سوپراسپرت هیبریدی لامبورگینی سیان رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
برای اولین‌بار در تاریخ لامبورگینی، یک سوپراسپرت با ترکیب پیشرانه‌های برقی و بنزینی تولید خواهد شد. سیان، پرشتاب‌ترین و قدرتمندترین محصول لامبورگینی خواهد بود.
تبلیغات

سال‌ها پس از پورشه و فراری، حالا نوبت به لامبورگینی رسیده است تا از مزایای موتورهای برقی در کنار پیشرانه‌های بنزنی خود استفاده کند. سیان (سایان با تلفظ صحیح‌تر Sian) حدود دو هفته‌ی دیگر در نمایشگاه فرانکفورت دیده خواهد شد تا شاید نشانه‌هایی از جایگزین احتمالی اونتادور را نمایش دهد.

Lamborghini Sian

پیشرانه‌ی مورد استفاده در سیان، مشابه نمونه‌ی نصب‌شده در اونتادور SVJ است؛ اما قدرت بیشتری دارد. به لطف سوپاپ‌های تیتانیوم، قدرت پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر بنزینی از ۷۵۹ به ۷۷۴ اسب‌بخار می‌رسد. موتور برقی ۴۸ ولت هم ۳۴ اسب‌بخار به قوای محرک اضافه می‌کند تا مجموع قدرت سیان به ۸۰۸ اسب‌بخار برسد. موتور الکتریکی با ولتاژ پایین، مناسب رانندگی در سرعت‌های کم خواهد بود و هنگام مانورهای شهری یا پارک با دنده عقب، کار خواهد کرد. به احتمال فراوان، موتور برقی سیان، مجتمع با جعبه‌دنده خواهد بود. براساس ادعای لامبورگینی، شتاب و نهایت سرعت سیان، بهتر از اونتادور SVJ است تا در زمانی کمتر از ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و بیشینه‌ی سرعتی فراتر از ۳۵۰ کیلومتربرساعت را فراهم کند.

Lamborghini Sian

قدرت مورد نیاز موتور برقی سیان از باتری‌های لیتیوم یون که در غالب خودروهای هیبریدی دیده می‌شود، تأمین نخواهد شد؛ بلکه توسط ابرخازن‌ها (Supercapacitor) تولید می‌شود که سه برابر قوی‌تر از سلول‌های باتری با وزن مشابه و سه برابر سبک‌تر از باتری‌هایی با قدرت مشابه هستند. این بخش از سیستم برق لامبورگینی، دقیقا روی پیشرانه‌ی بنزینی نصب شده است تا نسبت تقسیم وزن سیان را بهبود بخشد و البته مثل لامبورگینی اونتادور، وظیفه‌ی استارت موتور را هم انجام دهد. این فناوری انقلابی، ۱۰ برابر بیش از نمونه‌های مشابه انرژی الکتریکی ذخیره می‌کند.

Lamborghini Sian

سیستم ترمز سیان که توسط مهندسان لامبورگینی طراحی شده است، هنگام نیاز به کاهش سرعت وارد عمل خواهد شد تا خازن‌ها را شارژ کند. پس از ذخیره‌ی انرژی، خازن‌های می‌توانند هنگام نیاز به شتاب بیشتر تا سرعت ۱۳۰ کیلومتربرساعت، تأمین‌کننده‌ی موتور برقی باشند.

موتور الکتریکی، علاوه‌بر بهبود شتاب اولیه و کمک به شروع حرکت خودرو، نقش مهمی در افزایش شتاب ثانویه و جبران افت گشتاور به هنگام تعویض دنده‌ها دارد. به لطف موتور برقی، سیان می‌تواند ۱.۲ ثانیه زودتر از اونتادور SVJ (پرشتاب‌ترین محصول فعلی لامبورگینی) افزایش سرعت از ۷۰ به ۱۲۰ کیلومتربرساعت را فراهم کند. با این فناوری، کشش و گشتاور سوپراسپرت هیبریدی بنزینی هنگام سرعت‌گیری از حالت سکون نیز ۱۰ درصد بیشتر می‌شود.

مائوریتزیو رجیانی (Maurizio Reggiani)، مهندس ارشد دپارتمان فنی لامبورگینی درباره‌ی توانایی‌های سیان می‌گوید:

ما با تولید این خودرو، وارد چالشی شدیم تا بهترین راه‌حل برای افزایش شتاب یک سوپراسپرت هیبریدی ساخت لامبورگینی ارائه شود. این فناوری، اولین گام در برنامه‌ی برقی‌سازی محصولات ما است.
Lamborghini Sian

طراحی سیان، احتمالا نشان‌دهنده‌ی ظاهر محصولات لامبورگینی در آینده خواهد بود. استفاده از ادوات با طرح Y به‌وضوح در نمای رو‌به‌رو دیده می‌شوند و نوای LED روشنایی روز را پوشش می‌دهند. شرکت سازنده، طراحی سیان را آینده‌نگر، هماهنگ با آیرودینامیک پیشرفته و تداعی‌کننده‌ی روح یک لامبورگینی توصیف می‌کند.

Lamborghini Sian

بخش‌هایی از بدنه‌ی سیان به لطف فیبرکربن و زاویه‌سازی‌ها، سیاه‌رنگ و زیر سایه به نظر می‌رسند. این خودرو، الهام‌گرفته از طرح‌های استودیو برتونه و مارچلو گاندینی معرفی شده است که طراحی لامبورگینی میورا و کانتاش را در کارنامه دارد. خطوط واضح و برجسته روی کاپوت جلو، طرح ۶ ضلعی در چراغ‌های عقب و اگزوزها، یکپارچگی سقف و کشیدگی پوشش شفاف روی پیشرانه، ادوات فیبرکربن در سقف و سپرها و بال عقب، همراه‌با برش‌های تیز و هدایت‌کننده‌ی هوا در امتداد درهای ورود به کابین، مجموعه‌ای از ابتکارات خلاقانه در طراحی سیان را پدید می‌آورند. در مجموع، می‌توان سوپراسپرت هیبریدی لامبورگینی را ترکیبی از طرح چراغ‌های Y شکل در خودروی مفهومی ترزو میلنیو (Terzo Millennio) و فرم بدنه‌ی کانتاش دانست.

Lamborghini Sian

تیراژ تولید لامبورگینی سیان به ۶۳ دستگاه محدود خواهد بود، به همین دلیل عدد ۶۳ روی بال عقب خودرو نوشته شده است. این محصول، مطابق سلیقه‌ی خریدار شخصی‌سازی خواهد شد تا هر دستگاه از آن، منحصر‌به‌فرد باشد. تا این لحظه، تمام ظرفیت تولید سیان پیش‌فروش شده است. 

Lamborghini Sian
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات