اتحادیه CTA استانداردهای رسمی تلویزیون‌های 8K را تعیین کرد

یک‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اتحادیه‌ی Consumer Technology Association به‌تازگی استانداردهایی تعیین کرده است که تمام تلویزیون‌های 8K باید از آن‌ها پشتیبانی کنند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی فناوری مصرف‌کنندگان (Consumer Technology Association) چند روز پیش در اطلاعیه‌ای رسمی از تعیین برخی استانداردهای مهم برای تلویزیون‌های 8K خبر داد. درضمن، این اتحادیه و شرکت‌های عضو آن به‌صورت رسمی لوگویی خاص را برای تلویزیون‌های 8K Ultra High-Definition یا UHD تعیین کرده‌اند. این لوگو خاص در محصولاتی استفاده خواهد شد که قرار است از اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه شوند. چنین لوگویی به خرده‌فروشی‌ها و خریداران کمک خواهد کرد به‌راحتی محصولاتی را شناسایی کنند که توانسته‌اند به توانایی نمایش محتوای 8K دست یابند. 

لوگو و تعریف‌ اتحادیه‌ی CTA برای 8K، به مواردی نظیر وضوح نمایشگر و ورودی‌های دیجیتالی و HDR اشاره می‌کنند. براساس اطلاعات رسمی، تلویزیون‌های دارای نشان 8K باید یک یا تعداد بیشتری درگاه ورودی HDMI با پشتیبانی از وضوح ۷٬۸۶۰ در ۴٬۳۲۰ پیکسل داشته باشند. درضمن، این درگاه‌های ورودی باید از عمق بیت معادل ۱۰ بیت درکنار نرخ فریم ۲۴ و ۳۰ و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه پشتیبانی کنند. 

استانداردهای 8K

افزون‌بر‌این، اتحادیه‌ی CTA اعلام کرده است تلویزیون‌های 8K باید بتوانند محتوای بصری دارای وضوح‌های SD و HD و 4K را به وضوح 8K آپ‌اسکیل کنند. توانایی این تلویزیون‌ها برای آپ‌اسکیل‌کردن محتوا باعث می‌شود ویدئوهای دارای کیفیت پایین‌تر از 8K نیز در تلویزیون‌های 8K کیفیت مطلوبی داشته باشند و تماشای آن‌ها آزاردهنده نباشد. درضمن، چنین تلویزیون‌هایی لازم است از استانداردهای ITU-R BT.2100 و HDCP v2.2 نیز کاملا پشتیبانی کنند.

درکنار این موضوع، تلویزیون‌های دارای نشان 8K باید حداقل ۳۳ میلیون پیکسل فعال با حداقل وضوح افقی ۷٬۸۶۰ و عمودی ۴٬۳۲۰ با نسبت تصویر ۱۶:۹ داشته باشند. نمایشگرهای دارای وضوح 8K می‌توانند در مقایسه با نمایشگرهای 4K UHD جزئیات محتوای بصری را چهاربرابر بیشتر و ۱۶ برابر واضح‌تر از تلویزیون‌های HD به‌تصویر می‌کشند.

استانداردهای 8K

ظاهرا شرکت‌ها درصورتی‌که خودشان بخواهند، می‌توانند با CTA به‌منظور دریافت گواهی و لوگو 8K برای محصولاتشان همکاری کنند. درست است که این کار، نوعی کار داوطلبانه به‌شمار می‌آید؛‌ اما حتم داریم تمام شرکت‌ها برای آن اقدام می‌کنند تا بتوانند محصولات مختلفشان را در سال ۲۰۲۰ با لوگو رسمی 8K تولید و روانه‌ی بازار کنند. 

اتحادیه‌ی CTA در جدیدترین گزارش خود، اعلام کرد به‌طور تقریبی مجموعا ۱۷۵ هزار تلویزیون 8K UHD تا پایان سال ۲۰۱۹ در بازار آمریکا خرید‌و‌فروش خواهند شد تا درآمدی معادل ۷۳۴ میلیون دلار عاید سازندگان این تلویزیون‌ها شود. انتظار داریم در سال آینده، تلویزیون‌های 8K همه‌گیرتر شوند و قیمت آن‌ها نیز کاهش یابد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی استانداردهای CTA برای تلویزیون‌های 8K چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات