، تنها باید حسگر تشخیص‌دهنده‌ی نور محیطی تلویزیون‌ را خاموش کنید تا دیگر به تغییر نور محیط واکنشی نشان ندهد.

به‌تازگی ویژگی جدید دیگری به‌نام UHD Alliance's Filmmaker Mode نیز به محتوای UHD اضافه شده است که با غیرفعال‌کردن حالت‌ها و جلوه‌هایی مثل جلوه‌ی سوپ اپرا یا soap opera effect، باعث می‌شود تصاویر درست مطابق انتظار سازنده‌ی فیلم نمایش داده شوند. جلوه‌ی سوپ اپرا که در تلویزیون‌های مدرن و رده‌بالا با عناوینی همچون motion smoothing و motion interpolation یا سایر عناوین مشابه مشخص شده‌ است، باعث می‌شود تصاویر دارای حرکت سریع (مثل حرکت سریع توپ یا حرکت خودروهایی که سرعت بالایی دارد) با تعداد فریمی بیش از تعداد فریم مورد‌استفاده برای ضبط آن‌ها نمایش داده شوند (مثلا تصاویر با استاندارد ۲۴ فریم در ثانیه ضبط می‌شوند؛ اما تلویزیون آن‌ها را با ۱۲۰ فریم در ثانیه نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر این ویژگی همان نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است). این ویژگی باعث می‌شود تصاویر روان و بدون تارشدن پخش شوند؛ اگرچه این ویژگی برای نمایش ویدیوهای ورزشی و سایر ویدیوهایی که سازنده‌ی آن‌ها قصد داشته تصاویر کاملا واقعی پخش شوند، مناسب است، اما همین ویژگی باعث می‌شود صحنه‌های هیجان‌انگیز سینمایی بیش از حد واقعی به‌نظر برسند و از جذابیت آن‌ها کاسته شود. ویژگی UHD Alliance's Filmmaker Mode نیز با محتوای دالبی ویژن سازگاری دارد.

UHD Alliance's Filmmaker Mode
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات