مایکروسافت و اینتل مسیر پیش روی لپ‌ تاپ با نمایشگر دوگانه را ترسیم می‌کنند

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت و اینتل تلاش می‌کنند به‌عنوان پیش‌گامان نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها، یعنی دستگاه‌های تاشونده و مجهز به نمایشگرهای دوگانه، شناخته شوند.
تبلیغات

مایکروسافت‌ روندی جدی در توسعه‌ی لپ‌تاپ با نمایشگر دوگانه دارد. گزارش‌های جدید ادعا می‌کنند ردموندی‌‌‌ها برای پیشرفت هرچه بیشتر و سریع‌تر در این حوزه، با اینتل همکاری می‌کنند تا استانداردهای طراحی و توسعه را به‌صورت مشترک تدوین کنند. رسانه‌ی فناوری دیجی‌تایمز ادعا می‌کند مایکروسافت و اینتل هم‌اکنون استاندارد دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه را تدوین کرده‌اند. به‌علاوه، آن‌ها استاندارد موجود را به دستگاه‌های تاشدنی هم تسری خواهند داد.

تاکنون پتنت‌های متعددی از مایکروسافت و دیگر غول‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ منتشر شده است که برنامه‌های آن‌ها در طراحی و ساخت لپ‌تاپ با نمایشگر دوگانه را شرح می‌دهد. از میان تولیدکنندگان، لنوو اکنون نمونه‌ی اولیه‌ی لپ‌تاپ تاشدنی Thinkpad X1 را آماده دارد. همچنین، نقشه‌ی راه دل نشان می‌دهد آن‌ها لپ‌تاپی مجهز به دو نمایشگر در خانواده‌ی XPS مدنظر دارند و تا سال آینده آن را به بازار عرضه خواهند کرد. از همه مهم‌تر، لپ‌تاپ Surface Centaurus است که تاکنون شایعات متعددی درباره‌اش منتشر شده است.

با وجود تمام اخبار و شایعه‌ها، نمی‌توان هیچ‌یک از آن‌ها را مطمئن و متقن دانست. خبر جدید درباره‌ی همکاری مایکروسافت و اینتل هم با جزئیات و اطلاعات کمی منتشر شد و صحت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌هرحال، با توجه به اطلاعات موجود می‌توان ادعا کرد مایکروسافت تصمیم گرفته استانداردهایی جامع برای طراحی و تولید لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر دوگانه تدوین کند. ردموندی‌ها تلاش می‌کنند جزئیات زیادی نیز درباره‌ی استاندارد آماده کنند. گفتنی است قبلا شایعه‌های زیادی درباره‌ی همکاری مایکروسافت و اینتل در ساخت Surface Centaurus منتشر شده بود و می‌توان گسترش همکاری این دو غول فناوری را با احتمال زیادی پیش‌بینی کرد.

همان‌طورکه گفته شد، اخبار کنونی اطلاعات زیادی درباره‌ی همکاری احتمالی منتشر نمی‌کنند. هیچ جزئیاتی از استاندارد احتمالی مدنظر مایکروسافت و اینتل در دست نیست؛ اما به‌هرحال می‌توان برخی از ویژگی‌های استاندارد مدنظر را حدس زد.

اینتل

از مهم‌ترین بخش‌های استاندارد تولید لپ‌تاپ با نمایشگر دوگانه می‌توان به پیش‌نیازهای قدرت و کارایی اشاره کرد. قطعا جزئیات این بخش را اینتل مطرح می‌کند. به‌علاوه، تجربه‌ی کاربری روان با نمایشگر دوگانه هم اهمیت فراوانی در استاندارد خواهد داشت. در این بخش، می‌توان پیش‌نیازهای اتصال نمایشگرها به لولا و عملکرد سریع و بی‌نقص آن را به‌عنوان جزئیات استاندارد نام برد. به‌عنوان مثال، حاشیه‌های بسیار نازک و ارتباط نمایشگرها با یکدیگر بخش مهمی از استاندارد هستند.

هیچ جزئیاتی از استاندارد احتمالی مدنظر مایکروسافت منتشر نشده است

مایکروسافت پتنتی دارد که در آن درباره‌ی عملکرد نمایشگرهای دوگانه و تداخل‌نداشتن آن‌ها با یکدیگر، جزئیاتی مطرح می‌شود. همین پتنت را می‌توان به‌عنوان اطلاعات پیش‌فرض در استاندارد آتی مدنظر داشت. اگر در همین بخش هماهنگی لازم وجود نداشته باشد، نمایش تصویر در نمایشگرهای دوگانه با ایراد مواجه خواهد شد که تجربه‌ی کاربری نه‌چندان جذابی به‌همراه دارد.

احتمالا در بخش‌های دیگری از استاندارد به نسخه‌ای از ویندوز اشاره می‌شود که دستگاه‌ها باید مبتنی‌بر آن باشند. در این بخش، ردموندی‌ها شاید ویندوز لایت را مطرح کنند. البته طبق شایعات، آن‌ها اکنون مشغول بهینه‌سازی سیستم‌عامل برای عملکرد بهینه در نمایشگرهای دوگانه هستند. از بخش‌های دیگر می‌توان به کیفیت صفحه‌ی لمسی نمایشگر اشاره کرد که عاملی حیاتی محسوب می‌شود.

پس از بررسی همه‌ی احتمال‌های گفته‌شده، باید منتظر اظهارنظرهای رسمی شرکت‌های مذکور باشیم. مایکروسافت به‌زودی در اکتبر رویداد بزرگی با محوریت سرفیس برگزار می‌کند و برخی کارشناسان تخمین می‌زنند شاید نسخه‌ای از لپ‌تاپ Centaurus در رویداد پیش رو معرفی شود. در این صورت، شاید صحبت‌هایی درباره‌ی استاندارد تولید لپ‌تاپ‌ها بشنویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات