اعتصاب گروهی از کسبه بازار علاءالدین تهران

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مسدودشدن بیش از ۳۰ هزار تلفن همراه رجیسترشده از سوی سامانه‌ی همتا واکنش‌های زیادی را در پی داشت و شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از کسبه‌ی بازار علاءالدین دست به اعتصاب زده‌اند.
تبلیغات

سامانه‌ی همتا در آخرین اطلاعیه‌ی خود از مسدودشدن بیش از ۳۰ هزار تلفن همراه رجیسترشده‌ای خبر داد که به روش متخلفانه ثبت شده بودند. سامانه‌ی همتا در توضیح اقدام جدید خود گفته بود، این کار برای جلوگیری از امکان رجیستری گوشی‌های مسافری برای مصارف تجاری انجام شده است. اما فروشندگان موبایل معتقدند بعد از خریداری قانونی موبایل آن‌ها را با کد ملی یا شماره تلفن خود فعال‌سازی می‌کنند تا روند انتقال مالکیت گوشی به مشتری راحت‌تر انجام شود؛ درحالی‌که ربات سامانه‌ی همتا صرفا بر مبنای تعداد ثبت سریال در یک روز و انتقال مالکیت در همان روز، اقدام به مسدودسازی و سلب مالکیت گوشی‌های تلفن همراه کرده‌ است.

برخی فروشندگان می‌گویند، سامانه‌ی همتا رویه‌ی مسافری را برای تأمین نیاز بازار ارائه کرده و عده‌ای از مسافران با میل شخصی اطلاعات گذرنامه‌ی خود را برای ثبت گوشی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و غیرقانونی بودن این موضوع از سوی همتا اعلام نشده است. همچنین قطع برخی دستگاه‌های فروخته‌شده توسط شرکت‌های وارداتی نشان می‌دهد، احتمال استفاده از گوشی‌های مسافری از سوی شرکت‌های واردکننده نیز وجود دارد.

حال کاربرانی که گوشی‌های رجیستر و فعال‌شده را بعضا از نمایندگی‌های رسمی و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خریداری کرده بودند، بعد از گذشت چند ماه، تلفن همراه آن‌ها از شبکه خارج شده و سامانه‌ی همتا هنوز اطلاعیه‌ای مبنی بر چگونگی حل این مشکل ارائه نداده است. این موضوع بازار موبایل را بار دیگر آشفته کرده و شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز بعضی از کسبه‌ی فعال در خرید و فروش موبایل در بازار علاءالدین و چارسوی تهران و همچنین تبریز در اعتراض به طرح رجیستری دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند. این افراد معتقدند، طرح رجیستری باعث انحصار در خرید و فروش موبایل شده‌است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات