نظرسنجی جدید استیم از رشد AMD و انویدیا و سقوط اینتل خبر می‌دهد

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین نظرسنجی سخت‌افزاری از گیمرهای استیم، از رشد سهم AMD و انویدیا و افت محبوبیت اینتل در بازارهای کامپیوتری خبر می‌دهد.
تبلیغات

آخرین نظرسنجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری منتشرشده توسط استیم، تصوری از وضعیت کنونی قطعات سخت‌افزاری رایانه‌های گیمینگ را به ما نشان می‌دهد. طبق نتایج این نظرسنجی، انویدیا و AMD عملکرد خوب و امیدوارکننده‌ای داشته‌اند، ولی اینتل باید کمی درباره‌ی عملکرد خود بازنگری کند.

اوایل امسال، نظرسنجی سخت‌افزاری استیم از گسترش تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌های کامپیوتری و عقب‌ماندن AMD از رقابت خبر می‌داد، ولی جدیدترین نظرسنجی در ماه اوت ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، ورق برای AMD برگشته و تعداد افرادی که از پردازنده‌های این شرکت استفاده می‌کنند افزایش یافته؛ همچنین اینتل شاهد افت در تعداد کاربران علاقمند به پردازنده‌های خود بوده است.

AMD اخیرا با عرضه‌ی سری پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ منتقدان را به تحسین واداشته است و این عملکرد باعث شده تا شرکت بتواند دوباره به میدان رقابت با اینتل بازگردد. تعداد افرادی که از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کنند، در مقایسه با ماه قبل ۰/۹۶ درصد رشد داشته و اینتل همین میزان سقوط کرده است.

این مسئله قطعا برای AMD دلگرم‌کننده است، ولی غول تراشه‌سازی راهی طولانی پیش رو دارد؛ چراکه با وجود کاهش کاربران اینتل در نظرسنجی گیمرهای استیم، هنوز هم ۸۱/۰۴ درصد از بازار در اختیار اینتل قرار دارد و سهم AMD تنها ۱۸/۹۵ درصد است. اینتل بازار را در تسلط دارد، ولی مطمئنا نمی‌خواهد شاهد تکرار تغییر روی‌داده در نظرسنجی باشد.

رشد کارت‌های گرافیک RTX انویدیا

در بخش محصولات گرافیکی، انویدیا به پادشاهی بر دنیای پردازنده‌های گرافیکی ادامه می‌دهد به نحوی که تمامی ده کارت گرافیک محبوب دنیا متعلق به این شرکت هستند. کارت گرافیک GeForce GTX 1060 انویدیا، محبوب‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی گیمرهای استیم است؛ GeForce GTX 1050 Ti و GeForce GTX 1050 نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

آنچه که حقیقتاً باعث رضایت و خشنودی انویدیا می‌شود، محبوبیت آهسته ولی پیوسته‌ی سری کارت‌های گرافیک RTX جدید است. کارت گرافیک GeForce RTX 2070 که محبوب‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی این سری محسوب می‌شود، در مقایسه با ماه قبل شاهد رشد محبوبیت ۰.۱۹ درصدی بوده است.

کارت‌های RTX 2060 و RTX 2080 نیز از رشد اخیر بی‌نصیب نمانده‌اند و این امر نشان می‌دهد، گیمرها به‌تدریج در حال مهاجرت به‌سوی کارت‌های گرافیکی جدید انویدیا هستند؛ حقیقتی که بی‌گمان باعث خوشحالی این شرکت می‌شود.

بهترین موفقیت AMD در بخش کارت‌های گرافیک به کسب جایگاه یازدهم با پراستفاده‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی خود، یعنی Radeon RX 580 ختم می‌شود که شاهد رشد اندکی در سهم خود از بازار با ۰/۰۷ درصد بوده است. البته این شرکت با عرضه‌ی کارت‌های سری RX 5700 با تراشه‌ی گرافیکی پیشرفته‌ی Navi سعی در پر کردن شکاف دارد و پردازنده‌های گرافیکی Navi20 این شرکت نیز با پشتیبانی از رهگیری پرتو تا سال ۲۰۲۰ به دست گیمرها خواهد رسید.

نظرسنجی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استیم تنها از میان کاربران ثبت‌نام‌شده در استیم و تعدادی از افراد منتخب برای این نظرسنجی انجام می‌شود، ولی به‌دلیل محبوبیت بالای استیم می‌تواند تصویر روشنی از سخت‌افزارها و سیستم‌های عاملی که گیمرهای کامپیوتری استفاده می‌کنند، به ما بدهد. نظرسنجی این ماه، انویدیا و AMD را از افزایش محبوبیت محصولاتشان بسیار خرسند خواهد کرد.

در مقابل، اینتل از نتایج به‌دست‌آمده چندان راضی نخواهد بود و فقط می‌تواند به عرضه‌ی پردازنده‌ی جدید خود، Core i9-9900KS، در ماه مهر امیدوار باشد تا افت سهم از بازار پردازنده‌ها را جبران کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات