مرگبارترین پروازهای تاریخ که سالم به مقصد نرسیدند

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
سوانح هوایی وحشتتاکی در طول تاریخ رخ دادند که حتی تصور آن‌ها مو بر اندام سیخ می‌کند. در این مقاله ۱۰ مورد از هولناک‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و صرفا در زومیت بازنشر شده است.

در سال ۱۹۷۷ در فرودگاه Los Rodeos سابق (تنریف شمالی کنونی) که در جزایر قناری واقع است، بمبی منفجر شد که تقریبا جان ۶۰۰ نفر را گرفت.

در ادامه ۱۰ مورد از مرگبارترین حوادث هوایی تاریخ را برای شما بازگو خواهیم کرد. 

۱۰. هواپیمایی آمریکا، ایالت ایلینوی، شیکاگو؛ ۲۵ مه ۱۹۷۹، برابر با ۴ خرداد ۱۳۵۸ (۲۷۳ کشته)

سانحه هوایی

در تاریخ ۲۵ ماه مه سال ۱۹۷۹، سانحه‌ای در باند «لس‌آنجلس» فرودگاه «هواپیمایی آمریکا» و پرواز ۱۹۱ رخ داد که طی آن تمامی سرنشینان کشته شدند. این حادثه درست بعد از بلند شدن هواپیما در فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو (Chicago's O’Hare International Airport) رخ داد. در آن لحظه، موتور سمت چپ هواپیما از کار افتاد که موجب چرخیدن و درنهایت برخورد آن با زمین شد. هواپیما چند کیلومتر آن طرف‌تر از باند پرواز سقوط کرد و در شعله‌های آتش سوخت؛ زبانه‌های آتش و دود آن از فاصله‌ی ۱۲ کیلومتری قابل مشاهده بود. تلفات جانی این حادثه شامل ۲۷۱ نفر مسافر و خدمه‌ی هواپیما و دو نفر روی زمین بود.

۹. هواپیمای نظامی ایران، ایران، شهداد؛ ۱۹ فوریه ۲۰۰۳، برابر با ۳۰ بهمن ۱۳۸۱ (۲۷۵ شهید)

هواپیمایی داخلی

در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۱، چند تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب جمهوری اسلامی ایران، طی سقوط دلخراش هواپیمای نظامی ایلیوشین ۲-۷۶ (Ilyushin II-۷۶) که از زاهدان به کرمان در حال پرواز بود، به شهادت رسیدند. این هواپیما در کوه‌های نزدیک کرمان سقوط کرد. گفته می‌شود وزش بادهای شدید، دلیل وقوع این سانحه‌ی هوایی بوده است.

۸. هواپیمایی ایران ایر، ایران، تنگه هرمز؛ ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ برابر با ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۲۹۰ کشته)

ایران ایر تنگه هرمز

یکی از غیرانسانی‌ترین سوانح هوایی تاریخ، شلیک موشک هدایت‌شونده از ناو یواس‌اس وینسنس (USS Vincennes) نیروی دریایی آمریکا به پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر بود. این هواپیما در مسیر بندرعباس به دبی در حال پرواز بود. حادثه‌ی مذکور در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ رخ داد و جان ۲۹۰ تن از غیرنظامیان بی‌گناه، شامل ۶۶ کودک را گرفت. ۳۸ نفر از مسافران این هواپیما، غیر ایرانی بودند. طبق گفته‌ی دولت آمریکا، شلیک به هواپیمای ۶۵۵ ایران ایر، خطا در تشخیص هدف بوده است. خدمه‌ی ناو آمریکایی ادعا کرده‌اند، هواپیمای مسافربری ایرانی را با یک جنگده‌ی تامکت F-۱۴A اشتباه گرفته‌اند. متاسفانه هیچ‌کدام از خدمه‌ی ناو وینسنس تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز، فرمانده‌ی ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

۷. هواپیمایی مالزی، اوکراین، هرابوو، ؛ ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ برابر با ۲۶ تیر ۱۳۹۳ (۲۹۵ کشته)

سقوط هواپیما مالزی

۲۹۵ نفر در سانحه هوایی پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی جان باختند. این هواپیما به‌علت شلیک نیروهای جنگ‌طلب در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۱۴ سقوط کرد. هواپیمای شماره ۱۷ در مسیر آمستردادم به کوالالامپور در حال پرواز بود که توسط تروریست‌ها در حوالی مرز اوکراین - روسیه سرنگون شد. این هواپیما در نزدیکی «تورز» اوکراین که در ۴۰ کیلومتری مرز واقع شده، سقوط کرد. بعد از سقوط این هواپیما، روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این حادثه دانستند. بررسی‌ها نشان داد که جنگجویان جدایی‌طلب مسئول این حادثه بودند.

۶. هواپیمایی عربستان سعودی، عربستان، ریاض؛ ۱۹ اوت ۱۹۸۰ برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۵۹ (۳۰۱ کشته)

سقوط هواپیمایی عربستان

یکی از ناگوارترین و ترسناک‌ترین سوانح هوایی در تاریخ ۱۹ اوت سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. این حادثه در پرواز ۱۶۳ هواپیمایی عربی (عربستان) که از کراچی پاکستان به جده در حال پرواز بود، طی توقفی که در شهر «ریاض» انجام شد، رخ داد. پرواز این هواپیما از کراچی تا ریاض، حادثه‌ای را در بر نداشت اما کمی بعد از پرواز از فرودگاه ریاض، آتشی درون هواپیما شعله‌ور شد. این آتش در پی غذا پختن یکی از مسافران روی اجاق قابل حمل (پیک‌نیک) رخ داد. با اینکه ممکن است این موضوع برایتان عجیب جلوه کند، اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه در آن زمان انعطاف بیشتری نسبت به خواسته‌های مسافران خود نشان می‌دادند؛ انعطافی که در این مورد خاص مربوط‌به غذا پختن می‌شد! خدمه‌ی پرواز پیامی به کارکنان باند فرودگاه ریاض ارسال کردند تا شرایط را برای فرود اضطراری آن‌ها مهیا کنند. موضوع ناراحت‌کننده این است که هواپیما به انتهای باند فرودگاه هم رسید و سرنشینان را برای بیرون رفتن آماده کرد اما این هواپیما به یک‌باره منفجر شد. تمامی ۳۰۱ سرنشین پرواز ۱۶۳ جان خود را از دست دادند و جنازه‌های قربانیان به‌صورت تلمبارشده درکنار خروجی‌های اضطراری یافت شد. چندین دلیل برای نجات‌نیافتن حتی یک نفر در این حادثه وجود دارد. از اصلی‌ترین دلایل آن می‌توان به هجوم جمعیت به سمت درهای خروجی و نیز عدم پایین‌آوردن فشار کابین توسط خدمه اشاره کرد. (نکته: قبل از پرواز، همیشه هوای داخل هواپیما را با یک نوع گاز خاص تنظیم می‌کنند تا مسافران در ارتفاعات بالا احساس راحتی کنند. عدم تخلیه این گاز و تنظیم نکردن آن موقع فرود ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.)

۵. هواپیمایی هند، آب های ساحلی ایرلند؛ ۲۳ ژوئن ۱۹۸۵ برابر با ۲ تیر ۱۳۶۴ (۳۲۹ کشته)

هواپیمایی ایرلند

یکی دیگر از حوادث هوایی ناگواری که تاریخ به چشم خود دیده، مربوط‌به سقوط پرواز آل ۱۸۲ هند است که از مونترال کانادا به سمت لندن در حال پرواز بود. این هواپیما در ارتفاع ۹۵۰۰ متری پرواز می‌کرد و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری از ساحل کورک (آب‌های ساحلی ایرلند) سقوط کرد. تمامی سرنشینان هواپیما شامل ۲۶۸ شهروند کانادایی (که بیشترشان اصالتی هندی داشتند) و ۲۷ بریتانیایی و مسافرانی که از دیگر کشورها بودند، جان خود را در این سانحه از دست دادند. مقامات کانادایی، یک گروه جنگ‌طلب «سیخ» را مسئول این حادثه دانستند. فقط یک نفر به نام «ایندرجیت سینگ ریات» به‌خاطر این حادثه محکوم شد. بررسی‌ها و پیگردهای این پرونده تا ۲۰ سال ادامه داشت که بنا بر گفته‌ها، پرهزینه‌ترین پرونده‌ی تاریخ کانادا نیز بوده است.

۴. هواپیمایی ترکیه، فرانسه، جنگل های Ermenonville، ۳ مارس ۱۹۷۴ برابر با ۱۲ اسفند ۱۳۵۲ (۳۴۶ کشته)

هواپیمایی ترکیه

روز سوم ماه مارس سال ۱۹۷۴ به‌عنوان روزی تاریک در تاریخ صنعت هوایی دنیا به ثبت رسیده است. روزی که پرواز ۹۸۱ هواپیمایی ترکیه از فرودگاه آتاترک به سمت فرودگاه هیترو لندن در حال پرواز بود. این هواپیما در فرودگاه اورلی پاریس توقفی داشت که بعد از پرواز دوباره‌اش در جنگل‌های Ermenonville این شهر سقوط کرد. این حادثه‌ی ناگوار در پی یک مشکل فنی رخ داد. در قسمت باربری در انتهای هواپیما ناگهان باز شد که موجب تخلیه هوا و فشار هواپیما شد؛ همین موضوع سبب شد تا کنترل کابین و هواپیما از دست خلبانان خارج شود. تمامی ۳۴۶ سرنشین و خدمه‌ی پرواز ۹۸۱ جان خود را در این حادثه از دست دادند.

۳. هواپیمایی عربستان و قزاقستان، هند، دهلی نو؛ ۱۲ نوامبر ۱۹۹۶ برابر با ۲۲ آبان ۱۳۷۵ (۳۴۹ کشته)

فاجعه‌ی دیگری به‌خاطر خطای انسانی در ۱۲ نوامبر سال ۱۹۹۶ رخ داد. طی این حادثه دو هواپیما در آسمان روستای چرخی دادری هند با هم اصابت کردند. هواپیماهای نگون‌بختی که در این حادثه به‌هم خوردند، هواپیمای ۷۶۳ عربستان و هواپیمای ۱۹۰۷ قزاقستان بودند. هواپیمای عربستانی به‌تازگی از دهلی نو حرکت کرده بود و هواپیمای قزاق در حال فرود در همان فرودگاه (دهلی نو) بود. محاسبات نادرست و عدم انجام وظیفه‌ی صحیح از سمت کارکنان باند فرودگاه موجب برخورد این دو هواپیما شد. این حادثه به مرگ تمامی سرنشینان هر دو پرواز منجر شد که در مجموع ۳۴۹ کشته بر جای گذاشت.

۲. هواپیمایی ژاپن، ژاپن، کوه اوسوتاکا؛ ۱۲ اوت ۱۹۸۵ برابر با ۲۱ مرداد ۱۳۶۴ (۵۲۰ کشته)

هواپیمایی ژاپن

پرواز ۱۲۳ هواپیمایی ژاپن در ۱۲ اوت سال ۱۹۸۵ سقوط کرد که با ۵۲۰ کشته، یکی از مرگبارترین سوانح هوایی تاریخ را رقم زد. این هواپیما از فرودگاه هانه‌دا در توکیو به سمت اوساکا در حال پرواز بود که ۱۳ دقیقه پس از بلند شدنش از توکیو دچار نقص فنی شد. همین‌که هواپیمای ۱۲۳ به ارتفاع ۷۳۰۰ متری رسید، انفجاری در آن رخ داد که درنهایت به سقوطش در کوه اوسوتاکا منجر شد. دلیل بروز نقص فنی در این هواپیما به‌ علت تعمیر ناقصی بود که هفت سال پیش در پی حادثه‌ای در قسمت دم هواپیما رخ داده بود. سقوط پرواز ۱۲۳ هواپیمایی ژاپن، مرگبارترین حادثه «تک‌گانه» در تاریخ سوانح هوایی است (منظور از حادثه تک‌گانه، سقوط یک هواپیما به‌تنهایی و بدون برخورد با یک هواپیمای دیگر است).

۱. هواپیمای Pan Am، سانحه هوایی فرودگاه تنریف، جزایر قناری؛ ۲۷ مارس ۱۹۷۷ برابر با ۷ فروردین ۱۳۵۶ (۵۸۳ کشته)

بدترین سوانح هوایی تاریخ

بدترین سانحه هوایی تاریخ در ۲۷ مارس سال ۱۹۷۷ رخ داد که طی آن دو هواپیما با یکدیگر برخورد کردند و ۵۸۳ نفر سرنشین و خدمه به کام مرگ رفتند. در همان روز بمبی در فرودگاه قناری منفجر شد که موجب شد کارکنان فرودگاه به حالت آماده‌باش درآیند و مسیرهای هوایی را تغییر دهند. همین موضوع باعث شد، پروازهای ۴۸۰۵ KLM و ۱۷۳۶ Pam Am مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه کوچک لوس رودئوس (تنریف شمالی کنونی) در تنریف اسپانیا شوند. عواملی مثل مه غلیظ، نبود رادار و راهنماهای نشانگر در باند فرودگاه و عدم برقراری ارتباط صحیح بین خدمه‌ی پرواز و کارکنان برج مراقبت، موجب برخورد دو هواپیمای مذکور شد که هر دو بدون اطلاع در حال حرکت به‌سوی یکدیگر بودند. این فاجعه چنان دنیا را شوکه کرد که در پی آن اصلاحات بسیاری برای جلوگیری از وقوع دوباره‌ی چنین سوانحی صورت گرفت. انفجار بمبی که موجب بروز این حادثه بود، توسط نیروهای مسلح گوانچه کار گذاشته شده بود. این گروه را جدایی‌طلبانی تشکیل می‌دادند که مخالف حکومت دیکتاتور آن زمان یعنی فرانسیسکو فرانکو بودند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات